Figur 3–1: Dynamiske krefter som påvirker strategiutformingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Advertisements

Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
1 Regulatørene kommer? direktør Willy Jensen PT-forum, 16. juni 2009 i Lillesand.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
BIT programmet Innovasjonsmodell.
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Teknologi-camp for jenter
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Elektronisk forretningsdrift
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Nyere sosiologisk teori
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Ledelse av innovasjonsprosesser
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Figurer til artikkelen
STRATEGIPROFILEN VED NHH
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering og arbeidet i kommunene
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Plan for dagen (ca-tider)
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Seminar uke 36: Globalisering og regional utvikling Gruppe 1: Redegjør for de motsatte syn på globalisering som fremkommer hos ”hyperglobalister” og skeptikere.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
MMT 270 Innovasjon og entreprenørskap I kreative næringer.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
Lederstiler.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Det strukturelle perspektivet
Mechatronics Innovation Lab
Muligheten for bedre elektronisk bestilling ved bruk av ehandel.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
ORGANISASJONSENDRING OG ENDRINGSLEDELSE
STRATEGISK HRM Kapittel 10.
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Status i digitaliseringsarbeidet
Lindås gjennomførte en innovativ anskaffelsen av trygghetsskapende produkter for hjemmeboende på vegne av fire kommuner. Teknologien bidrar til økt kvalitet.
Utskrift av presentasjonen:

Figur 3–1: Dynamiske krefter som påvirker strategiutformingen

Figur 3–2: Autonome og induserte innovative initiativ

Figur 3–3: Prosessmodell for innovasjoner i foretak

Figur 4–1: Organisering for exploitation og exploration

Figur 4–2: Grader av innovasjon

Figur 4–3: Forholdet mellom inkrementelle og radikale innovasjoner over tid

Figur 4–4: prosesser for utvikling og definering av strategi

Figur 7–1: Ecomats plassering produktmessig mellom plogen og skålharven.

Figur 7–2: Beslutningsprosedyre for nye produkter

Figur 7–3 En samlet modell for utviklingen av Ecomat

Figur 7–4: Produktområdene i Lyse Energi

Figur 7–5: Sammenhengen mellom målekortet og strategi

Figur 7–6: Det månedlige balanserte målekortet

Figur 8–1: Rammeverk for diskusjon av organisasjonsstruktur og hjem Figur 8–1: Rammeverk for diskusjon av organisasjonsstruktur og hjem for innovasjoner

Figur 9–1: Idékilder og suksess

Figur 9–2: Seleksjonskriterier

Figur 9–3: Perifersyn som en læringsprosess

Figur 9–4: Kriterier for valg mellom konkurranse eller konsolidering av teknologier

Figur 10–1: Bruk av alternative opsjoner

Figur 11–1: Forretningsmodellen som kognitivt kart

Figur 11–2: Innovasjonens kontantstrøm

Figur 12–1: Grader av usikkerhet og avkastningsmuligheter

Figur 14–1: Lederes eksplisitte teorier om innovasjon

Figur 14–2: Ledernes implisitte teorier