Internasjonaliseringsmeldinga

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Litt mer om PRIMTALL.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
2 SIU Strategisk rekruttering. Oslo Internasjonaliseringskonferansen Ingebjørg Birkeland.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Student Exchange Programme
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Internasjonalisering - et strategisk valg for å heve kvalitet Mette Halskov Hansen Pro-dekan for forskning HF, UiO.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Samarbeid med søramerikanske institusjoner: Erfaringer og utfordringer NOKUTs godkjenningsseminar 2007 Hanne-Gerd Nielsen UiO.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
LUB og nasjonale planer
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Fokus på studentutveksling/mobilitet – orientering til utdanningsutvalget Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Hvordan lykkes med utveksling?
Prosjekt internasjonalisering
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonaliseringsmeldinga HiT, 2014

Meldinga skal gi grunnlag for å vurdere I hvilken grad HiT oppfyller sentrale føringer når det gjelder internasjonalisering. Kvalitet og relevans av eksisterende virkemidler for internasjonalisering. Den faglige og institusjonelle forankringa av internasjonalisering ute og hjemme. Høgskolens attraktivitet for utenlandske studenter og ansatte. Tilretteleggingen for utenlandsopphold i HiTs studieprogram.

Hva er internasjonalisering? formelle samarbeidsrelasjoner student- og personalmobilitet tilrettelegging for studenter på campus og for utreisende studenter. faktor for kvalitet og relevans i våre studieprogrammer. fellesgrader, bistand- og utviklingsperspektiv.

Og mer…internasjonalisering hjemme studenter og tilsatte som ikke reiser ut, skal få internasjonale impulser, at utdanningstilbud og forskning må bli mer internasjonalt rettet, at det bør skapes internasjonale og flerkulturelle campus at det bør utvikles flere tilbud på engelsk, og at det bør samarbeides mer på tvers av landegrenser om forskning og utvikling av felles studietilbud.

Hvorfor internasjonalisering? Det globale utdanningsmarkedet vokser. Stadig mer mobile studenter. Bolognia og Lisboa: Standardisering av europeisk høyere utdanning. Krav om inntjening fra eksterne forskningskilder, spesielt EU. Nødvendig med internasjonale nettverk. Vi må være mer attraktive samarbeidspartner for utenlandske institusjoner.

Hvorfor internasjonalisering? Også HiT avhengig av å rekruttere ansatte fra hele verden. Økt vektlegging av internasjonale rangeringer. Konkurrer også med utenlandske institusjoner om de norske studentene. Skolepenger i Norge vil endre konkurranse-vilkårene dramatisk. Internasjonal kompetanse viktig for arbeidslivet: Språk- og kulturforståelse.

Hvorfor internasjonalisering? Grenlandsregionen produserer for et internasjonalt marked. Derfor viktig med internasjonal kompetanse. Veksten i nettbasert undervisning. Virtuell mobilitet. Globale spørsmål som en del av undervisningen. HiT en global aktør som konkurrerer om studenter, fagpersoner og forskningsmidler.

Gigantiske forventninger Høgskolene skal være internasjonal orientert, ha int aktiviteter og en int profil. HiT skal delta i internasjonale nettverk. HiT skal samarbeide med Europa, Amerika, BRIKS og land i Sør. Vi skal ha omfattende tilbud i engelskspråklige moduler. Økt internasjonalt forskningssamarbeid.

Administrative ressurser Administrative ressurser øremerket arbeidet med internasjonalisering NIVÅ Årsverk Institusjonsnivå 200 % AF 150 % EFL 100 % TF 90 % HS 40 %   Totalt 580 %

Administrative ressurser Alle fakultetene har minst én person som er primærkontakt for studenter og personale når det gjelder utvekslinger, og som også i stor grad står for saksbehandling i saker som skal behandles videre på institusjonsnivå. Det kan være uheldig om nesten alle oppgaver knyttet til internasjonale studenter legges til internasjonaliseringsmedarbeidere. Det kan bidra til at den øvrige organisasjonen kan skyve fra seg sin del av ansvaret.

Administrative ressurser HiTs desentraliserte struktur gjør at det blir svært utfordrende å utnytte personalressurs-ene som er satt av til internasjonalisering på en planmessig og strategisk måte. Den vertikale samordningen i organisasjonen er begrenset, siden personalressursene tilhører de ulike fakultetene.

Økonomiske ressurser SUM 4.670.000 Stønadstype Beløp IU-midler 1.800.000 Utvekslingsstøtte 2.600.000 Samarbeid med Kina 270.000 SUM 4.670.000

Økonomiske ressurser Mye av internasjonaliseringsvirksomheten ekstern finansiert. Programmer finansiert av SiU, dep, EU, Nordplus osv. Organisert som egne prosjekter. Studiepoengsproduksjon viktigste inntekts-kilde (2,5 -3 millioner for utvekslingsstudenter – «anslag»). Pluss et tilskudd fr KD for studentutveksling (1,3 mill. for 2014).

Virkemiddel for å fremme internasjonalisering Økonomiske Regler og retningslinjer Rekrutteringspolitikk Stipendordninger Planverk. Ex. Arbeidsplan Kvalitetsrammeverk Strategi for internasjonalisering

HiTs avtaleportefølje Avtaletype Antall land Antall partnere Norplus Alle 63 Erasmus 23 121 Bilaterale 16 38 TOTALT 42 222

Kjennetegn ved avtalene Avtaler med mange land. Aktivitet i hver avtale knyttet til få fagmiljø. Lite sammenfall i samhandlingsrelasjonene. HiT flinke til å fange opp sentrale signaler. Stor variasjon mellom fakultetene og instituttene. Lite forskningssamarbeid.

Kjennetegn ved avtalene En strammere styring og samordning kan være nyttig for å få til en kraftigere satsing mot noen sentrale partnere. Ikke minst vil dette kunne gjøre samarbeids-relasjoner mer robuste, mindre personavhengige, og bidra til å spare ressurser. Viktig å bygge opp noen institusjonsbaserte nettverk.

Kjennetegn ved avtalene Vi har for mange partnere, vurdert ut fra nytte og ressursbruk. Vi bør prioritere noen utvalgte partnere sterkere. Enkelte fagmiljøer har svært liten internasjonal aktivitet og liten avtaleportefølje, andre har igjen for mange. Vi bør utnytte flere partnerskap mer planmessig og strategisk for å øke kvaliteten i egne studietilbud og aktiviteter. Det må bli bedre samsvar mellom hvilke partnere vi mottar utvekslingsstudenter fra og hvor vi sender våre egne.

Utenlandske studenter ved noen utvalgte institusjoner (2009 – 2013)   2009 2010 2011 2012 2013 HiT 327 361 363 484 519 HiVe 172 128 177 254 274 UiA 384 444 441 475 725

Utenlandske studenter ved HiT 7,8 % av HiTs studenter er utenlandske statsborgere (snittet før høgs er 5,9%). Uensartet gruppe: Gradsstudenter og utvekslingsstudenter. Gradsstudentene er alt fra asylanter til «vanlige studenter». Både på norske- og engelskspråklige tilbud. 162 av 519 er såkalte utvekslingsstudenter på ulike avtaler (31,2 %): Erasmus, Norplus, bilaterale, andre.

Innreisende utvekslingsstudenter AF EFL HS TF Totalt Afrika Asia 8 11 19 Europa 52 5 126 Nord-Amerika 15 Oceania 75 30 162

Innreisende utvekslingsstudenter 145 av 162 er knyttet til kortere programmer som undervises på engelsk. Nummer 2 blant høgskolene, kun bak HiOA. Omtrent som UiS (169). Tabellen viser at AF ligger langt foran de andre, fulgt av EFL. HS og TF har langt færre innreisende studenter, men det skal bemerkes at mange utenlandske studenter ved TF følger fulle gradsprogram (master og bachelor).

Engelskspråklige studieprogram 2013/14 Engelskspråklige studieprogram 2013/14. Antall innreisende utvekslingsstudenter. Studieprogram Stp. Stud. Alpine Ecology and Environmental Management 30/60 11 Business Studies for Exchange Students 13 International Tourism and Innovation 60 Outdoor Life Culture and Ecophilosophy 30 14 Nordic Skiing and Outdoor Life 6 Scandinavian Studies in Telemark 10 Environmental Science, master for international students* 120

Engelskspråklige studieprogram studieåret 2013/14. Antall innreisende Norwegian Folk Music 30 2 Physical Education Sport Culture and Society 60 39 Environmental Art Social Sciences Process Technology* 120   27 Systems and Control Engineering* Energy and Environmental Technology* Sum 135

Vurdering Det er ønskelig at flere av de engelskspråklige tilbudene kan tilbys som en del av ordinære studier, og være åpent for både norske og utenlandske studenter. Ett godt eksempel er at fra høsten 2014 vil TF tilby 5.semester på engelsk i alle bachelorutdanningene. De fleste innreisende utvekslingsstudentene kommer til HiT med støtte gjennom et internasjonalt utdanningsprogram.

Vurdering Det å motta utenlandske utvekslingsstudenter er ment å gi tilsvarende kvalitetshevende effekter for dem det gjelder og for landene og institusjonene de kommer fra. Samtidig beriker det studentmiljøet ved HiT, gir faglige og språklige utfordringer og bidrar til økt tverrkulturell forståelse og kontakt over landegrenser.

Vurdering Høgskolen har gjort mye for å tilrettelegge for utenlandske utvekslingsstudenter: skreddersydde studietilbud, engelskspråklig informasjon, reserverte boliger osv. SiTel spiller her ei vesentlig rolle, både på boligområdet og i velferdsarbeidet ellers. En særlig utfordring er det å bidra til at de utenlandske studentene i større grad integreres i studiemiljøet, både for deres egen del og for å bidra til å utvikle den internasjonale campus.

Utreisende utvekslingsstudenter AF EFL HS TF TOTALT Afrika 17 Asia 2 4 6 Europa 7 1 12 Nord-Amerika 19 Oceania 10 Totalt 8 21 16 64

Utreisende utvekslingsstudenter Her teller vi bare utvekslingsstudenter. Mange studieprogram har liten eller ingen utgående utveksling. Ingen mastergradsstudenter var ute i 2013. Kun 2 av 13 mastergradsstudier har hatt studenter ute i ett av de siste tre årene. Om vi også tar med kortvarige studieopphold i utlandet, dvs. mindre enn 3 måneder, øker tallene.

Utreisende utvekslingsstudenter Studentene skal gis muligheter for et tilrettelagt delstudium hos en identifisert utenlandsk partner på et bestemt trinn i utdanninga, og med anbefalte forhåndsgodkjente emner. Med slik forhåndsgodkjenning vil også Lånekassen sikre finansiering av oppholdet. Det må være et mål at vi kan tilby studentene våre oversikter over emner/fag vi har vurdert, som er forhåndsgodkjente og som vi kan stå inne for at vil bidra til å gi studenten god studiekvalitet.

Vurdering For få studier der det opplyses at det er tilrettelagt for utveksling til bestemte partnere, og enda færre som har lagt til rette med forhåndsgodkjente/anbefalte emner. Nasjonale retningslinjer og rammeplaner kompliserer utveksling. Vi kan også tape studenter på dårlig tilrettelegging, bl.a. ved at de velger studier ved institusjoner som har bedre utvekslingsopplegg.

Vurdering De økonomiske insentivene gir mindre belønning for å øke tallet på utreisende studenter, fordi høgskolen og fakultetene da samtidig mister studiepoeng. Utenlandsopphold for studentene vil øke kvaliteten i utdanninga ved at de kan få et tilbud som utdyper eller utvider det tilbudet som hjemmeinstitusjonen kan gi.

Utveksling av ansatte Totalt AF EFL HS TF Ut 14,7 28 10,3 12,7 Inn 4,7 42 8,7 Totalt 19,4 70 19 17,7

Utveksling av ansatte Dette er personalutvekslinger på minst en uke. Få dr.gradsstipendiater som har opphold i utlandet. HiT mangler organisert ordning for lengre faglig opphold ved utenlandsk inst. Mangler en bevisst strategi for å rekruttere fagpersoner fra andre land. Dette vil kunne styrke HiTs internasjonale kontaktnett.

I) Tiltak innen organisering Tydeligere definere hvem som har ansvaret for hva. Kommunisere, konkretisere og operasjonalisere forventninger fra styre og ledelse. Gjennomgå de virkemiddelene som HiT har tilgjengelig: Sikre en med målrettet bruk. Sikre et internasjonalt perspektiv på alle arbeidsfeltene i HiT.

II)Tiltak knyttet til nettverksbygging Intensivere samarbeidet med utvalgte institusjoner. Tydeliggjøre vårt geografiske hovedfokus: EU, Nord-Amerika, Kina og India. Si opp ikke aktive utvekslingsavtaler. Sikre at alle studieprogram har gode utvekslingstilbud. Formalisere internasjonalt forsknings-samarbeid.

III) Tiltak innen mobilitet Krav om alle studieprogram sender ut studenter hvert år. Internasjonal semester i alle studier ”for de som er hjemme”. Flere ordinære emner på engelsk. Endringer i budsjettfordelingen for å stimulere til økt utreise. Jobbe for flere fellesgrader med utenlandske partnere.

IV) Tiltak for internasjonalisering av FoU Vurdere en stipendordning for fagansatte som drar på utvekslingsopphold hos utenlandsk partner i 1 måned eller mer.   HiT bør se utvekslingsopphold i sammenheng med forskningsfri. HiT bør intensivere arbeidet med tilrettelegging for innkommende gjesteforskere.

Tiltak for… av FoU HiT bør kreve erfaring fra internasjonalt samarbeid ved rekruttering til fagstillinger generelt. Alle fagmiljøer knyttet til alle gradsprogram skal delta i minst ett formelt internasjonalt nettverk som tilbyr mobilitet, fagutvikling eller FoU. Det skal legges bedre til rette for utenlandsopphold i ph.d.-utdanningene.