I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
GROW modellen.
Sammendragslysbilde Hydrogengass som drivstoff ?.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
EKSAMEN VGS.
Vurderingskriterier og oppgaver
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Muntlige presentasjoner
Hva vi skal snakke om i dag:
Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Vurdering – hva og hvorfor?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Husregler.
Institutt for maskin- og marinfag Side 1 HOVEDPROSJEKTER 2006 FRISTER 19. Januar ”Forprosjekt” renskrevet og utfylt framdriftsplan levert til veileder,
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
«Lese og løse oppgaver»
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Innlevering og behandling av listeforslag ved stortingsvalg v/ Siri Dolven Bystyrets sekretariat, Oslo kommune Kommunal- og regionaldepartementets valgkonferanse.
skriftlig eksamen i norsk
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Ole Henry Halleraker Rektor
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
EKSAMENSINFORMASJON 2011 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Valgfag innsats for andre
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
Eksamensinformasjon Vg3 4. april 2017
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid Om samarbeidsavtale

Skisse av faget

Prosjektdelen: et fag som handler om å presentere stoff I tekst , på papir Muntlig På web

Skal presenteres: Et prosjekt som gruppa selv velger Samme prosjekt fra begynnelse til slutt Obligatoriske dokumentinnleveringer som representerer faser Prosjektet har faglig innhold Kreativitet ønskelig! Både produkt og prosess skal presenteres Både på web og papir

Bygger på grupper Samme karakter, bortsett fra i spesielle tilfelle Siste uke vil faglærer forklare karakteren på prosjektarbeid og eventuelle forskjeller

Ikke skriftlig eksamen, men innleverte arbeider Prosjektdel: Karakter gis på grunnlag av innleverte arbeider, rapporten teller mest Internett-del: web-side som skal oppfylle bestemte krav. Bestått/ikke bestått

Karakterer A: fremragende B: Meget bra C: Middels bra, en god karakter D: Dårligere enn middels E: Kan bestå

Hva skal leveres? Samarbeidsavtale – fra begynnelsen Tidsregnskap og projektdagbok føres hele tiden, leveres når prosjektet er ferdig Problemformulering, prosessmål og fremdriftsplan leveres til fastsatte frister Prosjektrapport med målanalyse leveres innen 4. november kl.15.00 Prosjektene presenteres muntlig uke 46 og 47 Prosessevaluering og tidsregnskap leveres senest i uke 47

MÅL: Etter kurset skal dere Vite hvordan man planlegger og gjennomfører et prosjekt Kunne samarbeide og kommunisere i grupper Samle informasjon om et emne Velge stoff ut fra mål og mottaker Utforme en rapport Presentere et emne og en prosess skriftlig på web og muntlig Fylle fastsatte krav til HTML-koding

Pensum: ”Kommunikasjon for ingeniører” av Ann-Mari Torvatn, (Tapir 2001) ” Tips og eksempler for webprosjektfaget. Ann-Mari Torvatn (2004) For internett-delen: se fagets web-side

Prosjekt Hva er et prosjekt? Vanlig svar: foregår i gruppe Engangs (ikke rutinepreget) gitte mål gitte rammer Faglig sammensatt problem åpen løsning skal dokumenteres

Et vellykket prosjekt er: riktig produkt til riktig tid til riktig pris etterpå skal gruppa kunne forklare både prosess og resultat (dokumentasjon!)

Å samarbeide i grupper hensikt? farer? fordeler? Sammensetning vanlige problemer

Hensikt med å arbeide i grupper Få utført arbeid til oppsatt frist Vinne tilslutning fra ulike grupper- Lære av hverandre Få et bedre produkt

Farer ved grupper Uheldig sammensetning Det går med mye tid Forskjeller i nivå gratispassasjerer

Fordeler ved grupper støtte hverandre bedre kvalitet Samarbeidslæring

Vanlige problemer: Ulike mål Ulike forventninger ulike arbeidsvaner ulik motivasjon ulik vilje til innsats

Hvordan få fordelene uten ulempene? Gjennomtenkt samarbeidsavtale Faste regler Åpen kommunikasjon Stadig vurdering av samarbeid Dekke alle nødvendige funksjoner

Gruppesammensetning Alle grupper burde inneholde følgende: 1 fagidiot 1 sekretær 1 kaffekoker 1 kontakt med omverdenen

Få mest mulig ut av tiden: Komme i gang så raskt som mulig Velge oppgave raskt

Samarbeidsavtale. Leveres uke 36. Hvordan skal arbeidet og samarbeidet foregå i gruppa? F. eks. - eventuelle faste tider og sted hvordan møter avtales og avlyses hvor mange må være til stede for beslutninger eventuelle leder- og sekretær-funksjoner hvordan føres prosjektdagboka?og av hvem? AVTALER OM MØTER BØR VÆRE SKRIFTLIGE

Forts. hvordan ta beslutninger hvordan sikre at alle er informert hvordan sikre at alle kommer til orde hvordan fordele arbeid hva hvis noen ikke møter på møtene eller ikke leverer problemet gratispassasjerer

Senere bør samarbeidsavtalen suppleres med mal for oppsett/utskrift

Når dere merker innleverte oppgaver Angi hvilken oppgave det dreier seg om (samarbeidsavtale, problemformulering osv.) Angi klasse Angi gruppenummer Angi både fornavn og etternavn på gruppemedlemmene

Hva er feil? Innleveringsoppgave for gruppe 2. Laila Hammer, Peder Bortesveen, Rune Nes, Thanh van Dong Problemformulering for Eva, Amir,Hallvard og Morten Arbeidsplan for Morten Opsahl, Hanne Lie, Sanela Biser, Fred Foyn i klasse 1ac

Tilbakemelding fra lærer Alle oppgaver leveres på e-post eller på ClassFronter Lærer gir tilbakemelding til gruppa så raskt som mulig Tilbakemelding på e-post går til den som har sendt e-posten.. Vedkommende må straks sende e-post-meldingen videre til de andre i gruppa I ClassFronter kan dere gå inn og finne kommentaren/tilbakemeldingen

Disse forelesningene vil bli lagt ut på web, under fagplanen for prosjektdelen, og de blir lagt ut under Fagstoff i ClassFronter