DET LEVENDE UNIVERSITET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Universitetet i Nordland
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Institutt for landskapsplanlegging ILP
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA):
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Institutt for naturforvaltning (INA)
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Handelshøgskolen ved UMB Presentasjon av studietilbudet for UMB-ambassadører
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING (INA) STRATEGISK FAGPLAN Visjon: INA skal være et sterkt utdannings-
Status opptak til UMB per 7.sep 2010 Studieavdelingen - opptakskontoret.
DET LEVENDE UNIVERSITET LEGG TIL UNDERTILTTEL HER.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Strategidokument NMBU - prosess
SIVILØKONOM NHH NORGES MEST SØKTE STUDIUM.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Sist oppdatert november 2013.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet1 Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap v/ Stine Telneset Rådgiver 2014.
AKVA 2013Dato: vitenparken.no Vitenparken Campus Ås To historier og en spådom Per Olav Skjervold.
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv Tilbyr bachelor- og..mastergrader.
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
Fremtiden starter med dine spørsmål!.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
DET LEVENDE UNIVERSITET LEGG TIL UNDERTITTEL HER.
Høgskolen i Lillehammer i et 20-års perspektiv 2000 –
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
DET LEVENDE UNIVERSITET
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA)
Status opptak NMBU Studieavdelingen Oppdatert
STUDIERENTNINGER PÅ INA
Orientering om søkertall
Overordnet strategi SV-fakultetet
STUDIERENTNINGER PÅ MINA
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Status opptak NMBU Ramme og poenggrenser Oppdatert
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Fakultet for biovitenskap
Utskrift av presentasjonen:

DET LEVENDE UNIVERSITET SIRI MARGRETHE LØKSA

VISJON FOR UMB Universitetet for miljø- og biovitenskap skal være et analytisk, innovativt og ledende universitet for biovitenskap, miljø og bærekraftig utvikling (Strategi 2010-2013) DET LEVENDE UNIVERSITET

MÅL 2010-2013 UMB er et kunnskapssentrum for biovitenskap, miljø og bærekraftig utvikling som videreutvikler sin fagportefølje med utgangspunkt i 150-års virke. UMB er det levende universitetet med samfunnsengasjerte, innovative og konkurransedyktige fagmiljøer som arbeider for en bærekraftig utvikling på områdene: DET LEVENDE UNIVERSITET Grunnleggende og anvendt biovitenskap Bioproduksjon Bruk og vern av natur Miljø, klima og fornybar energi Utviklingsstudier og globalisering Matproduksjon og mattrygghet Landskapsarkitektur og arealplanlegging Teknologi Økonomi og samfunnsfag Lærerutdanning i realfag og naturbruk Helse for dyr og mennesker

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Ledende internasjonalt utdannings- og forskningsmiljø - vekt på samvirke mellom naturvitenskap, teknologi og samfunnsfag Bidrar til å løse dagens og framtidens utfordringer - innen landbruksproduksjon, miljø- og arealforvaltning og næringsutvikling DET LEVENDE UNIVERSITET

VÅRT SAMFUNNSOPPDRAG: Utdanning – forskning – formidling (Universitetsloven) DET LEVENDE UNIVERSITET Utdanning: Universitetet skal videreføre og utvikle tverrfaglighet som et av særpregene ved utdanningen. For å opprettholde kvaliteten på utdanningen og sikre muligheter for nye studietilbud, skal UMB sikre bedre utnyttelse av undervisningskapasiteten, utvikle bedre koordinering av emnetilbudene mellom instituttene, forbedre de administrative rutinene og øke satsingen på nye undervisningsformer og nytt faginnhold. Forskning: UMB skal drive forskning av høy kvalitet til det beste for samfunnet. Universitetet skal være et forskningsintensivt universitet som fremmer fri og uavhengig forskning. UMB skal være en åpen og samarbeidsorientert institusjon overfor næringsliv, forvaltning og samfunnet forøvrig. UMB skal videreutvikle en sterk intern forskningskultur. Samarbeid med næringsliv og forvaltning: UMB skal være en attraktiv partner for næringsliv, forvaltning og samfunnet. UMB skal Styrke rollen som kunnskaps- og kompetanseleverandør til nærings- og samfunnsliv regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Bidra aktivt til innovasjon og kommersialisering Øke profesjonaliteten I samarbeid med næringsliv og forvaltning.

Den høiere Landbrugsskole paa Aas: 1859 Norges landbrukshøgskole: 1897 HISTORIE Den høiere Landbrugsskole paa Aas: 1859 Norges landbrukshøgskole: 1897 Norges første vitenskapelige høgskole med rett å tildele doktorgrader Universitet: 01. 01. 2005 3270 studenter 430 doktorgradsstudenter 1120 ansatte - derav 640 vitenskapelige Tilbyr to-, tre- og fem-årige studier DET LEVENDE UNIVERSITET

ENHETER VED UNIVERSITETET Institutter: Økonomi og ressursforvaltning Landskapsplanlegging Plante- og miljøvitenskap Naturforvaltning Husdyr- og akvakulturvitenskap Matematiske realfag og teknologi Kjemi, bioteknologi og matvitenskap Internasjonale miljø­ og utviklingsstudier (Noragric) DET LEVENDE UNIVERSITET 8

ENHETER VED UNIVERSITETET Sentre: Senter for husdyrforsøk (SHF) Senter for klimaregulert planteforskning (SKP) Senter for etter­ og videreutdanning (SEVU) Aquaculture Protein Centre (APC) Centre for Integrative Genetics (Cigene) UMB er også medeier i et forskningssenter på Campus Ås: Norsk senter for bioenergiforskning DET LEVENDE UNIVERSITET

Årlig studerer om lag 3270 studenter ved UMB STUDIER Årlig studerer om lag 3270 studenter ved UMB 2010: 1319 søkere har UMB som første prioritet - en økning på ca. 5 prosent fra i fjor 18 bachelor- og 43 masterprogram Teoretisk og vitenskapelig utdanning med vekt på praktiske og eksperimentelle øvelser Etter fullført studium tildeles bachelor- og mastergrad. Andre program: 3-årig forskerutdanning (PhD) Praktisk pedagogisk utdanning Grunnstudiet, videreutdanning m.m. DET LEVENDE UNIVERSITET

STUDIER VED UNIVERSITETET Akvakultur Arealplanlegging Bioinformatikk Biologi Bioteknologi By- og regionplanlegging Eiendomsfag/utvikling Entreprenørskap og innovasjon Folkehelsevitenskap Fornybar energi Geomatikk Husdyrvitenskap Informatikk Kjemi Landskapsarkitektur Landskapsingeniør Lektorutdanning Matematiske realfag Matvitenskap Mikrobiologi Miljø og naturressurser Miljøfysikk Naturbasert reiseliv Naturforvaltning Plantevitenskap Ressursforvaltning Samfunnsøkonomi Skogfag Utviklingsstudier Teknologi (siv.ing.) Økologi og naturforvaltning Økonomi (siviløkonom) DET LEVENDE UNIVERSITET

Fornybar energi - bachelor og master Hestefag - bachelor NYE SATSINGSOMRÅDER Fornybar energi - bachelor og master Hestefag - bachelor DET LEVENDE UNIVERSITET

Oversiktlig studentmiljø Alle får tilbud om hybel første studieår UNIKT SOSIALT MILJØ Oversiktlig studentmiljø Alle får tilbud om hybel første studieår Studentsamfunnet Aud Max – konsertarena 80 forskjellige lag og foreninger ”Uka i Ås” hvert annet år Egen idrettspark og idrettshall Omfattende idrettstilbud Lysløype Nasjonalt roanlegg DET LEVENDE UNIVERSITET

FORSKNING UMB skal drive forskning av høy kvalitet til det beste for samfunnet UMB skal være en åpen og samarbeidsorientert institusjon overfor næringsliv, forvaltning og samfunnet forøvrig Sterk kobling mellom forskning og undervisning Ansvar for langsiktig grunnleggende forskning DET LEVENDE UNIVERSITET

FUSJON: UMB +NVH 2008: Stortinget vedtok å flytte Norges veterinær-høgskole (NVH) og Veterinærinstituttet (VI) til Ås - etablering av et nytt universitet 2010: Kunnskapsdepartementet oppnevnte et fellesstyre for sammenslåingen av NVH og UMB - ledes av Finn Bergesen jr Fusjonstidspunkt ikke avklart Større og sterkere fagmiljø DET LEVENDE UNIVERSITET Stortinget har vedtatt endelig gjennomføring av fusjonen I 2018.