Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Buskerud Fotballkrets Spillerutvikling Jenter
Buskerud Fotballkrets Spillerutvikling Gutter
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
FRITIDSAKTIVITETER SPORT.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Mestring og forebygging av depresjon
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Langhus G97 «Play what you see»
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Sonemodell AFK.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Sonemodell AFK.
S PILLERUTVIKLINGSMODELL FOR JENTER I ALDEREN ÅR.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Trenerforum 27.februar 2013 Øktplanlegging.
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Fokusområder i SKF spillestil – alle aldersgrupper 1 mot 1 offensivt – stort repertoar. 1 mot 1 defensivt – gå for å vinne ball – rett på motstanderen.
Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim
Mål og læring hos elever
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Hinna Fotball Gutter 8 år
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim.  På klubbhus(30 min):  Nyheter  Formasjoner og småspill teori  Ordet åpent erfaringer til nå:  Fornøyd med.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Todelt mål for tilbudet: -Tilby de mest ivrige spillerne et ekstra tilbud med svært høy kvalitet i treningshverdagen - Gi spillerne gode forutsetninger.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Hasle-Løren skal utvikle gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 3 treninger ute hele året. For de ivrigste kan en «ivrigtrening» forekomme.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Flest mulig - lengst mulig - best mulig PRESTASJON…..(latin pre-stasjon: Stå foran, yte) Ytelse, en bedrift, det som er fullført, virkelig, her og.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Kråkerøy junior sesongen Sportslige planer og opplegg.
SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi
Velkommen – presentasjon av deg selv
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
Klubben for alle med fotball i sitt hjerte!
SPILLERUTVIKLING Løvenstad 2013
Regionsnavn vs. Motstander
Treningen. Ull/Kisa Yngres..
Sportsplan med KLUBBEN SOM SJEF
Finter og vendinger Quiz
”blir´u med å spille fotball?”
Kapittel 16 På fotballtrening.
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?

Taus kunnskap Hvordan har du lært? Spise med kniv & gaffel Å gå Å sykle Å prate Gjenopprette balanse

Taus kunnskap ”Jeg drev med fridrett, spilte også litt volleyball, men det handlet egentlig alltid om fotball. Jeg spilte spiss til jeg var 13 år. En dag ble jeg bedt om å stå i mål, og det fungerte bra. Jeg hadde aldri noen formell utdanning (for å stå i mål). Alt handlet om instinkt. Fire år seinere spilte jeg i serie A.” Buffon

Fotball-læring Treneren kan stimulere til læring og utvikling gjennom å: Tilrettelegge for læring (øvelser, banestørrelser, antall med & motspillere osv). Påvirke verbalt gjennom å veilede, instruere, diskutere, spørre, gi råd.

Hvordan tilrettelegge for læring i fotball? Aktivitetsprinsippet – skap høy aktivitet! Spesifisitetsprinsippet Man blir bedre til det man øver på Skal man bli bedre til å spille fotball, så må man SPILLE mye fotball. Ferdighet i Fotball er ”evnen til å løse spillesituasjoner”

Ingrediensene i fotball: Ballen Spillereglene Medspillere Motspillere # Lengderetning # Omstillinger Spillets ide: score mål \ hindre mål #

Hva bør så læres? Hva er det de beste utmerker seg på? Kontroll over egen kropp Kontroll over ballen Kontroll over situasjonen Even til å se – forutse Evnen til å bestemme – ombestemme Evnen til å utføre Hva er det de beste utmerker seg på? *Orientering Før avsender avleverer Mens ballen er på vei *1.Touch Ta av press Skjerme ballen Tilrettelagt for pasning \ neste trekk *Pasnings –bevissthet Rom \ fot? Gjennombrudd \ bearbeiding? Kraft & skru *Bevegelse Etter ballinvolvering Mens ballen er på vei mellom medspillere Inn i rom skapt av andre *1F Gå mens ballen går Vinne ball-mentalitet

RONDOS - ROUNDS 2x2x2 1 3 1 2 3 2

JUEGO POSICIÓN – POSITIONING WORK 5 x 5 + 2C 3 1 3 2 5 5 C 4 C 1 4 2

JUEGO POSICIÓN – POSITIONING WORK 6 x 6 + 2C 3 1 3 2 C 6 5 4 5 C 6 1 4 2

7 x 7 + 3C 3 4 3 4 2 5 6 5 2 10 8 8 10 7 11 9 9

SISTEMA DE JUEGO – PLAYING SYSTEM 3 11 10 4 1 6 9 3 8 7 2

SISTEMA DE JUEGO – PLAYING SYSTEM 1-4-3-3 11 5 10 4 1 6 9 3 8 2 7

Barcelona Toppstyrt sportslig rød tråd: Alle øvelser i tråd med spillestil A-lag Samme typer øvelser på alle nivåer. Varierer vanskelighetsgraden Alle øvelser med valg, og de fleste inneholder rolle \ posisjon Jobber integrert med fotballfysiologi og fotballmentalitet Læringsklima: Stengt for all offentlighet tre dager i uka Treneren sier lite, aktiviteten er læremesteren Bra trenertetthet.