Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud
Dagens tekst Kort om de ulike forbruker- institusjonene Risikoen ved å benytte svart arbeid Konsekvenser av å benytte svart arbeid Konsekvenser for forbruker- myndighetenes arbeid Noen tankekors Noen mulige løsninger
Forbrukerombudets visjon Forbrukerombudet – for en enklere og tryggere forbrukerhverdag
Våre kjerneverdier Troverdig Effektivt Konstruktivt
Hovedtall for 2006 Ny henvendelsesrekord for 7. år på rad –Vi fikk henvendelser i 2006 en økning på 240 henvendelser I 9 av 10 saker ble det funnet lovstridig markedsføring
Våre oppgaver – litt mer i detalj Markedsføring –Ikke i strid med god markedsføringsskikk –Ikke villedende –Tilstrekkelig veiledende Uønsket markedsføring –E-post- og SMS-markedsføring –Negativt salg - samtalemaler
Våre oppgaver – forts. Rimelige og balanserte standard- kontrakter –CoC, IKT-kontrakter, elektrisk kraft, parkering, håndverkere, bilreparasjoner TV-reklame rettet mot barn Kredittkjøpsloven Markedsføring av alternativ behandling Prismerking
Kort om Forbrukerrådet Arbeide for økt forbruker- innflytelse i samfunnet Bidra til en forbrukervennlig utvikling Fremme tiltak som kan bedre forbrukernes stilling Gi veiledning og hjelp til selvhjelp
Kort om Forbrukerrådet Mottar ca forbruker- henvendelser på telefon Forbrukerportalen.no har rundt unike brukere hver måned
Klager - Forbrukerrådet 1. Biler 2. Mobiltelefoner mv 3. PC, Mac, datautstyr 4. Leie og utleie av bolig 5. Markedsføring 6. Internett 7. Selveierbolig 8. TV, video, 9. Energi 10.Møbler
Forbrukertvistutvalget Er en forbrukerdomstol som treffer bindende avgjørelse i forbrukersaker Håndverkstjenester utgjør den nest størst sakskategorien: 2005: 132 saker 2006: 126 saker Medholdsprosenten ligger 65 – 70% Altså, det lønner seg å klage
Risikoen ved å kjøpe svart arbeid Få muligheter til å nå fram med en klagesak –Forbrukerrådet mottok 4148 telefonhenvendelser om håndverkere. Det er en økning på 60 prosent i forhold til i –Forbrukerrådet mottok totalt 191 skriftlige klager
Hva sier dette oss Det er store forbrukerproblemer knytta til håndverkstjenester Samtidig vet vi at håndverkstjenester er blant de tjenestene flest kjøper svart ”Alle” kjenner noen som har kjøpt svarte tjenester
Hva sier dette oss Vi kan anta at det gjennomgående er lavere kvalitet på arbeid som utføres svart Å klage til Forbrukerrådet eller bringe tvisten inn for en klagenemnd legger press på håndverker Ergo; mange forbrukere får ikke de rettigheter de har krav på fordi arbeidet utføres svart
Hvilke råd gir vi ved avtaler om håndverkstjenester? Undersøk markedet –…fordi det sikrer best pris Få tak i referanser –…fordi forbruker vet bedre hva han får Hent inn anbud –…fordi det sikrer best pris Lag skriftlig kontrakt (tidsbruk, pris, framdrift, dagbøter etc) …fordi det sikrer rettighetene om noe går galt Sett opp skriftlige tilleggsavtaler –…fordi dette erfaringsmessig skaper problemer Ikke fokuser bare på pris, men også på kvalitet –…et billig bad med lekkasje i sluket blir fort veldig dyrt
En forbruker som kjøper svarte tjenester gjør omtrent alle de feil en forbruker kan gjøre
Andre konsekvenser Problemer med forsikringsdekning Personlig ansvar dersom f eks håndverkeren skader seg Politianmeldelse Dessuten; hva gjør det med yrkesstoltheten til en bransjen at den sliter med yrkesutøvere som jobber svart? Og hva gjør den med dens anseelse
Svart arbeid gjør det vanskeligere for forbrukermyndighetene å gjøre en god jobb Klager som ressurs –Internt, hos hver enkelt yrkesutøver –I dennes organisasjoner –Ved å bruke avgjørelser fra klagenemndene –Og i forbrukerinstitusjonene
Konsekvenser for kvaliteten på utført arbeid Vi må få vite hvor skoen trykker Konkrete klagekategorier Markedsføringsformer som feiler Standardkontrakter som er feil og må forbedres Når deler av et marked, i enkelte tilfeller store deler av et marked, ikke følger spillereglene, går det utover kvalitetsforbedringen i markedet som sådan Og dette rammer selvsagt forbrukerkollektivet
Noen tankekors Er det mulig å få tak i en hvit dagmamma Er det mulig å få tak i en hvit timelærer i matematikk Er det mulig å få en hvit vaskehjelp Er det mulig å få en håndverker til å gjøre en liten jobb?
Hva kan gjøres? Informasjonsarbeid Gode forbrukerrettigheter, og godt orienterte forbrukere, kan bidra til mindre svart arbeid Gjøre det enklere å kjøpe ”hvite” tjenester – egen portal?