Strategisk ledelse, STR 9634

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Advertisements

Kvalitet og benchmarking i attføringssektoren Indikator+
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Prosesstyring som styringsverktøy
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Roland Fürst Fürst og Høverstad ANS
Styrearbeid i Norwegian
Talentutvikling i klubbene Oppsummering fra gruppediskusjon med våre danske venner. De 3 viktigste områdene for ivaretakelse og utvikling av flere og bedre.
Balansert Målstyring (1. generasjons BMS)
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Årets Microsoft partner 2014 WPC 2014, July Washington, D.C.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Høyere virkningsgrad på innovasjonsinnsatsen
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
The Torvald Klaveness Group
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Etablering og utvikling av den norske kvalitetssikringsmodellen Toril Johansson Kunnskapsdepartementet.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Foto: Carl-Erik Eriksson «Min side…» KPR Scandic Nidelven,
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Norwegian Ministry of Health and Social Affairs Effektivisering av norsk helsevesen Helseminister Tore Tønne Polyteknisk Forening
Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Årets norske Leanvirksomhet
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Seniorer i finansnæringen
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Segmentering og målgruppetenkning
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk ledelse, STR 9634 Gjesteforelesning STR 9634 Balansert målstyring

Balansert målstyring gir organisasjonen et helhetlig styringsverktøy Vekst & Læring Interne prosesser Balansert Målstyring Kunde perspektiv Finansielt perspektiv

Balansert målstyring gir organisasjonen et helhetlig styringsverktøy Vekst & Læring Kompetanse Ledelse Innovasjon Ansattes tilfredshet Kvalitet Ledetid Ressursbruk Saksb.tid Interne prosesser Balansert Målstyring Kunde perspektiv Finansielt perspektiv Markedsandeler Kundetilfredshet Merkevareprofil Resultat Investeringer Omsetning Likviditet

Hvorfor ikke fortsette å fokusere primært på finansielle tall? Fokuserer på kortsiktige resultat Vekst? Fanger opp verdiskapning / verdiforringelse?

Organisasjonen må finne en god balanse mellom flere dimensjoner Faktiske resultat “Lagging indicators” ”Harde” parametere Fremtidige drivere “Leading indicators” Kortsiktige parametere ”Myke” parametere Langsiktige parametere Internt perspektiv Eksternt perspektiv

Måltavlen bør være fokusert Identifisere organisasjonens / enhetens viktigste mål Selektivt valg av indikatorer “nice to know” vs. “need to know” Jevnlig oppdatering

Målene har ofte en kausal sammenheng Omsetning Finansielt perspektiv Kunde lojalitet Kunde perspektiv Leveransetid Kvalitet Ledetid Interne prosesser Vekst og læring Kompetanse

Etableringen av en måltavle er ofte vanskelig og krevende Det er viktig for organisasjonen å forstå hvorfor ikke enda et rapporteringskrav Arbeidet kan ikke utføres av en isolert gruppe krever samarbeid med organisasjonen Enheten må se verktøyet som et aktivt ledelsesverktøy

Organisasjonen må først identifisere hva som er kritisk for å oppnå målene Ny teknologi Leveranse i tide Effektivisering Nye prosjekter Kompetanse