Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester

2 Forbrukerkjøpsloven www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Du er forbruker Du kjøper varen til privat bruk Varen er løsøre Selgeren er yrkesselger

3 Rettigheter og plikter ved forbrukerkjøp Selgeren plikter å gi deg –riktig vare –til riktig tid –på riktig sted Du har plikt til å –betale for varen –sørge for at handelen går i orden på best mulig måte

4 Mangel Varen har en mangel når den ikke er i samsvar med dine forventninger til varen Forbrukerkjøpslovens §§ 15 og 16

5 Hva kan du kreve ved mangel? Holde kjøpesummen tilbake, § 28 Kreve retting eller omlevering, §§ 29 og 30 Kreve prisavslag, § 31 Kreve heving, § 32 –mangelen må være vesentlig Kreve erstatning, § 33 –krever et dokumentert økonomisk tap som følge av mangelen

6 Forsinkelse Når selgeren ikke leverer varen på rett sted til rett tid Du kan –holde kjøpesummen tilbake, § 20 –kreve oppfyllelse, § 21 –kreve heving, § 23 –kreve erstatning, § 24

7 Reklamasjonsfrister § 27 fastslår at du må reklamere innen bestemte frister –Innen rimelig tid, to måneder er alltid tidsnok –Absolutt frist er 2 år –eller 5 år for varer som er ment å vare lengre enn 2 år

8 Håndverktjenesteloven www.lovdata.no/all/nl-19890616-063.html www.lovdata.no/all/nl-19890616-063.html Gjelder når du kjøper tjenester fra håndverkere, for eksempel snekker, elektriker og lignende. Håndverkeren skal –Utføre tjenesten fagmessig –Til fastsatt tid –Bruke materialer av god kvalitet

9 Krav ved forsinkelse Holde kjøpesummen tilbake, § 13 Kreve at tjenesten blir utført, § 14 Kreve heving, § 15 Kreve erstatning, § 28

10 Krav ved mangel Holde kjøpesummen tilbake, § 23 Kreve at mangelen blir rettet, § 24 Kreve prisavslag, § 25 Kreve heving, § 26 Kreve erstatning, § 27

11 Angrerettloven www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html Gjelder –Kjøp utenfor selgerens faste utsalgssted –Postordre, Internettsalg, telefonsalg, TV-shop osv. Gjelder ikke –Når du kjøper noe i butikk –Når noe koster mindre enn kr 300 –matvarer

12 Angrefristen Hovedregelen er at du kan angre 14 dager etter at du har mottatt varen og et angrerettskjema. Du trenger ikke å begrunne hvorfor du ikke ønsker varen

13 Kredittkjøpsloven www.lovdata.no/all/nl-19850621-082.html www.lovdata.no/all/nl-19850621-082.html Rettigheter og plikter når du handler på kreditt Du har krav på å få vite –De totale kostnadene –Rettigheter hvis varen har mangel –At du kan få kredittkostnadene redusert hvis du betaler før tiden

14 Forbrukerorganer Forbrukerrådet (www.forbrukerradet.no)www.forbrukerradet.no –behandler klager fra deg som forbruker Forbrukertvistutvalget (www.forbrukertvistutvalget.no)www.forbrukertvistutvalget.no –når du ikke frem med en klage kan du gå videre til forbrukertvistutvalget. En domstol Forbrukerombudet ( www.forbrukerombudet.no) www.forbrukerombudet.no –fører tilsyn med at markedsføringen av varer og tjenester ikke strider mot reglene i markedsføringsloven


Laste ned ppt "Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google