Grønt omdømme Er det viktig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Forretningsideer & Markedsanalyser
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Liv til vekst Del 1 Fra forbrukere til disipler Eddie Gibbs: Ministry Categories 2 Paid Staff 2% Ministry of the “laity” in the church 18% Laity who.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
PETS 1 Guvernøren åpnet DGE om årets motto Våre hjelpemidler Erfaringsoverføring Medlemsutvikling Det gode prosjektet Klubbadministrasjon Paralellsesjoner.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Samdata 2012 Somatikk.
Norges vassdrags- og energidirektorat. Økodesigndirektivet Årsmøte i Norsk Elvarmeforening 8. juni 2011 Jun Toutain Seksjon for energibruk.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Heidi Sørensen, statssekretær FNHs årskonferanse 31. mars 2009 Foto: Marianne Gjørv Forsikringsbransjens rolle i klimaarbeidet.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Thon Hotel Backlund, Levanger
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
CAMPAIGNING From vision to action.
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Utskrift av presentasjonen:

Grønt omdømme Er det viktig? Handelshøyskolen BI 12.Oktober 2007 Dagny M. Nome Engagement Manager

Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

Reputation Institute are thought leaders in reputation management 6 offices and partnerships in 15 countries Knowledge base through publications, network seminars and conferences RepTrak: Global database on reputation performance

Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

DR-dokumentar: Når tilbud dræber Billige tekstiler solgt i skandinaviske butikker produseres i India under umenneskelige forhold JYSK Dansk Supermarked Cheminova POINTE: Case eksempel på at Cheminova: kemikalievirksomhed. Pres på fra pensjonskasser / mindretallsaksjonærer – farligste produkter bliver tatt av markedet. JYSK kommentar: Vi har lært at tillid er godt, men kontroll er bedre. (Kim Nøhr Skibssted, direktør for kommunikation, HR og social ansvarlighed). Kilde: Global Økonomi feb 07 Tjek noter fra Mette Morsing foredrag

You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time BUT you can’t fool all the people all the time

Omdømme handler om forholdet til omverdenen Nærhet Hvor tette er båndene mellom virksomhet og stakeholder? Profil Virksomhetens styrker og utfordringer Støtte Kjøpe eller anbefale produkter Investere Søke jobb Omtale positivt Godt omdømme Dårlig omdømme En verden av venner En verden av fiender EKsempler

Reputation Institutes omdømmemodell Utvikling av modellen Pulse - kjernen Dimensjoner og attributter – det operative og beskrivende. Tre områder – se Pulse rapporten

Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

Hva er ansvarlighet?

Noen dimensjoner er viktigere enn andre Global RepTrak Pulse Befolkningen 60,000 deltagere 1000 virksomheter 29 land Vektene viser hvor mye den enkelte dimensjon betyr - på tvers av land og industrier Ansvarlighet er aller viktigst for energiindustrien 10.4% 18.2% 11.5% 13.5% 18.7% 14.0% På tvers av alle virksomheter og land betyr ansvarlighet og etikk ca. en tredjedel av det samlede omdømmet. Energibranchen: de to dimensjonene har større betydning - + 5% opp til nesten 40% - på bekostning av produkter og tjenester 13.7%

Et grønt omdømme er en del av virksomhetens samfunnsansvar og etiske profil Tar miljøansvar Støtter gode formål Bidrar til samfunnets utvikling Etikk Åpen om virksomhetens drift Etisk ansvarlig Redelig i måten å drive på I 2005-studiet spurte vi skaninavene hva de mente var viktigst for sosial ansvarlighet. Her så vi at ansvarlighet starter innefra – det viktigste var hvordan virksomheten behandlet medarbeiderne sine. Miljøet fant vi på en sterk annenplass – både i Danmark, Sverige og Norge.

2007: Status for grønt omdømme i Norge Resultat for ’Tar miljøansvar’ IKEA Synnøve Finden COOP Tine Gilde

2007:Status for grønt omdømme i Sverige Resultat for ’Tar miljøansvar’ Apoteket IKEA COOP ICA Nokia

I Sverige og Danmark ligger grønne virksomheter på toppen

2007: Status for grønt omdømme i Danmark Resultat for ’Tar miljøansvar’ Grundfos Danfoss VELUX Novo Nordisk COOP Av de fem topplasseringene har kun èn beste score på miljøansvar.

Grønt er viktig

Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

Skal virksomhetene fortelle om sosial ansvarlighet?

Omdømmeledelse er ikke spin – det skal forankres i virkeligheten Ta utgangspunkt i egen forretning og industri DO before SAY Delte meninger om hvor mye virksomhetene skal fortelle om ansvarlighet Credible communication (indirect)

Sosial ansvarlighet starter innefra

Hvordan fortelle om sosial ansvarlighet

Grønt omdømme. Er det viktig? Grønt handler om ansvarlighet Hele verdikjeden Miljøansvar er en del av virksomhetens sosiale ansvarlighet Det er viktig Sosial ansvarlighet har stor betydning for omdømme Sammen med etikk og produkter utgjør de over halvdelen av omdømme Innenfra og ut – og ikke omvendt Fortell om grønn ansvarlighet - på den riktige måte

Takk for oppmerksomheten Dagny Nome Reputation Institute dnome@reputationinstitute.com www.reputationinstitute.com

Greenpeace and McDonalds in the Amazon to protect the environment (soy bean farming) http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/04/23/AR2007042301903.html

Back-up

Check Henriks slides 18.2% 13.5% 14.0% 13.7% 18.7% 11.5% 10.4% Hey Dagny! Jeg har lige lavet et nyt slide af det forgående (slide nr. 13), hvor denne model er på norsk! Ved ikke om du vil have det, så har derfor ikke slettet det andet slide, så husk derfor enten at slette dette eller det forgående slide!!!

2007 – the year big business bought out the environmental movement? http://www.corpwatch.org/article.php?id=14504 GE / Jeff Immelt receives ”Courage to Lead Award” from World Resource Institute http://www.youtube.com/watch?v=C2E22JC_s4o http://www.wri.org/newsroom/topic_content.cfm?cid=4289#dinner Examples of corporate initiatives: McDOnalds has teamed up with Greenpeace Project Big Green: IBM spends 1 billion a year to help customers reduce enegy usage http://www.ibm.com/news/us/en/2007/05/2007_05_11.html General Motors and ConocoPhillips (US) supports mandatory ceiling on greenhouse gas emissions http://www.msnbc.msn.com/id/18054970/

Industriens betydning 17.9% 11.8% 15.3% 14.1% 22.7% 9.0% 9.2% 15.9% 14.4% 12.2% 14.0% 23.8% 11.1% 8.6% Energy COnstruction % engineering

xxx Kilde: RepTrak 2005

En times fjernsyn – hva så? JYSK ”Vi har lært at tillid er godt men kontroll er bedre.” Salgsnedgang i en kort periode Større krav til leverandører Cheminova Farlige produkter tas av markedet Fornyet fokus fra storaksjonærer

We can afford to lose money. Hvordan håndtere stigende forventninger? We can afford to lose money. But we can’t afford to lose our reputation — not a shred of reputation. Warren Buffet CEO, Berckshire Hathaway, investor, philantropist Filmen – vekker oppmerksomhet om et område vi Dong Energy You can fool some people sometimes – but you can’t fool all the people all the time (Bob Marley) Full quote – to be used as explanation: “We can afford to lose money. But we can’t afford to lose our reputation—not a shred of reputation. Therefore I ask the managers to judge every action they take not just by the legal standards but what I call the newspaper test. How would they feel about any given action if they knew that it was to be written up the next day in their local newspaper read by their family, their friends, their neighbors? If it passes that test, it’s okay, and I tell them if anything is close to the line, then it’s out.” Warren Edward Buffett (b. August 30, 1930, Omaha, Nebraska), often called the "Sage of Omaha" or the "Oracle of Omaha"[3], is an American investor, businessperson and philanthropist. Buffett has amassed an enormous fortune from astute investments managed through the holding company Berkshire Hathaway, of which he is the largest shareholder and CEO. With an estimated current net worth of around US$52 billion,[2] he was ranked by Forbes as the second-richest person in the world as of September 2007, behind Bill Gates.[4] In June 2006, he made a commitment to give away his fortune to charity, with 83% of it going to the Bill and Melinda Gates Foundation.[5] The donation amounts to approximately $30 billion. Buffett's donation is said to be the largest in U.S. history. At the time of the announcement the donation was enough to more than double the size of the foundation. Despite his immense wealth, Buffett is renowned for his unpretentious and frugal lifestyle.[6] When he spent $9.7 million of Berkshire's funds on a corporate jet in 1989, he jokingly named it "The Indefensible" because of his past criticisms of such purchases by other CEOs.[2] He continues to live in the same house in the central Dundee neighborhood of Omaha, Nebraska that he bought in 1958 for $31,500[7] (although he also owned a more expensive home in Laguna Beach, California which he sold in 2004). The current estimated value for his Omaha house is around $700,000.[8] His 2006 annual salary of about $100,000 [1] is tiny by the standards of senior executive remuneration in other comparable companies. CEOs in S&P 500 constituent companies averaged about $9 million compensation in 2003.[9] In 2007, Buffett was listed among Time Magazine's 100 Most Influential People in The World.

Et grønt omdømme er en del av virksomhetens samfunnsansvar og etiske profil