Informasjon og kommunikasjon i prosjekter (som strategisk virkemiddel)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 1 Lagledelse LAGLEDELSE EMNEKORT Før søk3 I søk4 Viktig å huske4 Sikkerhet5 Mat/Drikke/Pause5 Etter avsluttet søk5 Rutiner.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Pedagogisk analyse.
Mestring og forebygging av depresjon
Barn og unges rett til deltakelse
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
GROW modellen.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Kjell Erik Øie Statssekretær
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Informasjonsseminaret 2007
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Øystein Pedersen Dahlen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Identifisering og bruk av indikatorer
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lederstil og Motivasjon.
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
KOMMUNIKASJON.
Fritid med Bistand.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Workshop, Dokka – 9. nov
Modellkommunene Hva er unikt?
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kvalitative forskningsmetoder
Strategi- og aktivitetsplan
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Samarbeid og medbestemmelse
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon og kommunikasjon i prosjekter (som strategisk virkemiddel) ”Hvor informasjon uteblir, kommer sladder, spekulasjoner og rykter i stedet” Fritt etter Parkinson Harald Romstad ØSIR

Hvorfor er kommunikasjon viktig Ved evaluering av prosjekter som har gått dårlig i etterkant viser det seg ofte at: Informasjon og kommunikasjon har ikke fungert Rapportering har ikke fungert Organisasjonsstrukturen er for dårlig avklart Ikke klare og tydelige mål eller ikke konsistent med basisorganisasjonen Prosjektoppdraget har: vært for dårlig formulert vært for detaljert (avgrensende) Vi ser ofte at informasjon og kommunikasjon blir et stebarn i mange prosjekter Harald Romstad ØSIR

God kommunikasjon Åpen kommunikasjon om: Basale forutsetninger Målsetninger Planer Resultater Basale forutsetninger Identifikasjon. Alle deltakerne må identifisere seg med prosjektet, rolleavklaringer Prosjektstyring. Vi må til enhver tid kunne få fram status i prosjektet som er relevant for kontinuerlig evaluering, framdrift og beslutninger Løsning av oppgaver. Vi må etablere en arbeidsform og kultur som Stimulerer til kreative løsninger Åpen kommunikasjon Åpen drøfting av ideer og forslag Storyen om MMF. Harald Romstad ØSIR

Hva gikk galt med informasjon Uklart ansvar. Informasjonsansvaret må ligge på én person. Ikke planlagt. Informasjon skjer spontant og ad hoc, under tidspress og uforberedt. Feil målgrupper. Informasjon blir delt ut til personer og grupper som denne ikke var rettet mot. Holdninger. Det informeres for å ha ”ryggen fri”. Det informeres for å unngå egen fiasko og ikke for å skaffe prosjektet suksess. Samarbeid og medvirkning. En går ut fra at de som er med i prosjektet får den informasjonen de trenger gjennom deltakelsen. Dette er en farlig sovepute. Bare ”fakta”. Det er manges erfaring at en bare skal informere om det som er vedtatt og ”klubbet” for å unngå uro i organisasjonen. I et prosjekt vil dette medføre tap av tid, tap av beslutningsgrunnlag i andre deler av prosjektet. Er ikke interessert. Informasjonstrykket er i dag langt større enn hva enkeltindividet klarer å absorbere. Derfor må vi ha en informasjonsstrategi! Eksempler på dårlig kommunikasjon med media – blir tatt med ”buksa nede” Harald Romstad ØSIR

En vei til bedre informasjon Informasjon som styring Informasjon dreier seg om å styre prosjektets relasjoner til omgivelsene og internt i prosjektet All styring tar utgangspunkt i mål! Derfor, informasjonen skal: Skape motivasjon Legge grunnlaget for aksept Få tilbakemeldinger Forhindre rykteflom Oppfylle forpliktelser (for eksempel i følge plan) Harald Romstad ØSIR

Informasjonsfunksjonen ”Informasjon er en lederfunksjon av planmessig og vedvarende art, der man søker å oppnå forståelse for, og en positiv innstilling til, prosjektet og resultatet av det” Dette oppnås ved: Innhente og vurdere holdninger og informasjonsbehov hos ulike målgrupper Sette mål for tilføring av kunnskap, kjennskap og holdninger Utvikle, iverksette og kontrollere effekten av informasjonstiltak Drive en planmessing og åpen kommunikasjon Informasjon er et lederansvar og kan ikke delegeres! Informasjonsarbeid kan delegeres I store prosjekter er informasjon et eget styringsobjekt Def. Fra Harald Westhagen & al. Prosjektarbeid. 2004. Harald Romstad ØSIR

En informasjonsplan Målgruppeanalyse Aksjonsplan Informasjonsanalyse Rett informasjon til rett person Aksjonsplan Metodikk (sikre effektivitet og produktivitet) Gjentakende struktur på informasjonen Informasjonsanalyse Hvilken informasjon og hva skal være effekten av denne Harald Romstad ØSIR

Målgruppeanalyse Inndeling i målgrupper Forhold til prosjekt Direkte berørt Indirekte berørt Mer samfunnsrelatert informasjon Demografiske kategorier Alder, kjønn Sosiologiske variabler Psykologiske variabler Normalt tar en lite hensyn til de tre siste punktene, men for det offentlige kan dette ha større betydning enn for tradisjonelle organisasjoner Harald Romstad ØSIR

Målgruppeanalyse Lag en enkel matrise i stikkordsform: Målgruppe Navn, betegnelse på gruppen Karakteriskiske trekk Stikkord for hva kjennetegner den enkelte gruppe som har betydning for prosjektet og informasjonsoppgaven Gruppetilhørighet Tilknytting til prosjektet, sosiologisk, demografisk Opinionsdannelse/nøkkelkontakter Enkeltnoder i gruppene som har betydning for dannelse av holdninger og oppfatning av informasjon Forholdet til prosjektet Har vi registrert signaler fra gruppen om eller i relasjon til prosjektet Informasjonsinteresse Hvorfor er denne gruppen interessert i prosjektet Hva vil gruppen vite om prosjektet What’s in it for me? Harald Romstad ØSIR

Aksjonsplan For hver målgruppe skal en formulere hva vil vi med informasjonen og hvordan kan vi tenke oss å oppnå dette. Effektmål. Hvilke holdninger ønsker vi å påvirke/skape og hvilken informasjon er da nødvendig. Hovedbudskap Hold fast på hovedbudskapet Gjør det enkelt og målrettet mot målgruppen Harald Romstad ØSIR

Aksjonsplan Virkemidler Noter reelle muligheter for hva som kan føre fram til målet Foreta så et valg blant alternative muligheter overfor Informasjonskanalen kan ofte være viktigst Kontakt direkte mot enkeltmennesker Kanaler/medier Budskapsformidlere Hvem identifiserer mottakerne seg med (mann, kvinne, ung, gammel, fagperson, kultur) Hvem får oppmerksomhet Hvem får folk i tale (skaper respons) Kontakt direkte med mennesker er ofte det beste fordi en også får en tilbakemelding slik at vi kan korrigere budskapet og lære selv av dette. Harald Romstad ØSIR

Aksjonsplan Informasjonstiltak Kommunikasjonstiltak Blad, aviser, nettside Sirkulære, rundskriv, brosjyrer Veggavis, intern avis/nettside Postkasse, debattfora Kommunikasjonstiltak Møter, konferanser, seminarer Opplæring Person til person Lag en summeoppgave 5 minutter på dette. Dere har nettopp utført et tilsyn som en pilot blant administrativt ansatte i kommunal sektor. Dere har gjort funn som gir grunnlag for bekymring, for eksempel mobbing, eller sjef-medarbeider forhold som virker demotiverende (Velg et tema, fritt). Gitt tema, hvilken aksjonsplan vil dere velge for å få størst mulig effekt på forebyggende tiltak. Harald Romstad ØSIR

Informasjonsanalyse Så lite, klart og sterkt som mulig Vi henvender oss til individet og ikke grupper Prosjekter dreier seg per definisjon om forandringer i en eller annen form, derfor: Er prosjektet mulig å gjennomføre? Er dette nyttig for meg? Er jeg i stand til å klare den nye situasjonen jeg kommer opp i og hvordan? Motivasjonsstudier viser at vi skal vektlegge: De resultatorienterte, hva oppnås hva er resultatet De aktivitetsorienterte, hvordan foregår dette, hva skjer De sosialt motiverte, hvordan påvirker prosjektet mennesker og sosiale forhold i organisasjonen, samfunnet Så lite som mulig: Unngå informasjonsforurensning Så klart som mulig: Fortell ikke alt du vet, alle detaljer, bare det som er nødvendig for at du skal nå ditt mål. Unngå skrivefeil og andre formelle feil. Det slår negativt ut – alltid. Så sterkt som mulig. Bruk bilder, metaforer, analogier, grafiske figurer, men bruk ikke full styrke på alt hele tida. Hjelp mottakeren og vær kritisk, test utspille på andre (interne) først. SVAR: jeg ville ikke stilt spm på den måte, men mer …………….. – og så svarer du på eget spm. Harald Romstad ØSIR

Summeoppgave Dere har nettopp utført en undersøkelse som en pilot (forprosjekt) i tre kommuner blant administrativt ansatte. Dere har gjort funn som gir grunnlag for bekymring. Mobbing viser seg å være langt mer utbredt enn tidligere antatt. AT/Fylkesmann har på dette grunnlag vedtatt at det skal gjennomføres et nytt tilsvarende prosjekt i 10 kommuner i regionen. Skisser en informasjonsplan for å få størst mulig effekt på forebyggende tiltak. Ta stilling til: Hovedbudskap (max 20 ord) Beskriv målgruppen(e) Kommunikasjon eller informasjonstiltak (gi eksempler) Valg av kanaler/medier Hensikt: hvordan kan vi bidra best mulig til å redusere mobbing – skal vi gå ut til media eller holde lav profil. Hva gir best effekt for samfunnsmålet? (Politiet varsler skolestart og fartskontroller). Harald Romstad ØSIR

Prosjekt og informasjon Gjør det enkelt, det er komplisert nok! Harald Romstad ØSIR