TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal 21.01.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Litt mer om PRIMTALL.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Status for sjøørret i Trondheimsfjorden
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Brukere for bedre helse
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Utskrift av presentasjonen:

TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal

TANKESMIA AS Utvalg  Medieanalyse over en periode på 4 måneder: (2. oktober 2007 tom. 31.desember 2007) 155 medieklipp er analysert 155 medieklipp er analysert  Medieklippene er hentet fra Opoint – Helse Midt-Norges medieklipptjeneste. Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer. Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer.  Utvalget er begrenset til Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Midt-Norge RHFs ansvarsområde Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Midt-Norge RHFs ansvarsområde Fagtidsskrifter er ikke inkludert Fagtidsskrifter er ikke inkludert

TANKESMIA AS Bakgrunnsmateriell I analysen er det noen saker som dominerer 49 av oppslagene omhandler ambulansesaken. I tillegg er det flere saker med fokus på nytt sykehus i Molde og budsjettbehandlingen i Helse Midt-Norge RHF.

TANKESMIA AS Hvilke medier? I Møre og Romsdal er det et betydelig sterkere fokus i lokalavisene på Helse Midt-Norge (2006: 35%), og i Sør-Trøndelag betydelig mindre enn tilsvarende analyse i 2006 (26%). Nord-Trøndelag forholdsvis stabil (16%). Nasjonale mediedekning er økt fra 1% til 6 %. Adressa halverer sin dekning, mens NRK M&R øker fra 3%. N=155

TANKESMIA AS Type medieoppslag I forhold til tilsvarende måling i 2006 er den største endringen at kategorien Leder/Kommentar går ned fra 10%.

TANKESMIA AS Medisinsk tema Artikler knyttet til psykisk helsevern var fraværende i 2006, mot hele 18% i Kreft er på samme nivå, akutt behandling går ned fra 18%. BUP går ned fra 18%, mens livsstilssykdommer er en ny gruppe som utgjør 22 %. N=32

TANKESMIA AS Hvem profilerer HMN og HF i media? N=154

TANKESMIA AS Hvem profilerer?  I forhold til analyse 2006/2004 er ledelsen profilert slik: Adm.dir 7% (8%/2%) Styreleder 15% (15%/0%) Medisinsk dir. 3% (6%/5%)  Ved helseforetakene er direktørene mindre profilert 5% (2006: 14%).  Øvrige ansatte ved RHF øker fra 3% til 8%. Ambulansesaken er årsak til dette.  Andre ansatte HF har redusert sine oppslag fra 31% i 2004 til 14% i 2006 og økt til 23% i 2007 (Andre ansatte og tillitsvalgte).  Tillitsvalgte står for 18% av oppslagene  Politikerne utgjør 10% av gruppen, en nedgang fra 31%

TANKESMIA AS Hvem tar tilsynelatende initiativet til medieoppslaget? N=155 HMN RHF er aktiv i 32% av sakene (27% i 2006). Helse Sunnmøre i 5% (3%). Helse NM&R i 5% (6%), Helse NT i 4% (4%), St. Olavs HF i 0% (10%). Journalistene går ned fra 9% til 3% i 2007, og andre opp 2% til 43 %. Politikerne regionalt er aktiv i 5% av sakene, mens Stortingspolitikerne var aktiv avsender i 3% av sakene. Eier var ikke aktiv i noen saker.

TANKESMIA AS Hvem er tilsynelatende mottaker? N=155 Antall artikler rettet mot politikerne går ned fra 15% til 7%. Antall artikler rettet mot HMN RHF går opp fra 8% til 10%.

TANKESMIA AS HMN og HF i media Her har det skjedd store endringer, HMN RHF øker fra 29% til 66% av oppslagene. St. Olavs Hospital går fra 41% til 3%. De øvrige har liten endring; Helse Sunnmøre fra 5 til 7%, Helse NM&R fra 15% til 17% og Helse NT fra 10% til 7%. N=155

TANKESMIA AS TEMA – Målstyrt kommunikasjon? N=155

TANKESMIA AS Kvalitet Analysen har målt hvert oppslag i forhold til om den bygger opp under vedtatt kvalitetsstrategi, eller virker negativt inn på de mål som er vedtatt i denne strategien N=155 I 2006 / 2004 viste målingen 31% / 29% ikke kvalitet og 25% / 27% kvalitet. De store avvikene skyldes mange artikler som ikke påvirker kvaliteten. Likevel er andelen oppslag som signaliserer kvalitet redusert mye mer enn tilsvarende reduksjon av artikler som reduserer inntrykket av kvalitet.

TANKESMIA AS Omdømme Den positive vinklingen går ned fra 29% til 24%, negativ omtale fra 41% til 31%. Andelen nøytrale saker øker 15%.

TANKESMIA AS Hvordan svarer Helse Midt-Norge på negative omdømme saker. N=17 artikler Ingen tilsvar bidrar til ytterligere svekkelse av omdømmet i 2007 (17% i 2006). Liten nedgang i andelen som styrker omdømmet fra 66% til 53%.

TANKESMIA AS Omtale og medier I Nord-trøndersk presse er tendensen nå positiv omtale. I Møre og Romsdal er tendensen motsatt.

TANKESMIA AS Medier og tema Det har vært mye fokus på økonomi, spesielt gjelder dette i Møre og Romsdal.

TANKESMIA AS Omdømme  Analysen viser mindre avstand mellom negativ og positiv omtale enn tilsvarende måling i 2006 og  Andelen nøytrale artikler øker fra 30% til 45%.  HMN RHF sin respons bidrar til å styrke omdømmet.

TANKESMIA AS Hvordan påvirker artiklene tilsynelatende lesernes følelse av trygghet Antall artikler som påvirker pasientenes trygghetsfølelse synker, Avstanden mellom økt og redusert trygghet øker (30% / 33%)

TANKESMIA AS Hvordan påvirkes ansattes motivasjon av omtalen? Andelen artikler som påvirker tryggheten synker, men forholdet mellom økt og redusert motivasjon holdes stabil.

TANKESMIA AS Hvordan påvirkes troverdigheten overfor eiere N=155

TANKESMIA AS Foretak og tema Tabellen viser i hvilke sammenhenger de ulike foretakene profileres. Vises i antall artikler.