Kapittel 5 Litteraturen etter 1980 Læreplanen sier at du skal kunne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 Forestillinger om det norske
Advertisements

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Muntlig eksamen i historie
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Signatur 3.
Internasjonal Organisasjon for Migrasjon
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Forfatterstudium Jonas Lie.
1 Tema Vg1, kap 2.
Alt henger sammen her også, gitt!
NYNAIVISME OG IRONI: ERLEND LOE (f. 1969)
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Skriftspråk og talemål
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
”Sammenstød af mønstre”
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Å lese litteratur.
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Signatur 3.
Kapittel 6 Folkediktning
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
som lingvistisk disciplin
Litteraturhistorie
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
SÆREMNE SPRÅK MASSEMEDIA LITTERATUR
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Forrådt Av Amalie Skram.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Panorama Vg : Virkelig uvirkelig Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
”Give Gud at barnet må bli deg til velsignelse!”
Litteraturen etter 1980.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Kapittel 7: Ord og bilete
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Kapittel 14: Tale og lytte
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5 Litteraturen etter 1980 Læreplanen sier at du skal kunne drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster og kunne bruke disse som utgangspunkt for egen tekstproduksjon begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skjønnlitterær skriving på bokmål og nynorsk gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne 1 Tema Vg3, kap 5

Hariton Pushwagner (f. 1940): Jobkill (1987) 2 Tema Vg3, kap 5

Postmodernisme 3 Tema Vg3, kap 5

Postmodernisme • kunststil og periode • tror ikke på store sammenhenger og helheter • nåtidsstrømmen • nyter friheten • erklærer seg fri og iscenesetter seg selv 4 Tema Vg3, kap 5

Postmodernisme (forts.) • flimmersamfunnet • blander stiler («stjeler fra historiens verktøykasse») • kunst, dekor, kropp, sanselighet, mord, vold, bestialitet, mystikk o.a. • naivisme, parodi, ironi 5 Tema Vg3, kap 5

Mikel McAlinden (f. 1963) Quiet night in…, 2007 Maleriet viser mennesker i hverdagslig arbeid, malt med fotografisk detaljrikdom. Både motivet og måten å male på representerte noe nytt i sin tid. Mikel McAlinden (f. 1963) Quiet night in…, 2007 6 Tema Vg3, kap 5

Det moderne Det postmoderne individuell frihet individuell frihet tro på fornuft og vitenskap lek, spill og irrasjonalitet høykultur blander høyt og lavt utopi dystopi 7 Tema Vg3, kap 5

To utenlandske postmodernister: Italo Calvino: Hvis en reisende en vinternatt Haruki Murakami: Kafka på stranden 8 Tema Vg3, kap 5

• minimalisme (Askildsen, Marstein) • eksistensialisme (Solstad, Haff, Petterson) • melodrama (Wassmo) • munter-melankolsk hverdagsrealisme (Hovland, Ambjørnsen, Christensen, Grytten) 9 Tema Vg3, kap 5

Norsk litteratur (epikk): • naivisme (Loe) 10 Tema Vg3, kap 5

Norsk litteratur (epikk): • familien (Ørstavik, Knausgård, Renberg) • kroppen (Frobenius, Ramslie, Hagen) • skittenrealisme (Lund, Rasul) • eksperiment (Kjærstad, Flink) 11 Tema Vg3, kap 5

Erlend Loe i læreboka: • omtale av naivisme, side 131 • forfatterportrett, side 146 • eksempel på fagtekst – tolkning av utdrag fra Naiv. Super., side 149 • «Brettet» – utdrag av Naiv. Super., side 461 12 Tema Vg3, kap 5

Erlend Loe på nettet: • «Nordisk forfatteratlas» • NRK: www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.524744 • Kulturnett: www.kulturnett.no/personer/person.jsp?id=T12244601 • Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Erlend_Loe • Cappelen: www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=7055 • Dagbladet: www.dagbladet.no/forfatter/erlend_loe.html 13 Tema Vg3, kap 5

Norsk litteratur (lyrikk): • surrealisme (Vindtorn/Triztan) • mollstemt modernisme (Ulven) 14 Tema Vg3, kap 5

Norsk litteratur (lyrikk): • tradisjonell modernisme (Hødnebø) • dikt om verden (Hansen) • postmodernisme (Berg, Grøndahl, Besigye, Dahle, Rimbereid, Alvares, Haagensen) 15 Tema Vg3, kap 5

Norsk litteratur (drama): Jon Fosse Norsk dramatiker med internasjonal suksess 16 Tema Vg3, kap 5

Litteraturen etter 1980 Eksempel på fagtekst: Personkarakteristikk av hovedpersonen i Erlend Loes Naiv. Super. 17 Tema Vg3, kap 5

Stikkord fra fagteksten: • verden raser sammen • trekker seg tilbake • barnlige, tilsynelatende meningsløse aktiviteter • ønske om å forstå verden på en enkel, banal måte 18 Tema Vg3, kap 5

Stikkord fra fagteksten: • ønske om å fylle tilværelsen med mening • lage lister, sprette ball, banke på bankebrett • verdier (sosiale relasjoner) • tida som en eksistensiell størrelse • livet sammen med gode venner 19 Tema Vg3, kap 5

Bildeliste 20 Tema Vg3, kap 5 side 2 Fotograf O. Væring Eftf. AS / © Hariton Pushwagner / BONO 2008 Hariton Pushwagner (f. 1940): Jobkill, 1987 side 3 Standard (Oslo) / Muammer Yanmaz / © Gardar Eide Einarsson Gardar Eide Einarsson (f. 1976): The world is yours, 2005 side 6 © Mikkel McAlinden Mikkel McAlinden (f. 1963): Quiet night in…, 2007 side 8 v Scanpix / Camera Press / Tim Porter Haruki Murakami side 8 h All Over Press / Getty Images Entertainment / Ulf Andersen Italo Calvino side 10 Standard (Oslo) / © Kim Hiorthøy Kim Hiorhøy (f. 1973): Monkey/Breakfast, 2004 side 12 http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Erlend_Loe.jpg / foto: Jarle Vines (Creative Commons Attribution Sharealike 3.0) Erlend Loe side 16 h Samlaget / Cecilie Seinnes Jon Fosse 20 Tema Vg3, kap 5