Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Advertisements

Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
FriKomPort - Teknisk Henrik Rouyer-Johnsen. Ansvarlig innovasjon Fri KompetansePortal - Agenda  Versjoner  Videreutvikling  Gjenbruk av kode  Tekniske.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
1 Stort elæringsprosjekt ved AITeL SELP. 2 SELP = 5 delprosjekt  Erfaringsbasert e-læring  Læring på arbeidsplassen  Lærestoff  Kvalitetsreformen.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Automatisering av tester
Nettbasert flervalgseksamen i sykepleierutdanning
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Bluetooth sone Identifisere og kommunisere med Bluetooth enheter i en sone.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Installation Implemantation Design Av: Anders Hvaal Larsen - Geir-Kristian Dahlberg - Renate Woldseth.
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Automatisert SMOKE-test
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Kreativ bruk av testverktøy
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
Nyttige triks og erfaringer med
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Erfaringer med og uten bruk av
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Hvorfor bruke tid på testing ?
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
Hovedprosjekt studieåret 2001/2002 System for akkvisisjon av analysedata og resultatbearbeiding HIST AITeL av Trond Hanssen og Tor Audun Fiskvatn.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Windows Vista Hovedprosjekt vår 2007 av: Simon Grevstad, 3BADR-A Martin Bruset Solberg, 3BADR-A.
GRIDportal et BO803D Hovedprosjektprosjekt våren 2005 Avdeling for Informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag Martin Matusiak.
Veiledning Beslutningsprosess
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tematiske inngangsveier
Utskrift av presentasjonen:

Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag

Motivasjon for arbeid Kvalitetsreformen – underveisevaluering Fjernundervisning: fagpåmeldinger Effektivitet LMS har egne verktøy –proprietære –mangler –vanskelig å påvirke utvikling

4 iterative faser for å lage gode tester –Utforming: hvordan lage spørsmål av høy kvalitet,... –Distribusjon: utdeling, juks, # forsøk,... –Vurdering: beregne skår, strategi for karaktergiving,... –Forbedring: analyse, identifisere dårlige spørsmål,... W. Horton: Designing web-based training Wiley, 2000 Utforme test Gi test Vurdere resultatet Forbedre test

Kvalitet gir suksess Hvor skal poenggrensene gå? x -> (x-100/n)*n/(n-1) Normalisering, n er antall alternativer, x oppnådd poengsum Analyse av testresultater er viktig, men vanskelig og tidkrevende: –sortere, sammenlikne –”populære” alternativer –statistikk (spørsmål) –tidsforbruk –min, max, snitt, frekvens –distraktøranalyse –variasjonsbredde, varians, standardavvik –andre statematiske formler

Implementering av et testverktøy Datamaskin kan automatisere og hjelpe –rask utvikling av tester og spørsmål –gjenbruk av spørsmål og tester –administrasjon av studenter og distribusjon av tester –tilfeldig utvalg av spørsmål basert på kriterier –beregning av poengsum/skår –analyse av resultater  statistikk og forslag Datamaskinbaserte tester er skalerbare

Web-basert system: EVATESTING Alle fire faser –Fokus på forbedringsfasen Multiple choice  fritekst –kan kombineres Sikkerhetsgrad LaTeX-kode  formler som bilder Ressurser (bilder++) Testparametre –strategi for vurdering –timing –tilgjengelighet –# forsøk –strategi for respons –... IMS QTI: import og eksport ”Spørsmåls-pool”

Alle spørsmål lagres i felles base (pool) Søkbar på Gjenbruk og statistikk... Verktøyet kjenner historikken til hvert spørsmål Ressurs for læreren ”Spørsmåls-pool” – stikkord – fritekst – kategori – spørsmålstype – forfatter (søk etter Truls) – tema

Forbedring – den vanskelige fasen? Beregninger: fra dager til sekunder Nyttige statistikker på flere nivåer –hjelp til å identifisere bra/dårlige spørsmål Pool + statistikk = interessante uttrekk –spørsmål med suksess –ofte brukte spørsmål –dårlig konstruerte distraktører –alternativer som ingen har valgt Automatisk generering av tester basert på ulike kriterier

Problemet med distraktører Studenter må ikke kunne eliminere distraktørene De fleste lærere synes at oppgaven med å skrive gode distraktører er vanskelig... Svein Magne Sirnes: Flervalgsoppgaver – konstruksjon og analyse Fagbokforlaget, 2005 –... men et system kan hjelpe med automatisk generering av distraktører basert på feil svar fra tilsvarende fritekst-spørsmål ! –... eller fra liknende spørsmål  maler Hvem er forfatter av læreboka ”Webprogrammering i PHP”? 1. Jon S. von Tetzchner 2. Svend Andreas Horgen 3. Ari Behn

Nå: Bruk av systemet Studenter på-huset og fjernstudenter, matematikk og IKT-fag Testing brukes som del av læreprosessen og i underveis/sluttvurdering Samler erfaringer –spørsmålspoolen vokser stadig –samlingen av resultater fra testene vokser –tilbakemeldinger fra lærere og studenter He who loves practice without theory is like the sailor who boards ship without a rudder and compass and never knows where he may cast. Leonardo da V

Hva har vi lært? Poolen har vært en suksess –gjenbruk –søk etter spørsmål av høy kvalitet Bruk av statistikk kan hjelpe læreren betydelig i forbedringsfasen Manuell analyse av testresultater har hjulpet med å bestemme hva som må implementeres i systemet Studenter er en veldig nyttig ressurs for videreutvikling og feilretting

Fremtidig arbeid Grensesnittet må forbedres Noe funksjonalitet er ikke implementert enda, trenger bedre funksjonalitet for analyse Utforske ulike muligheter for bruk Analysere i hvilken grad et slikt verktøy er effektivt og tilbyr tidsbesparelser for gjennomsnittslæreren, og sikrer høy kvalitet Finne metoder for beste praksis innen flervalgstesting