Kap 05 Newtons lover
Newtons lover Summen av ytre krefter lik null => Ingen hastighetsendring Summen av ytre krefter er lik masse ganger akselerasjon Kraft er lik minus motkraft
Netons 2. lov - Komponentform
Turn - Strategi_1 Velg system
Turn - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet TGR GG
Turn - Strategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning GG = mGg TGR GG Komponentform
Turn - Strategi_4 Velg system
Turn - Strategi_5 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet TRC Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet GR TRG=TGR
Turn - Strategi_6 Sett opp gjeldende vektor-ligning TRC GR = mRg GR TRG=TGR Sett opp gjeldende vektor-ligning TRC + GR + TRG= 0 TRC - GR - TRG = 0 Komponentform
Bilmotor - Strategi_1 Velg system
Bilmotor - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet T3 T2 T1
Bilmotor - Strategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning T3 T2 T1 T3 cos600 - T2 = 0 T3 sin600 - T1 = 0 Komponentform T1 + T2 + T3 = 0
Bilmotor - Strategi_4 Velg system
Bilmotor - Strategi_5 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet T1 G
Bilmotor - Strategi_6 Sett opp gjeldende vektor-ligning T1 G Komponentform
Skråplan - Strategi_1 Velg system
Skråplan - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet K T G
Skråplan - Stategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning K T G T + G + K = m1a
Skråplan - Strategi_4 Dekomponer og sett opp vektor-ligningen Kn Gn K T G T Kp Gp Gn G Dekomponer og sett opp vektor-ligningen på komponent-form Gp = Gsinv Gn = Gcosv Kp = R = uGn T - Gp - Kp = m1a Kn - Gn = 0
Skråplan - Strategi_5 Gjenta prosessen med loddet som system T G G2 G2 - T = m2a
Akselerometer - Strategi_1 Velg system
Akelerometer - Strategi_2 Tegn inn alle ytre krefter som virker på systemet T G
Akselerometer - Strategi_3 Sett opp gjeldende vektor-ligning T + G = ma
Akselerometer - Strategi_4 Ty = Tcos Tx = Tsin G G = mg Dekomponer og sett opp vektor-ligningen på komponent-form Tsinβ = ma Tcosβ - mg = 0 ==> a = g tanβ
Friksjon
Friksjon
Sirkel- bevegelse med konstant banefart dv v2 r v2 | v1 | = | v2 | = v dv / v = ds / r = v dt / r a = dv / dt = v2 / r
Sirkel-bevegelse En partikkel beveger seg med konstant banefart v i en sirkel med radius r. Omløpstid T = 2r / v Akselerasjon a = v2 / r = 42r / T2 Sentripetalkraft F = ma = m v2 / r
Konisk pendel Fsinβ = mv2 / r Fcosβ - mg = 0 ==> tan β = v2 / gr
Flat kurve J = mg = mv2 / r ==> v = Sqrt(gr) N - mg = 0
Dosert kurve - Ingen friksjon N sinβ = mv2 / r ==> tanβ = v2 / gr N cosβ - mg = 0
Vertikal sirkel-bevegelse FT - mg = - mv2 / r FB - mg = mv2 / r
END