NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
Advertisements

Dyrene og sex i tegneserie
NN/dag/mnd/år - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Filetforum Tromsø Kvalitet på superkjølte torskeloins Leif.
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
John R. Isaksen/10. oktober 2006 © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Kan fiskeflåtens atferd harmoniseres med fiskeindustriens.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Christina Ødegård sin lærlings tid
12. Oppsummering.
Jens Østli Bakgrunn LOINS er akseptabel ”butikk”, mens restfilet har primær anvendelse i fryst blokk. Kan hele eller deler av restfileten ”løftes” for.
Følg pengene En introduksjon til økonomi- og næringslivsjournalistikk av Jørn Madslien, features editor, business, BBC News Interactive
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Jens Østli, Fiskeriforskning
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Generika og legemiddelutvikling
Deteksjon av kveis - utvikling av teknologi for kommersiell anvendelse
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Regelmessighet (Repeterende aktivitet) Hvor finner jeg Regelmessighet?
NCE Aquaculture - partnerskapskonferanse Bodø, juni 2009 Noen resultater fra EuroCod Frode Alfnes og Kyrre Rickertsen.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Jens Østli, Filetforums møte i Tromsø, 13. og 14. juni Kan gjengis hvis kilde oppgis MARKEDSTEST OG MARKEDSAKSEPT ”SUPERKJØLING” Morten Heide og.
Posisjonering Kapittel 10.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
GOD DAG!.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prognosesenteret November 2012
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
 Kosthold i fokus  Butikkene blir bedt om å påvirke kundene til å spise sunt  Småbarna bestemmer hva familien skal spise til middag  Ungdom velger.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Heidi Nilsen, Spektroskopiske metoder i industriell matanalyse /06/04/05 - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Automatisk.
Parkering Mål: AS FlyPark skal ha et program som ordner bestillinger på deres parkeringsplasser.
Mona Høvset landskonferansen 2015
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Segmentering og målgruppetenkning
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Hvem skal eie fiskekvotene? Edgar Henriksen. Utvikling i lønn og pris på torsk 10. juli 2015UiT seminar på Riddu Riđđu.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Orkla Matbarometer Norge 2016
FREMTIDENS VINDERHOLD
Orkla Matbarometer Danmark 2016
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produkt her
Engasjement og frivillig arbeid
Utskrift av presentasjonen:

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken informasjon virker? Bjørg Nøstvold Jens Østli Fiskeriforskning, Tromsø

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Tradisjonelt blir klippfisk tilbudt med informasjon om pris (og størrelse) Nå synes det som om det puttes på mer informasjon på POS Hvilke informasjonselementer ser vi og vet vi noe om de virker?

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Graudo Cura Tradicional Cura 8 meses Capt. Atl. Nordeste

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis PESCAFINA BACALAO S.A Crescido Noruego Cura Tradicional Qualidade superior Curado en sal 8 MESES

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis PESCAFINA BACALAO S.A.

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Norsk flagg Noruega nevnt 3 ganger Salgado a partir de peixe fresco Cura no sal de 4 a 8 meses Bacalhau pescado e salgado na Noruega Seleccão CONTINENTE (eget merke)

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis PESCAFINA BACALAO S.A er et spansk selskap. I følge Øyvind Arne Jenssen (EFFs representant i Portugal kan ikke selskapet dokumentere at fisken er norsk! Hvorfor ønsker man å bruke slike informasjonselementer på produktene? Fordi man vet eller tror at de virker for å skape bedre produktlønnsomhet.

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Konsumentundersøkelse i PORTO i april testpersoner Kvinner og menn som spiste, handlet og tilberedte klippfisk regelmessig (1 g pr uke) Middelinntekt 1500 Euro ( 3000) Omtrent lik fordeling i aldersgruppene ”under 34 år”, ”35-49 år” og ”over 50 år” 75% spiser det meste av klippfisken hjemme 60 % var alltid ansvarlig for tillaging

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Hver konsument deltok i en rekke tester: Smaking Rangering av hel fisk Rangering av klippfisk med feil Betydningen av emballering Flere spørreskjemaer Demografi, innkjøp, forbruk osv Conjoint analyse Bare noe som blir omtalt videre

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Conjoint analyse 13 kort sorteres etter preferanse Forskjellig informasjon –Opphavsland (Norge, Portugal og Island) –Pris (7, 9, 11 Euro) –Art (Stillehavs- og Atlantisk torsk) –Skivningsgaranti Resultat - ”poeng” for hvor viktig egenskapen er.

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis

Noen resultater fra Conjoint Norsk klippfisk er tydelig valgt som den beste –Portugal nr 2 –Island nr 3 Opphavsland synes like viktig som pris Art synes IKKE viktig for valg av klippfisk Skivingsgaranti er en fordel

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Foretrukket opphavsland

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Rangeringstest 1 Rangerte 5 fisker med typiske feil: –Avrevet ørebein –Hull i buk –Rundspord –For mye / lite utflekt + en feilfri klippfisk

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis

Rangeringstest 2 Rangerte 5 fisker med typiske feil: –Avrevet ørebein påsatt ”Pingo Doce” –Hull i buk –Rundspord –For mye / lite utflekt + en feilfri klippfisk

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis

Framtiden for klippfisk… BACALHAU STÅR MEGET STERKT I PORTUGAL (7 kg pr hode/år) Yngre kjøper mer utvannede produkter Yngre spiser klippfisk like ofte som eldre Yngre foretrekker også norsk klippfisk Mange portugisere leter etter billigere alternativer Klippfisk av sei, alaska pollack og stillehavstorsk vil/kan komme sterkere

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Det kan gå mot en polarisering av markedet: ”dyre” utvannede produkter kontra ”billige” produkter (pollack, migas etc)

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Forskning viser at opphavsland er mindre viktig for bearbeidede produkter, da er det merkevare som gjelder. - Norsk klippfisk mister dermed sin posisjon som det absolutt beste

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Konklusjoner Norsk klippfisk bør bli ennå tydeligere –Kan gjøres gjennom merking Tvinge produsentene av bearbeidede produkter til å oppgi Norge som opprinnelsesland Beholde posisjon som den beste klippfisken