Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche 10.10.06.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Markedsutviklingen av norsk sjømat
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Optimal produkttilgjengelighet I
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
Markeder med asymmetrisk informasjon
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Styrearbeid i Norwegian
Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
NCE Aquaculture - partnerskapskonferanse Bodø, juni 2009 Noen resultater fra EuroCod Frode Alfnes og Kyrre Rickertsen.
Fremtidens matproduksjon
Markedsstruktur - teori og empiri
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Teknologisk framgang og læring i oppdrettssnæringa i Norge
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
Fremtidens matproduksjon
Presentasjon for Aukra
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !

Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Nasjonal fôrproduksjon og fôrtilgang Sitkalaks | Petter Dass Museet, Alstahaug | 19 mars 2015.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Utskrift av presentasjonen:

Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche

Introduksjon Havbruk er i dag verdens hurtigst voksende matproduksjon, og vil om få år dominere sjømatmarkedet Dette er mulig fordi man har kontroll over produksjonsprosessen slike at en kan øke produksjonen og fordi en produserer et konkurransedyktig produkt som mange ønsker å kjøpe Kontrollen med produksjonsprosessen gjør også at en kan drive systematisk utviklingsarbeide. Dette har gitt opphav til en mengde innovasjoner i produksjonen og verdikjeden for oppdrettsfisk

Global produksjon av laks og inflasjonsjustert norsk eksportpris (2004=1)

Laksepriser og norske produksjonskostnader (2004=1)

Markedsvekst Markedsvekst er når konsumentene i et marked er villig til å øke sitt forbruk av en vare –Det er ikke å selge mer av et produkt til en lavere pris Markedsveksten i oppdrettsnæringen har vært både geografisk (laks spises i flere land) og med antall produktformer –Nye produktformer stadig viktigere

Ujevn markedsvekst i EU

Innovasjon i verdikjedene For sluttbruker spiller det liten rolle om konkurranseevnen forbedres i produksjon eller distribusjon – det er sluttresultatet som teller Kontrollen med produksjonsprosessen er det som muliggjør innovasjoner i verdikjeden –Laks er i dag tilgjengelig som fersk over hele verden Frem til midten av åttitallet ble ikke fisk fraktet med fly En hadde heller ikke faste lastebilruter med fersk fisk –En kan planlegge markedsføringskampanjer og vite at en har et produkt å selge –Just-in-time logistikksystemer Gir mulighet for skala og samdriftsfordeler, samt høyere kapasitetsutnyttelse

Teknologien i bearbeiding har endret seg… Gammel teknologi Produsert kvantum Enhetskostnad (Kr/kg) Optimalt kvantum

…slik at optimal skala har økt, men avvik fra denne straffes hardt Gammel teknologi Ny teknologi Produsert kvantum Enhetskostnad (Kr/kg) Optimalt kvantum FørNå Marine Harvests lakseslakteri prosesserer tonn i året, dvs. tilsvarende total norsk lakseproduksjon i 1986

Supermarkedskjedene Supermarkedskjedene er oppdrettsnæringens beste venn I 1990 sto de for under 20% av detaljistsalget av sjømat i Frankrike og Storbritannia. I 2003 sto de for over 80% De er krevende kunder, men oppdrettsnæringen har større evne til å møte deres krev en villfisk

Lakseprodukter i det franske markedet 33% 48% 19%  Dagligvarekanalen tar størst volum

Økt produktdifferensiering i Frankrike Røkelaks kjennetegnes ved betydelig produktdifferensiering i det franske markedet Mange produsenter og produktvarianter Priser fra ca 10 til 50 Euro/kg Røkelaks i fransk supermarked

Ferdigpakkede kjølte fileter overtar for ferskdisk Men utviklingen går i ulikt tempo Frankrike har f.eks. kommet lengre enn Tyskland Frankrike (over) og Tyskland (til venstre)

Utvikling i importprisindekser til EU for ulike sjømatprodukter

Vi ser altså at... For arter som bare tilbys av fangstsektoren stiger prisen......mens arter hvor oppdrett står for mye av produksjonen (laks, reker) faller i pris. Videre prisfall må i hovedsak forventes for ”oppdrettstunge” arter som øker produktivitet og tilbud

Produktet er ikke bare det fysiske sjømat-produktet…

Kjedenes krav til leverandører av matvarer I. Pris II. Volum og timing III. Råstoff-attributter IV. Produktspekter og –differensiering V. Produksjonsprosesser VI. Distribusjonskostnader

Kjedenes krav til leverandører av matvarer I. Pris: (a) Prisnivå, (b) grad av kobling mot markedspris, (c) kvantumsrabatter. II. Volum og timing: (a) Totalvolum, (b) regularitet i leveranser, (c) fleksibilitet i leveranser, f.eks. i forhold til ”normale” volum og leveringstidspunkter. III. Råstoff-attributter: (a) Størrelsesfordeling, f.eks. fileter, (b) kvalitetsatributter, f.eks. farge, fett, konsistens, smak, (c) uniform kvalitet, (d) matvaretrygghet, dvs. fravær av skadelige stoffer (e) hylle-levetid. IV. Produktspekter og –differensiering: (a) Fiskeslag, (b) Produktvarianter, f.eks. “easy-to-cook”, etniske retter, sunne retter, (c) private merker/branding, (d) promoteringsinnsats overfor konsumenter. V. Produksjonsprosesser: (a) Råstoff i fôr, (b) miljøeffekter av produksjon, (c) dyrevelferd, (d) sertifisering av tredjepart, (e) systemer for sporbarhet. VI. Distribusjonskostnader: (a) Forhandlings-, (b) planleggings-, (c) kontroll-, (d) transport- og (e) lager- kostnader.

Leverandør må tilpasse seg sluttkjøper på flere områder Slutt- kjøper Fiske- industri- bedrift Fisker/ oppdretter Fisker/ oppdretter Fiske- industri- bedrift Slutt- kjøper Pris Mengde Timing Kvalitet Pris Mengde Timing Kvalitet Pris Mengde Pris Mengde Før Nå

Torsk har klart bedre prisutvikling enn landbrukskjøtt

I forhold til oppdrettslaks gjør torsken det enda bedre

Torsk er den eneste varen som holder tritt med det generelle detaljistprisnivået

Hvordan er pris-marginene mellom dagligvare og førstehånd for laks og torsk?

Førstehåndspris og dagligvarepriser i Frankrike for oppdrettet norsk laks

Førstehåndspris og dagligvarepriser i UK for villfanget norsk torsk

Prismargin laks og torsk Marginen utgjør et prispåslag på henholdsvis på 70% for oppdrettet laks og 380% for villfanget torsk hos dagligvarekjedene i forhold til førstehåndsprisen. Hvis oppdrettstorsk kan inkluderes effektivt i distribusjonssystemet til laks og ørret, kan distribusjonskostnadene bli betydelig lavere enn for villtorsk

Hvem leverer ferske/kjølte produkter inn til EU? Ferske/kjølte produkter sin andel av total import Kilde: FAO Oppdrett Fiskerier

Og tror noen at det er tilfeldig at oppdrettsfisken hovedsakelig selges fersk/kjølt?

Konklusjoner Kontrollen med produksjonsprosessen i oppdrett muliggjør en betydelig produktivitetsutvikling i verdikjeden så vell som i produksjonen Gir konkurransefortrinn fordi en reduserer kostnader og tilbyr ”riktige” produkter som både detaljist og konsument vil ha Produksjonen vil fortsette å øke

Konklusjoner Storskala oppdrett er på vei til å bli og vil utvikle seg til matvareindustri Produktspekteret i oppdrett øker hurtig, og industrien ligner stadig mer på kylling og mindre på tradisjonell fiskeri Det vil ikke være plass til mange arter (grupper av arter) Og det vil ikke være mye villfanget fisk som omsettes i volumsegmentene