Tilegnelse av genus hos norske, danske og islandske barn Presentasjon av et forskningsprosjekt Kristian Emil Kristoffersen og Hanne Gram Simonsen Universitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Nettverksamling i matematikk
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Demens hos personer med utviklingshemming
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hjerneslag -epidemiologi
LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Eksempler, eksperiment
Monopolistisk konkurranse og oligopol
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Analyse av Voice Onset Time hos et barn med atypisk språkutvikling
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Småbarn med deprimerte mødre
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Språk og språklig fordypning
1. Emil Jungman Født: Posisjon: Målvakt.
1. Emil Jungman Født: Posisjon: Målvakt.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Åpne en luke hver dag og få en gave
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1. Rasmus Bech Alder: 22 Posisjon: Målvakt.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Tidlegare langtidssjukefråvær og noverande opplevd sosial støtte på jobben Marit Knapstad Psykolog, stipendiat HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet,
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Utskrift av presentasjonen:

Tilegnelse av genus hos norske, danske og islandske barn Presentasjon av et forskningsprosjekt Kristian Emil Kristoffersen og Hanne Gram Simonsen Universitetet i Oslo Kognitivt sommerseminar, Hamar 2009

2 > Genus “Genus er klasser av substantiver som viser seg i hvordan tilhørende ord ter seg” (Enger & Kristoffersen 2000) (a) Denne stol-en er ødelagt. Den må repareres. (b) Dette bord-et ser fint ut. Hva er det laget av? Kompliserende faktor:–en og –et: genus eller ikke?

3 > Genus i norsk

4 > Genus i islandsk

5 > Genus i dansk

6 > Hvorfor disse språkene? Variasjon i antall genus (to vs tre-genussystem) Variasjon i morfologisk kompleksitet ellers i språket (±kasus) Variasjon i fonologi - segmenterbarhet Sammenlignbare kulturelle og sosiale forhold

7 > Department of linguistics and Scandinavian studies Tidlig grammatisk utvikling hos norske barn Måned når 25% har begynt Måned når 50% har begynt Måned når 75% har begynt Toords- kombinasjoner Eiendomsuttrykk Bestemthet Flertall Presens Preteritum Kristoffersen, Simonsen, Bleses og Vach (i arbeid): A cross-sectional study of communicative development in Norwegian children aged 8-36 months.

8 > Department of linguistics and Scandinavian studies Tilegnelse av flertall og eiendomsuttrykk Flertall Eiendomsuttrykk

9 > Tidligere forskning Før 1990-tallet: Ettbarnsstudier Plunkett og Strömquist (1992): “The acquisition of Scandinavian languages”: [t]he acquisition of gender in Danish and Swedish is an early achievement and strikingly error-free. The acquisition of gender in Norwegian may be a little more problematic. Empirisk grunnlag: To danske barn (22–29 md og 19–24 md) Ett svensk barn (21–23 md) Ett norsk barn (27 – 28 md)

10 > Tilegnelse av genus hos tyske barn (Szagun & al. 2007) 21 tyske barn ble fulgt fra de var 1 år 4 måneder til de var 3 år 8 måneder Hypoteser: I de første fasene av tilegnelsesprosessen bygger barna primært på fonologiske regelmessigheter i begynnelsen og slutten av ord Semantiske forhold spiller en mindre rolle Frekvens kan spille en rolle i tilegnelsesprosessen

11 > Tilegnelse av genus hos tyske barn (forts.) Metode: Deltakere: 21 barn i alderen 1;4 til 3;8 md (to grupper) 2-timers opptak med spontantale hver 5-6 uke/hver 4 ½ måned Opptak transkribert og analysert (+reliabilitetssjekk av transkripsjoner) Szagun, Stumper, Sondag og Franik (2007): The acquisition of gender marking by young German speaking children: Evidence for learning guided by phonological regularities. Journal of child language, 34, 445–471.

12 > Tilegnelse av genus hos tyske barn (forts.) Genusdistinksjoner på artikler dukka opp mellom 1;5 og 1;8 Forløp: Fase 1 (fra ca 1;5–1;8): sporadisk genusmarkering Fase 2 (fra ca 2;6): Frekvent genusmarkerimg Genussystemet mestra når barna var 3 år (90% av formene var korrekte)

13 > Tilegnelse av genus hos tyske barn (forts.) Stemte hypotesene? Barna bygger på fonologiske regelmessigheter, men dette blir ikke bekrefta for alle klasser Frekvens spiller en rolle: Dess oftere et substantiv ble brukt av voksne, dess færre genusfeil var det på det samme substantivet hos barna

14 > Mål Å undersøke hvordan tilegnelse av genus skjer i tre ulike nordgermanske språk – norsk, dansk, og islandsk. Å sammenlikne tilegnelse hos barn med typisk utvikling med tilegnelse hos en gruppe barn med atypisk språkutvikling (Williams syndrom)

15 > Williams syndrom WS er en (relativt) sjelden tilstand som oppstår som resultat av manglende genetisk materiale på kromosom 7 Assosiert med psykisk utviklingshemming, men har relativt gode språkferdigheter => kognitive og lingvistiske ferdigheter er dissosierte => modularitet? (Pinker 1994, Bickerton 1997) Forsinket og avvikende språkutvikling, men når i sen barndom og ungdom språklig nivå på linje med typiske 6-7åringer - (= mental alder) (Bates & Goodman 1997, Karmiloff-Smith 2001) Eldre barn med WS som lærer fransk har problem med genus (Karmiloff-Smith, Grant, Berthoud, Davies, Howlin & Udwin (1997)

16 > Spørsmål Når opptrer genusbøying for første gang hos barn som tilegner seg de nord-germanske språka, og hos barn med Williams syndrom? Er det forskjell på tilegnelse av NP-intern genusmarkering og pronominal genusmarkering? Når mestrer barna genusbøying?

17 > Spørsmål (forts.) Viss det er forskjell mellom språka, kan disse forskjellene relateres til: type genussystem (to- vs tregenussystem)? fonologi (dansk vs.norsk)? fravær/tilstedeværelse av morfologisk kasus (islandsk vs. de skandinaviske språka)? Spiller frekvens i input en rolle i tilegnelsesprosessen? Varierer feilmønstre fra et språk til det neste, og hvordan kan i så fall forskjellene forklares?

18 > Metode Longitudinelt design: 20 barn med typisk utvikling fra hvert språk Barna blir fulgt fra 1;5 til 3;2 Krav til norske barn: Må tilegne seg et tregenussystem Så mange barn med Williams syndrom som mulig Måling av kommunikative ferdigheter med foreldrerapporteringsskjema (McArthur-Bates CDI) For barn med WS: Måling av generelle kognitive evner (f.eks. ved hjelp av Bayley Scales of Infant Development)

19 > Metode (forts.) Genusdata: spontantaleopptak med hvert barn (2 timer annenhver måned) psykolingvistiske eksperimenter (med et utvalg av barna)