Fagnettverksmøte 17. september 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Rapport om formidling av høreapparat og tinnitusmaskerere.
Individuell Plan Palliasjon
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Fra bekymring til handling
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
EN GOD START MED HØREAPPARAT
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
individuell oppfølgingsplan
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Individuell plan: ”Gjør det så enkelt som mulig”
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Audiopedagog/rådgiver
LAR samhandling kommune og spesialisthelsetjeneste
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Tilbud i Helse Nord til pasienter med tinnitus Hvem? Hva? Hvor?
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Rehabiliteringstilbudet til hørselshemmede i regionen
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Tinnitus i Helse Nord Fagnettverk Hørsel 17. –
Høreapparatformidlingen – lokalt
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Norsk Audiografforening 6. november 2009
NY LOV OM HELSEPERSONELL
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Tilbud til pasienter med tinnitus UNN, 27. og 28. sept 2007.
Kommuneavtaler Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Nord-norsk Fagnettverk Hørsel nettverkets rolle Samordne organisering av hørselomsorgen Høresentralen ansvarlig koordinator (Sosial- og helsedep. 2002)
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Barn som pårørende.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Barn som pårørende.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Spesialisert rehabilitering Hvordan bør begrepet brukes: Brukes om det rehabiliteringstilbudet som avd for Fysikalsk medisin og rehabilitering ved Helse.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
HLF Briskeby HLF Briskeby er både en videregående skole og kompetansessenter for hørselshemmede. Senteret eies av HLF (Hørselshemmedes Landsforbund) og.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
NTAF Etterutdanningskurs
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Fagnettverksmøte 17. september 2009 Samarb. med kommunene Fagnettverksmøte 17. september 2009

Avtale mellom hørselssentral / ØNH avtalespesialist som tilpasser høreapparater og kommunene Jeg har laget et utkast til en avtale mellom den enkelte hørselssentral eller avtalespesialist og kommunene. Utkastet beskriver en minimumsavtale, men forsøker å slå fast hvilke plikter spesialisthelsetjenesten og kommunen har knyttet til høreapparattilpasningen. Utkastet er basert på en avtale Nordlandssykehuset tidligere hadde med et stort antall kommuner i Nordland. Denne avtaleteksten kan tilpasses tilbudet ved den enkelte klinikk På de neste sidene vil jeg gå gjennom delene av avtalen.

Avtale mellom hørselssentral / ØNH avtalespesialist som tilpasser høreapparater og kommunene Bakgrunn Høreapparattilpasning er en spesialisthelsetjeneste. Helse Nord RHF har ansvar for høreapparatformidlingen i Nord-Norge, herunder for virksomheten ved hørselssentralene og avtalespesialistene i ØNH-medisin. Kommunen har ansvar for helsetjenesten til innbyggerne, herunder også rehabilitering. Ansvaret for høreapparatbrukerne – inkludert oppfølging - er dermed kommunens, mens spesialisthelsetjenesten tilpasser høreapparater etter henvisning fra kommunen.

Avtale (forts.) Hørselssentralen/avtalespesialisten Hørselssentralen/avtalespesialisten tilpasser høreapparater på bakgrunn av henvisning fra pasientens fastlege. Ved avsluttet tilpasning sender audiografen melding om tilpasningen til kommunens hørselskontakt på eget skjema, vedlagt skjema for tilbakemelding til audiografen. Hørselssentralen/avtalespesialisten skal etter avsluttet høreapparattilpasning tilby pasienten etterkontroll/opplæring i form av et LMS-kurs, kortere høreapparatkurs eller individuell oppfølging. Hørselssentralen/avtalespesialisten kan gi innspill til kommunen ved behov for utarbeidelse av individuell plan. Hørselssentralen/avtalespesialisten tilbyr årlig kurs til kommunens hørselskontakt, enten ved sykehuset eller ute i kommunen.

Avtale (forts.) Kommunen Kommunen holder hørselssentralen/avtalespesialisten oppdatert om hvem som er kommunens kontaktperson for sansetap/hørselstap (hørselskontakt) og hvem som er kommunens rehabiliteringskontakt. Kommunens hørselskontakt kan bistå audiografen i forbindelse med praktiske problemer ved høreapparattilpasning. Kommunens hørselskontakt skal oppsøke innbyggere som har fått tilpasset høreapparater senest tre måneder etter avsluttet tilpasning, og rapportere tilbake til audiografen på eget skjema. (Kommunen skal etablere et tilbud for oppfølging, service og veiledning av hørselshemmede.)

Avtale (forts.) Hvordan få etablert denne typen samarbeidsavtale? Helse Nord skal rapportere til departementet. Skal vi sende kopi av avtalene til Helse Nord?

Samtykke Kap. 5.3.5: Tiltak for å fremme samarbeid og samordning TILTAK: Samtykkeerklæring innarbeides som virkemiddel for å sikre at den hørselshemmede får de tjenestene det er behov for. GJENNOMFØRING: Sosial- og helsedirektoratet tar initiativ overfor de regionale helseforetakene til å utarbeide samtykkeskjema til bruk i spesialisthelsetjenesten. Kilde: Et helheltig rehabiliteringstilbud til hørselshemmede 2002

Nordlandssykehusets samtykkeskjema

Samtykkeskjema I forbindelse med habilitering og rehabilitering kan det være nødvendig at flere tjenesteytere samarbeider for å løse den hørselshemmedes problemer. Det kan for eksempel være nødvendig ved utredning av behov for tekniske hjelpemidler, ved tilrettelegging på arbeidsplassen og ved audiopedagogisk veiledning til barnehage og skole. I henhold til Lov om helsepersonell m.v. § 22 skal det gis samtykke til å gi relevante opplysninger som etter loven er taushetsbelagt. For barn og unge under 16 år, og for pasienter mellom 16 og 18 år som ikke har samtykkekompetanse, er det foreldre eller andre med foreldreansvar som gir samtykke (Lov om pasientrettig­heter, § 4-4 og § 4-5).

Samtykkeskjema (forts.)  Jeg samtykker i  Jeg ønsker ikke at informasjon om hørsel og høreapparatbruk kan gis til eller drøftes med:  Hørselskontakt/systemkoordinator for rehabilitering i min hjemkommune  NAV hjelpemiddelsentral Nordland  Spesialpedagogisk senter i Nordland/Audiopedagogtjenesten  Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)  NAV arbeid (tidl. Aetat)

Samtykkeskjema Skjemaet underskrives, og scannes inn i pasientens journal.

Melding til kommunal hørselskontakt

Melding til kommunal hørselskontakt Hensikten med denne meldingen er å gi kommunen informasjon som den må ha for å kunne følge opp personer med hørselshemning. Konkret er det et ønske at en medarbeider i kommunen (hørselskontakten) tre måneder etter utleveringen tar kontakt med brukeren for å høre hvordan høreapparatet/-ene fungerer og for å avklare om det er andre ting som det er aktuelt å følge opp – f.eks. behov for hørselstekniske hjelpemidler. Forutsatt brukerens samtykke fyller Hørselssentralen ut denne meldingen for alle som får utlevert høreapparater. Vedlagt følger skjema for kommunens/hørselskontaktens tilbakemelding til Hørselssentralen.

Melding til kommunal hørselskontakt Også meldeskjemaet inneholder en samtykkeerklæring. 2. Samtykkeerklæring Jeg samtykker i at Hørselssentralen sender dette skjemaet til systemkoordinator/ hørselskontakt i kommunen, og til at en medarbeider i kommunen tar kontakt med meg. Dato: ___________ Underskrift: __________________________________

Melding til kommunal hørselskontakt Meldeskjemaet inneholder en enkel beskrivelse av hørselsproblemet/-ene. 3. Hørselstap  Ensidig  Dobbeltsidig  Tinnitus  Øregangseksem

Melding til kommunal hørselskontakt 4. Høreapparat Har hatt høreapparat tidligere Har fått nytt/nye høreapparat dato: _____________ Apparat modell: ____________________________ Importør (verksted): ______________________ Serienummer (H/V):_____________________/_____________________ Batteritype: ___________ Alt-i-øret Voksfiltertype (alt-i-øret): _____________________ Bak-øret  Åpen/tynn slange Brukerprogrammer: P1:_________________ P2:_________________ P3:_________________ P4:_________________  Audioinngang/klargjort for FM

Melding til kommunal hørselskontakt Det er plass på skjemaet til andre opplysninger. 5. Tilleggsopplysninger ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OBSERVASJONSSKJEMA BRUKES AV KOMMUNAL HØRSELSKONTAKT VED HJEMMEBESØK HOS HØREAPPARATBRUKER Skjemaet inneholder en observasjonsdel og en ”spørredel”. Skjemaet returneres av hørselskontakten i utfylt stand til den som har utlevert høreapparatet. KONKLUSJON ETTER KONTROLLEN Brukeren opplever at høreapparatet har løst de problemer hørselstapet gir  Ja  Nei Brukeren har ikke problemer med å bruke høreapparatet  Ja  Nei Hørselskontakten vil løse de praktiske problemene  Ja  Nei Bør innkalles til Hørselssentralen for oppfølgende kontroll  Ja  Nei