Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Advertisements

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Norske erfarenheter av Bolognaprocessen Agnete Vabø.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Bedre læringsmiljø og større læringsutbytte etter Kvalitetsreformen? Elisabeth.
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformen møter virkeligheten – pedagogiske endringer, studiefrafall og.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Undervisnings- og vurderingsformer
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Kvalitet i fleksible studier
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar UMB 17. oktober 2007 Per O. Aamodt

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Opplegg for dette innlegget Kvalitetsreformens mål De viktigste virkemidlene:  Ny gradsstruktur  Reformer i undervisnings- og vurderingsformer  Insentiver Mange nye studietilbud Mer veiledning og oppfølging av studentene Hvilke effekter kan vi se?  Økt produksjon av studiepoeng?  Har frafallet blitt redusert?  Har studieinnsatsen økt?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformens mål Økt kvalitet Men hva mente egentlig departement og Storting med det? Er kortere studier forenlig med økt kvalitet? Argumentene i Stortingsmeldingen gikk i hovedsak på effektivitet  Bedre gjennomføring  Økt studieintensitet  Redusert frafall Og det var all grunn til å rette søkelyset mot manglende effektivitet Ikke minst av hensyn til studentene selv!

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning De viktigste grepene i Kvalitetsreformen En ny gradsstruktur (størst endringer for universitetene) Endringer i undervisings- og vurderingsformer:  Tettere oppfølging  Mer vurdering underveis Økonomiske insentiver  Lærestedene premieres for produksjon  En mer insentivbasert studiefinansiering Økt institusjonell autonomi:  Større frihetsgrader til å opprette studietilbud Nye styrings- og ledelsesformer

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Gammel og nye studiestruktur - skjematisk Gammel cand.mag  (4 år) Ny bachelor  (3 år) Fag, emne 1 Fag, emne 2 Fag, emne 3 Fag, emne 4 Fag, emne 5 Fag, emne 6 Fag, emne 7 Grunnfag 1 Grunnfag 2 Mellom- fag Ex. phil

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye gradsstrukturen utløste lokale initiativ Ikke en minimalistisk tilpasning, en stort arbeid ble nedlagt over kort tid Ulike tilpasninger ved universiteter og statlige høgskoler Universiteter: en flora av nye bachelorprogrammer  Disiplinorienterte  Tverrfaglige  Profesjonsrettede Blir bachelor en avsluttet grad eller vil ”alle” ta en master Høgskolene: en mengde nye mastertilbud (Oversikt laget av Vabø & Henaug)  Til dels smale og små programmer

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Konsekvenser for søkere og studenter Søkerne måtte forholde seg til klart fastlagte programmer Mer og bedre informasjon (mer markedsføring) Fra frie fagvalg til fastlagte emner i fastlagt rekkefølge De fleste studenter opplever dette som bra (selv om få kan sammenlikne) Visse innpasningsproblemer for tidligere studenter Vanskeligere å få godkjent emner fra andre læresteder?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Lærernes vurderinger: Klart mer tid enn tidligere UniversitetHøyskoleTotalt Skriftlig tilbakemelding til studentene (682) Veiledning (643) Eksamensarbeid (591) Seminarundervisning (364) Forelesninger (134) På hvilke områder har undervisningen endret seg?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning

Avlagte studiepoeng per student Private høgskoler39,240,840,540,2 Statlige høgskoler43,245,244,945,0 Universiteter34,037,039,239,5 Vitenskapelige høgskoler41,146,147,646,1 Alle39,041,842,142,2 Kilde: DBH

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som fortsatt er ved samme lærested etter første studieår, etter lærested de begynte ved

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som har sluttet i høyere utdanning etter første studieår, etter lærested de begynte ved

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som er på lærestedet hver dag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid brukt til studier per uke

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning

Tid til undervisning og selvstudier 1998UndervisningSelvstudierGrupperTotalt Universitet11,518,81,331,2 Statlig høgskole19,210,71,931, Universitet10,520,71,632,8 Statlig høgskole14,412,91,929,2

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen viktige resultater av reformen Stor kreativitet i å lage nye studier (for stor?) Store lokale variasjoner Lærerne har tatt på alvor at de skal styrke veiledningen av studenter (sikkert også med store variasjoner) Forskningstid under kommet under press Positiv utvikling: mer oppgaveskriving med tilbakemelding Men kanskje for overdrevet? For mye vurderinger og eksamener hele året?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen viktige resultater av reformen (forts.) Økt produksjon av studiepoeng Men er det et godt mål? Kan henge sammen med moduliseringen Redusert frafall? Studentene er litt mer stabile Men andelen som har sluttet studiet etter ett år har ikke endret seg Og: mobiliteten mellom lærestedene har gått ned

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Målet om økt studieintensitet er ikke oppnådd Færre studenter er tilstede daglig: et utslag an en mer digitalisert studiehverdag eller av press om oppgaveskriving? Studentene bruker tida på en annen måte – muligens bedre? Studiefinansieringen:  Ikke bidratt til å redusere jobbingen ved siden av (kanskje tvert om)  Progresjonsavhengig stipend synes ikke å påvirke studentenes atferd slik det var forutsatt Noen viktige resultater av reformen (forts.)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Er reformen suksess eller fiasko? Altfor tidlig å å felle noen dom Vi ser mange endringer i tråd med intensjonene Kan være en god reform for studentene Viktige sider ved studentenes atferd (frafall og innsats) er lite endret En utfordring å skjerme forskningstid uten å reversere de pedagogiske reformene Men om kvaliteten blir bedre, er et åpent spørsmål Det tar tid å endre undervisningspraksis, mye prøving og feiling