Kap 05 Newtons lover.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fluid Mechanics.
Advertisements

Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Leksjon 5 - mekanikk - s. 121– 142 Konstruksjoner satt sammen av leddforbindelser Kraft og motkraft F y G1 G2 x FR 
Leksjon 5 - mekanikk - s. 121– 142 Konstruksjoner satt sammen av leddforbindelser
Kapittel 2: Sammensatte system
Kap 09 Rotasjon.
Kap 18 Stoffers termiske egenskaper
Gauss lov.
Leksjon 8 - mekanikk - s. 179– 196 Friksjonskrefter mellom glidende flater
Leksjon 7 - mekanikk - s. 179– 196 Friksjonskrefter mellom glidende flater Matematisk verktøy F Fy  Fx.
Arbeid - Kinetisk energi
Mekanikk Hovedtemaer Statikk Fasthetslære Hydromekanikk
Kinematikk Beskriver sammenheng mellom posisjon, fart og tid. Kinetikk
Leksjon 12 - mekanikk - s.297–353 Bøyning av bjelker
Leksjon 6 - mekanikk - s. 143– 155 Tau- og wire-systemer
Dimensjonsanalyse og modelllover II
Kapittel 2 Spenning NASA.
Oppgave 1 Gitt ligningssystemet x + ay + z =
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
Elektrisk potensial.
Magnetfelt.
MA-159 Formelhefte Tilvalgsdel Per Henrik Hogstad
Kap 13 Periodisk bevegelse
Vektorfelt.
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Kap 15 Mekaniske bølger.
Vektorfunksjoner og rombevegelse
Potensiell energi og Energibevaring
Gauss’ divergensteorem Alternative former Archimedes lov
Kap 08 Massesenter.
Likevekt og Elastisitet
Laplace Differensialligninger Strategi
Gravitasjon.
Kjeglesnitt Parameteriserte kurver Polarkoordinater
Strømkrets.
Parameteriserte kurver
Kjeglesnitt.
Matematikk Anvendelser
Kap Magnetisme Oppsummering
MagnetfeltkildeMagnetfeltkilde P. Magnetfeltkilde Magnetfelt generert av en ladning i bevegelse v q r B P Magnefelt B i punkt P generert av ladning q.
Grafisk framstilling av en kraft (punktlast)
Kap 03 Hastighet / Akselerasjon - 2 & 3 dim
Kap 01 Enheter / Vektorer Kort repetisjon av enheter og vektorer.
Timo N. Brønseth | Naturfag | Kongsbakken VGS- 1MUA
ERGO FYSIKK 1 nettsted.
Formelmagi 33-1 Begrep/fysisk størrelse
Formelmagi 34-1 (34.2) Spenning indusert ved bevegelse (motional emf)
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
FRIKSJON G Institutt for maskin- og marinfag.
LIKEVEKT x y F1 > F2 F2 F1 Institutt for maskin- og marinfag.
SMP = +(F1*L1) = +(10N*2m) = +20Nm
Kraft og bevegelse Kap 9.
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
1 Kap 28 Magnetfelt. 2 Magnetfelt Elektrisk ladning Q i ro genererer et elektrisk felt E. Det elektriske feltet utøver en kraft F = qE på en ladning q.
1 App 01 Sammendrag. 2 Kap 01 Enheter / Vektorer Tid1 s Lengde1 m Masse1 kg Kraft1 N = 1 kgm/s 2 Hastighet Kraft Moment..... EnheterVektorer Vektorligninger.
Miksing i smelte Smelte renner i et rør Uansett om det er laminær eller turbulent strømning er det en grenseflate der strømningshastigheten er nær 0 Ved.
Forrige gang lærte dere:
Leksjon 6 - mekanikk - s. 143– 155 Tau- og wire-systemer
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Egenskaper til krefter
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Arbeid, energi og effekt
Forelesning 3: Mekanikk og termodynamikk
Newtons lover.
Profesjonelle læringsfellesskap
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
Vi skyter opp raketter!.
| Af |>| A | | Af |<| A |
Arbeid, energi og effekt
Utskrift av presentasjonen:

Kap 05 Newtons lover

Newtons lover Summen av ytre krefter lik null => Ingen hastighetsendring Summen av ytre krefter er lik masse ganger akselerasjon Kraft er lik minus motkraft

Netons 2. lov - Komponentform

Turn - Strategi_1 Velg system

Turn - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet TGR GG

Turn - Strategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning GG = mGg TGR GG Komponentform

Turn - Strategi_4 Velg system

Turn - Strategi_5 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet TRC Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet GR TRG=TGR

Turn - Strategi_6 Sett opp gjeldende vektor-ligning TRC GR = mRg GR TRG=TGR Sett opp gjeldende vektor-ligning TRC + GR + TRG= 0 TRC - GR - TRG = 0 Komponentform

Bilmotor - Strategi_1 Velg system

Bilmotor - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet T3 T2 T1

Bilmotor - Strategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning T3 T2 T1 T3 cos600 - T2 = 0 T3 sin600 - T1 = 0 Komponentform T1 + T2 + T3 = 0

Bilmotor - Strategi_4 Velg system

Bilmotor - Strategi_5 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet T1 G

Bilmotor - Strategi_6 Sett opp gjeldende vektor-ligning T1 G Komponentform

Skråplan - Strategi_1 Velg system

Skråplan - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet K T G

Skråplan - Stategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning K T G T + G + K = m1a

Skråplan - Strategi_4 Dekomponer og sett opp vektor-ligningen Kn Gn K T G T Kp Gp Gn G Dekomponer og sett opp vektor-ligningen på komponent-form Gp = Gsinv Gn = Gcosv Kp = R = uGn T - Gp - Kp = m1a Kn - Gn = 0

Skråplan - Strategi_5 Gjenta prosessen med loddet som system T G G2 G2 - T = m2a

Akselerometer - Strategi_1 Velg system

Akelerometer - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet T G

Akselerometer - Strategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning T + G = ma

Akselerometer - Strategi_4 Ty = Tcos Tx = Tsin G G = mg Dekomponer og sett opp vektor-ligningen på komponent-form Tsinβ = ma Tcosβ - mg = 0 ==> a = g tanβ

Friksjon

Friksjon

Sirkel- bevegelse med konstant banefart dv v2 r v2 | v1 | = | v2 | = v dv / v = ds / r = v dt / r a = dv / dt = v2 / r

Sirkel-bevegelse En partikkel beveger seg med konstant banefart v i en sirkel med radius r. Omløpstid T = 2r / v Akselerasjon a = v2 / r = 42r / T2 Sentripetalkraft F = ma = m v2 / r

Konisk pendel Fsinβ = mv2 / r Fcosβ - mg = 0 ==> tan β = v2 / gr

Flat kurve J = mg = mv2 / r ==> v = Sqrt(gr) N - mg = 0

Dosert kurve - Ingen friksjon N sinβ = mv2 / r ==> tanβ = v2 / gr N cosβ - mg = 0

Vertikal sirkel-bevegelse FT - mg = - mv2 / r FB - mg = mv2 / r

END