Lederegenskaper Sarpsborg, 21. - 22. mars 2009 Morten Høgberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
Advertisements

22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Forventninger og videre arbeid…...
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
- Hovedrolle eller birolle
Dommerrollen Stil & profil - vi som dommere
Barnets tredje leveår Trinn 5. Tema for trinnet  Barnet og familiens identitet  Kommunikasjon  Trassalder – likt for alle barn og alle foreldre? 
Felles plattform dommer og veileder
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
AKB-Pårørende en ressurs
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Frivilligpolitikk i Askim
Basisferdigheter Sarpsborg, 14. – 15. november 2009 Morten Høgberg.
Lørenskog Idrettsforening
Mål med talentutvikling (dommer) i Oslo Fotballkrets 2009
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Rolighetsmoen barnehage
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Hva forventer vi av veilederen på ulike nivå?. Tradisjonelle oppgaver OFK er oppdragsgiver Fokus på rapport Grunnlag for rangering Utvelgelse – bakgrunn.
Disiplinære forføyninger Sarpsborg, 7. mars 2010 Morten Høgberg.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Hva forventer vi av dommer på ulike nivå.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Protester Sarpsborg, 5. mars 2010 Morten Høgberg.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Opprettholdende faktorområder
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Dommerrollen Jørn Egelund / Svein Dahle. Dommerrollen Hvordan var det å komme inn hit? Hvem av oss kommer dere til å høre mest på? Og hvorfor?
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Steget mot 2.divisjon? Hva kreves? Hvilke utfordringer venter? Observ./DUK/DUR Hva er forskjell fra 3. til 2.divisjon? Forventninger til opprykksmuligheter.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
KLASSELEDELSE.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Klubben for alle.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg

Lederegenskaper Internt (i trioen) Eksternt (ovenfor de andre aktørene)

Mål i forhold til trioen Skape dialog Avklare forventninger Avklare oppgaveløsning Etablere samarbeidsrutiner Evaluere åpent

Skape dialog Invitere til innspill –Generelt –I instruksen Stille kontrollspørsmål Lytte Være inkluderende

Avklare forventninger Dommerens forventinger til AD ADs forventninger til Dommeren

Avklare oppgaveløsningen Konkretiser –Hvem? –Gjør hva? –Når?

Etablere samarbeidsrutiner Hvordan kommunisere i en gitt situasjon –Tegn/signal –Verbalt –Andre muligheter

Evaluere åpent Underveis I pausen Etter kampen sammen med veileder Etter mottatt rapport

Regel 5 sier at dommeren skal lede kampen

Delmål for å lede kampen Skape tillit Ha autoritet Styre temperaturen i kampen Skape flyt Ha kontroll på kampen

Hjelpemidler Verbal kommunikasjon Kroppsspråk Personlighet Fløyte og kort

Verbal kommunikasjon Bruk dialog aktivt på banen, men den må være målrettet –Til å være preventiv –Til å skape samarbeid –Til å advare –Til å vise omsorg –Til å irettesette Dette kan trenes

Kroppsspråk Må stå i stil til den verbale kommunikasjonen Er et supplement til verbal kommunikasjon, men samtidig et virkemiddel for å kommunisere med flere samtidig Må stå i stil til personligheten din Dette kan trenes!

Reaksjonsmønster Reaksjonsmønsteret må stå i stil med –Forseelsen –Temperaturen i matchen –Markeringsbehovet –Konsekvensen av hendelsen

Personlighet Vær deg selv! Vær mer av deg selv! Vær bevisst på hvordan du opptrer

Kjennetegn på Kamplederen Løsningsfokusert Fokus på påvirkelige forhold Strategisk i forhold til kampavviklingen Preventiv Konsekvent Tar tak

Synlighet Det er ønskelig å være usynlig så mye som mulig, men synlig når det er behov Når vi er synlige ønsker vi å utstråle ro, kontroll og engasjement Balanser synligheten etter temperaturen i kampen