Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Om å skrive om litterære tekster
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Ny rammeplan for barnehagen
Prosjekt og forskningsrapport
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Essay er en skriftlig sjanger.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
som eksamensbesvarelse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Elevtekster Trinnforelesning A
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
| Formelle tekster.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kapittel 14: Tale og lytte
Revidert læreplan i engelsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Munnleg kommunikasjon
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap Anne Fængsrud 31. Oktober 2001

Samtalen Dialog – samtale mellom to likeverdige Samtale – samtale mellom flere likeverdige partnere Samhandling – deltagerne taler og lytter på omgang og bidrar til at samtalen føres videre Summeoppgave: Finn ulike samtalesjangre som er/ikke er preget av likeverd, samarbeid og symmertri Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Samtalens sjangre Uformelle samtaler Formelle samtaler Konversasjoner Passiarer Skravl Formelle samtaler Diskusjonen eller debatten Terapisamtalen Intervjuet Forhøret Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Språket i bruk Konteksten Å tilpasse seg til konteksten Språknormene Situasjon, sjanger, stilnivå, alder, kjønn, miljø Språknormene Høflighet, makt, dominans, sjanger, kjønnsroller Læring hele livet Jævla billige bananer, Se meg rett inn i øynene Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Den gode samtalen Øyekontakt mellom deltagerne Deltagerne hører på hverandre Turtaging Felles interesse for emnet Kohesjon – sammenheng Temautvikling Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Den muntlige teksten Begynnelse og slutt Tematisk avgrenset enhet (ofte) Dialogform En viss koherens Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Monolog og dialog DIALOG MONOLOG Aud.forelesning debatt Klasseroms-leksjon samtale Radioprogram Grad av agering eller tilbakemelding i lytteprosessen Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Ulike tilbakemeldinger Kroppssignal Taushet Minimumsrespons Spørsmål Vurdering Oppsummering (jf Askeland med flere Tekst i tale og skrift) Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Samtaleanalyse Situasjon Sjanger Innhold Form Dominans Fagpersonens rolle Ikke-fagpersonens rolle Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Valg av skriftlig sjanger ”Seng til seng”-firkanten Dramatrekanten Nyhetstrekanten Timeglasset Fisken Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Hvis du ønsker å bli forstått Ta hensyn til den etablerte skrivemåten Ta hensyn til at leseren vil ha noe nytt Gammelt innhold i ny sjanger Nytt innhold i gammel sjanger Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Sakprosasjangre Fortellende sjangre Diskuterende sjangre Avisreportasjen, portrettet, biografien Diskuterende sjangre Leserbrevet, kronikken, tidsskriftartikkelen Reflekterende sjangre Kåseriet, essayet Vurderende sjangre Sportsreferatet, bokanmeldelsen, filmanmeldelsen Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Å skrive forståelig Typegrafi og layout Ordvalg Setninger Avsnitt Å framheve det viktige Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold

Hvordan skrive en god tekst Hensikt Til hvem Sjanger Skriveprosess Anne Fængsrud Høgskolen i Vestfold