Våre kunnskaper er de gode nok? Om norske mikroflygere NLF Mikroflyseksjonen
To type mikroflygere: De ferske – de som ønsker å fly lokalt De viderekomne som ønsker å reise langt
Lokalpiloten Trives med å kunne komme seg i lufta Flyr rundt hjemplassen sin Flyr i G –luftrom Har ikke Flytelefonsertifikat NLF planlegger en flytelefoni light for lokalpiloter
Reisepiloten Planlegger ofte lengre turer Flyr i all slags luftrom Har Flytelefonsertifikat Oppdaterer stadig sine kunnskaper Krysser gjerne landegrensene
Oppdatering av kunnskapene Vi må lære å planlegge Vi må forstå NOTAM, METAR og TAF Vi må kunne snakke på radio Vi må kunne forstå det vi hører på radio
Oppdatering av kunnskapene Et av de viktigste tiltak for oppgradering er Flytelefonisertifikatet. Dette gir gode kunnskaper om Luftrommets inndeling Reglene som gjelder i luftromsklassene Ordene som brukes mellom fly og flygeledere Hva en skal si i ulike situasjoner Forskjell på informasjon, instruks og klarering Hva en skal svare tilbake
Bruk av riktig frekvens Lag din navigasjonsplan med alle frekvensene langs ruten. Bruk 123.5 MHz i G-luftrom Ta hensyn til lokale frekvenser Lytt på frekvensene til CTR og TMA hvis du fly i nærheten av disse. Fortrinnsvis radio med lytting på to kanaler
Bruk av riktig frekvens
Teknisk stand på fly og utstyr Godt vedlikeholdt fly Godt vedlikeholdt motor Godt radioutstyr og intercom! Riktig sikkerhetsutstyr Oppdaterte flykart for reiseruten Kan du tenke deg mer….?
Målet er å skape dyktige piloter
…. glade piloter
…. og sikre piloter.