Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Handlingsplaner og tiltaksplaner - En sammenligning Samlerapport fra prosjektet: ”Nasjonal satsing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Familieråd sett ut i fra saksbehandlers ståsted
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Om vi vil lykkes i å føre et menneske mot et bestemt mål
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Velferdsstaten (Slåtten og Larsen, 2002)
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Implementeringserfaringer Edderkoppen 8.desember 2006
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Øystein Pedersen Dahlen
Randomisering av deltakere i eksperiment
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember 2006
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Opprettholdende faktorområder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/ Strømgaten 10.
Modellkommunene Hva er unikt?
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hovedlinjer og tiltak på barne-, ungdoms, familie og likestillingsområdet Innlegg på fylkesmannsmøte i Bergen Kjell Erik Øie Statssekretær
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
BTI- Stord kommune. FORELDREROLLA BTI BTI-modellen 22.9.sept.2015.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Orientering til komiteen Fattigdomsplanen 2016 – 2020 Saksordfører Marit Brochmann.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Journalføring.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Helsesøsterkongressen 2017
Samarbeid og medbestemmelse
BTI- Stord kommune.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Evaluering av PK-nettverket
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Handlingsplaner og tiltaksplaner - En sammenligning Samlerapport fra prosjektet: ”Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge”, kapitel 6

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Spørsmål i utgangspunktet Er det noe med handlingsplanene som medfører at familieråd synes å være en fornuftig/anbefalt beslutningsmodell? Kjennetegn ved handlingsplanene til forskjell fra tiltaksplanene? Finnes det forklaringsnøkler i de nedskrevne tekster?

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Faser i analyseprosessen 1. Sammenligning av planenes struktur 2. Hvem yter hjelp – private/offentlige aktører 3. Sammenstilling av de tyngste sakene 4. Fokus på innhold og prosess - det å se handlingsplaner som ledd i en prosess

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Sammenligning av planenes struktur 1. Situasjonsbeskrivelse 2. Målbeskrivelse 3. Tiltaksbeskrivelse 4. Tidsperspektiv 5. Evaluering

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Hvem yter hjelp HandlingsplanerTiltaksplaner KJENNETEGN VED PLANEN/HVEM YTER HJELP NProsentNN Alle tiltak fra nettverket Viktigste tiltak fra nettverket, supplerende fra barnevernet Både nettverket og barnevernet Viktigste tiltak fra barnevernet, supplerende nettverk Totalt

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse

Sammenligning av planene i de tyngste casene Handlingsplaner uttrykker interaksjon mellom de involverte partene Tiltaksplanene i større grad formulert med normative utsagn/det stilles krav til foreldre Handlingsplaner viser i større grad dialog/samhandling mellom foreldre, barnevernet, barnet og de andre i nettverket Handlingsplanene viser omfattende hjelp fra familie og nettverk

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Nøkkelbegreper Kommunikasjon Ansvarlighet Dialog

Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Handlingsplaner er et ledd i en prosess Forstå tiltak som en prosess Deltakerne er aktive aktører i motsetning til passive mottakere av hjelp Familieråd er en beslutningsprosess mer enn en metode for å sette i verk et eller flere virkningsfulle tiltak Handlingsplaner er dermed et ledd i en prosess som starter ved introduksjon av FR som en mulighet Det er prosessen/deltakelsen som er virkningsfull