Hvordan regulere inntrykk og uttrykk Karl Jacobsen, Professor, NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
-ikke bare for zippylæreren…
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Sosial integrering Geir Hyrve.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Reguleringsvansker – hvordan regulere inntrykk og uttrykk
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Øystein, Susana og Anita
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Natur – helse og bevegelse Forskningsgruppe ved instituttet UiT Norges arktiske universitet - Idrettshøgskolen.
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Albert Bandura (f. 1925)
Fagnettverk Suksesskriterier - presentasjon av resultater fra spørreundersøkelse.
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Lek og begynneropplæring
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Mestring og forebygging av depresjon
Idrett for funksjonshemmede
Jakten på den umulige brukeren…
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Funksjonshemming et begrep i endring som forvaltningsmessige konstruksjoner eller ikke? Marianne Hedlund (ph d) Inst for sosialt arbeid og helsevitenskap.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Hafjellseminaret våren 2012
Lindrer nød ved ingeniørmessig bistand. 2 Hvorfor IUG?
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Aggresjon.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Mobbing og atferdsproblemer
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Et godt sted og være, leke og lære…
STATUS INNENFOR RUSMIDDELFORSKNINGEN I NORGE – NOEN UTFORDRINGER FRAMOVER Jørg Mørland, professor, dr.med. (UiO) divisjonsdirektør (Folkehelseinstituttet)
Taktil språklighet- Hva vet vi i dag? Nordic Network on Tactile Linguality 1.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
BOF Barneorientert familieterapi
Psykologiske aspekter ved kroniske smerter hos eldre Psykolog Pål Dåstøl Alderspsykiatrisk poliklinikk Sykehuset Asker og Bærum HF.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
Karl Jacobsen, professor, NTNU
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Ubah Aden – Follo veiledningssenter, Ås.
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Om leger og rus, ved Jan og Sigri
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan regulere inntrykk og uttrykk Karl Jacobsen, Professor, NTNU Reguleringsvansker Hvordan regulere inntrykk og uttrykk Karl Jacobsen, Professor, NTNU

Frontale områder og regulering Orbitofrontal korteks ser ut til å spille en sentral rolle i integrering av emosjonelle og kognitive prosesser

Utviklingsvei Hvordan utvikles denne integreringen og hvilke mekanismer ligger bak Birgit vil si noe om terapi ut fra dette perspektivet

Synsforskning Humphery & Weiskrantz (1967). Vision in monkeys after removal of the striate cotex. Nature, London, 215, 595-7. To selvstendige kanaler Starten på emosjonelle revoulsjon Emosjonell hukommelse Emosjonell reaktivitet

Det reaktive møter kognisjon Utvikling av emosjonsregulering, frontale områder og er en livslang utviklingsprosess hvor emosjonelle og kognitive prosesser integreres

Funksjonalistisk syn på emosjoner Campos: Hvorfor har vi emosjoner? Forsterke opplevelsen Gjøre oss tydelige (Rette oppmerksomhet og kraft) Regulere avstand Tre forutsetninger

To kliniske grupper Muliti-funksjonshemmede/store lærevansker Autister