Lovens formål Rundskriv Q-21/2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Fylkesmannen i Buskerud Study trip Estonian municipalities Hvordan arbeider vi med universell utforming hos Fylkesmannen i Buskerud? Ved rådgiver.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
8 Det politiske systemet i Norge
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Tema: Deltasenterets arbeid med oppfølging av råd for funksjonshemma
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Folkehelse og universell utforming
Likestillings- og diskrimineringsombudet
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
innholdet i enkeltvedtak
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Erfaringer med kommunale råd – perspektiver framover Regionkontorleder i NHF Innlandet og SAFO-koordinator i Innlandet Kjersti Fremstad.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Idrettsrådets ansvar og rolle
Diskriminerings- og likestillingsrett høst 2012 Marianne Jenum Hotvedt, stipendiat Vern mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Hva er rådenes rolle, mandat og oppgaver i fylker og kommuner? Anne-Berit Kolås Regionleder NHF Sørvest.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon - FFO Brukermedvikning, men først……
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Eldreråd og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne Føringer og anbefalinger.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Kartlegging - råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Lovens formål Rundskriv Q-21/2012 §1. Kommunene og fylkeskommunene skal sørge for at funksjonshemmede skal bli sikret åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i arbeidet med saker som er særlig viktige for funksjonshemmede.

Lovens formål Rundskriv Q-21/2012 Dette gjelder blant annet tilgjengelighet, arbeid mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne og tjenester for funksjonshemmede.

Rådets funksjon Rådet skal være et samhandlings- og rådgivende organ for kommunen i saker som angår funksjonshemmede. Rådet har ikke myndighet til å fatte endelige vedtak på kommunalt saksområde.

Rådets funksjon Rådet skal ikke behandle saker som gjelder enkeltpersoner. Prinsipielle saker som rammer enkeltpersoner kan fremmes på generelt grunnlag.

Kompetanse er nødvendig Rådsmedlemmene skal representere alle funksjonshemmede – ikke bare sin egen! Rådsmedlemmene må kjenne kommunens organisering, politikere og administrative medarbeidere som behandler sakene.

Sammensetning Funksjonshemmedes organisasjoner inviteres til å komme med forslag. Øvrige rådsmedlemmer er politikere. Ansatte kan også, men blir lett inhabile. Loven sier ingenting om hvem som skal ha flertall i rådet.

Mandat Saksområdet til rådet må gå fram av mandatet så tydelig som mulig. Følge kommunens saksbehandlingsregler. Rådet fritt til å ta opp saker som angår funksjonshemmede. Krav til møtebok og årsmelding.

Organisering av rådet Rådet har sektorovergripende oppgaver. Derfor administrativ tilknytning til rådmannen. Opplæring/folkevalgtopplæring

Rådets rettigheter og plikter Møteplikt med mindre gyldig og meldt forfall. Stemmeplikt!

Økonomi Rett til skyss-, kost- og overnattings-godtgjøring som folkevalgte Rett til dekning av tap av inntekt og påførte utgifter som folkevalgte. Kommunen ansvar for nødvendig tilrettelegging av lokaler og saksdokumenter.

Saksområde – avgrensing Rådet skal medvirke til å: Fjerne samfunnsskapte barrierer Motarbeide direkte og indirekte diskriminering Sørge for at funksjonshemmede får tilgang til kommunale tjenester og informasjon slik at de kan fungere best mulig

Overgripende saker Økonomiplan og årsbudsjett Kommunal og regional planlegging etter kap. 7-12 i PBL Samhandlingsreformen Planprogram og konsekvensutredninger etter PBL jf. Kap. 4 og 14

Overgripende saker Økonomiplan og årsbudsjett Kommunal og regional planlegging etter kap. 7-12 i PBL Samhandlingsreformen Planprogram og konsekvensutredninger etter PBL jf. Kap. 4 og 14

Andre type saker Tiltak, forslag og planer i helse og omsorg Boligprogram, regulerings- og byggesaker Samferdsel og kommunikasjon Kultur og idretts saker Skoler, SFO og barnehager Universell utforming

Tidsplaner Rådets møteplan må koordineres med «årshjulet» Sette opp møteplan med tilstrekkelig antall møter. Sakene må sendes rådet i god nok tid!

Prioritering av saker Prioriter nøye hvilke saker, kan fort bli mye Hvis nødvendig ta bare det som direkte angår funksjonshemmede.

Brukerorganisasjonenes medvirkning Alle funksjonshemminger ikke representert i rådet. Rådet skal representere alle. Organisasjoner kan ha kompetanse som rådet ikke har. Dialogmøter, høringer o.l.

Organisering av rådsarbeidet Sekretariatet skal sørge for at sakene kommer til rådet fra de ulike sektorene. I tillegg til rådsmøter, møter med brukerorganisasjonene inntil to ganger i året.

Saksframstilling Formalia (dato, saksnummer etc.) Hva saken gjelder Saksopplysninger Vurdering og løsningsforslag Forslag til tilrådning/vedtak

Avstemninger Uttalelser og vedtak med alminnelig flertall Alle har stemmeplikt

Møtebok/protokoll Tid og sted for møtet Hvem som møtte og hvem som var fraværende Hvilke saker som ble behandlet Hvilke avgjørelser som ble truffet Avstemningsresultat

Årsmelding bør inneholde: Oversikt over rådets medlemmer Antall møter og saker som er behandlet Oversikt over hvilke fagavdelinger, sektorer, instanser som har sendt saker til rådet. Omtale av rådets uttalelser i de sakene rådet har behandlet Redegjørelse for i hvilken utstrekning rådets tilrådninger og uttalelser har blitt tatt hensyn til. Oversikt over de sakene rådet har tatt opp på eget initiativ