Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Blooms taksonomi for kunnskap
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Kreativ bruk av testverktøy
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
Nyttige triks og erfaringer med
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Reidar Aarskog og Sidsel Kaland
En multimedia presentasjon
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
I Dibrastan bor dubridene…
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av wiki – studenter bygger opp kunnskap i fellesskap – med utgangspunkt i Blooms taksonomi Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg: http://gjemmesiden.blogspot.com Bok: http://phpbok.no Hjemmeside: http://aitel.hist.no/~svendah E-post: svend.horgen@hist.no Se på siste ord i konferanseforside: ”Læringsprosessen”. Det skal vi nå snakke om.

Blooms kognitive taksonomi (ill: Greta Hjertø) Til det komplekse Påpeke, kontrollere, bedømme, kritisere, fortolke, forsvare evaluering Samle, kombinere, produsere, skape syntese analyse Påvise, sammenligne, utrede, utvelge, analysere anvendelse Anvende, velge, skille fra hverandre, behandle forståelse Forklare, formulere, demonstrere, beskrive (egne ord) Fra det enkle kunnskap Beskrive, redegjøre for, gjengi, gjenkjenne Fra det kjente Til det ukjente

Øving våren 2006 Obligatorisk øving Tverrfaglig Nøye gjennomtenkt oppgavetekst Rammer Målsetninger Info om teknisk hjelp Klargjøring av wiki

Evaluering våren 2006 26 svar 80 % har aldri lagt inn i wiki før (11% én gang) 88,5% synes wiken var en bra øving (ja/nei) 96% synes det var lett å forstå teknisk bruk (ja/nei) 27% tenkte over nivåene i Bloom’s taksonomi når innleggene ble skrevet 77% lagde ”tomme lenker” Hvor mange artikler leste du? Mindre enn 10 artikler: 15% 10-20 artikler: 27% 20-30 artikler: 23% Mer enn 30 artikler: 35%

Læringseffekten?

Høsten 2006 Faget “Web 2.0 med Ajax” Moodle (del av NUV-prosjektet LMS-test) Del av øvingsopplegget Studentene er middels fornøyde Andre fag: Webteknikker: Internät och Säkerhet

Vurder nytten (Faget Web 2.0 med Ajax) Foreløpig bare 14 svar

Har du lest hva andre har skrevet? Mye urelevant/showoff. Kaster bort tid på å lese dette som pensum. Ja, det er nyttig å se hva andre har valgt av tilnærming til problemstillinger vi får presentert, lærer mye av hvordan andre presenterer sine oppgaver. Ja. Flott å kunne se hva andre har tenkt, og ofte også se at andre har tenkt det samme, eller stikk motsatt. Jeg har plukket opp noen tips der. nei Leser wikien med jevne mellomrom, synes den er en god erstatning for det tradisjonelle diskusjonforum.

Noen tilbakemeldinger H06 Litt uoversiktlig å finne informasjon i wiki Bidratt uten å få noe ut av det (øvingsoppgave). Forumet, derimot, har fungert bra Fortsett med wiki i dette faget de som kommer etter oss må også lide :-) Fint hvis det hva mulig å ha tilgang til fagets wiki også etter at faget er avsluttet Samle opp informasjon fra semester til semester Bør benytte wiki i også andre fag Wiki har absolutt en læringsverdi. Når man skal bidra, må man sette seg godt inn i stoffet.

Discuss! Tverrfaglighet? Bruke wiki som redskap i eksamenslesing? Hver klasse får sin egen wiki som følger over flere semestre? Nullstille wiki hver gang? Gruppearbeid? Åpen eller sperret? Anonymitet? Hvordan leve av seg selv? På siden av pensum? Fins det gode eksempler? Tekniske utfordringer?