Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Den Norske Skolen i London
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Fagforbundet Vest-Agder
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Skolens læringsressurser og læremidler
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.

Grunnlagsdokument St.meld. Nr. 30 –Program for digital kompetanse En videreutvikling av tidligere planer. (L-97 mfl) Visjon: ”Digital kompetanse for alle”, digital kompetanse skal bli alles eiendom. Erkjennelse: DK er meget sammensatt kompetanse. Satsingsområder: Infrastruktur Kompetanseutvikling Digitale læringsressurser Læreplaner og arbeidsformer Forsknings og utviklingsarbeid

Digitale verktøy ”Å kunne bruke digitale verktøy” er et av fem hovedmål i de nye læreplanene – sammen med – å kunne lese, skrive, regne- og å uttrykke seg muntlig. Altså en ”ny” ”basisferdighet” som alle skal kunne.

Prosjektet Den digitale skole Utdanningsdirektoratets prosjekt Den digitale skole skal bidra til å realisere skolepolitiske mål i –Kultur for læring Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i det 13 årige løpet. –Program for digital kompetanse Best i verden innen 2008, i utvikling og ped. utnyttelse av IKT i undervisning og læring. –Strategi for kompetanseutvikling Skal sikre at personalet i grunnopplæringen kompetanse som sikrer elevene tilpasset opplæring.

Mål for den digitale skole Skape varige ordninger for skolenes arbeid med undervisnings- og vurderingsformer basert på bruk av digitale verktøy. Skape varige ordninger for digital eksamen og mappevurdering. Effektivisere eksamensformene lokalt og nasjonalt. Avklare kompetansebehovet i skolene for bruk av digitale verktøy til: –Undervisning –Vurdering