Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi"— Utskrift av presentasjonen:

1 SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J 15-16 G/J 13-14 Akademi
Miniak7demi G/J 5-8 Akademi G/J 9-10 Akademi G/J 11-12 G/J 13-14 G/J 15-16 SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL

2 Sogndal Akademiet Org. SOGNDAL FOTBALL

3 Hensikten bak SogndalAkademiet
Hvorfor driver vi på? Hensikten bak SogndalAkademiet Skape gode fotballopplevelser Være en arena for spillerutvikling Motivere og stimulere til mer egentrening og egenaktivitet Være en utviklingsarena for fotballtrenere Utdanne folk med sunne og folkelige verdier SOGNDAL FOTBALL

4 Sogndal Akademiet Personlig utvikling «Det er veldig få som blir profesjonelle fotballspillere, men alle skal bli folk» SOGNDAL FOTBALL

5 Kjøreregler: Sogndal Akademiet SOGNDAL FOTBALL Konflikthåndtering:
Forventningsavklaring før vi starter økten.  Spillerne skal få tydelig beskjed om hva som forventes av spillerne i forkant av hver treningsøkt.   Slik vil vi ha det på SogndalAkademiet.   Gi spillerne et valg. Hvis spillerne er flinke til å samle utstyr og komme til ro vil det bli mer fotballspilling.  Treningen starter ikke før alt av klær og bagger ligger langs tribuneveggen. Neste øvelse starter ikke før utstyret er på rett plass.  Spillerne skal vise respekt ovenfor trenere når de er samlet i grupper og komme raskt til ro.   På individuelle øvelser og øvelser som ikke opphandler spill, skal spillerne ta ansvar for ”egen” ball.   Belønner de som handler rett.  Konflikthåndtering: Vi har innført gule og røde kort   Først blir det tilsnakk, så er gult kort 5 min på sidelinjen og ved gjentakende hendelser  blir spilleren sendt på tribunen resten av treningen med rødt kort.  Nulltoleranse mot mobbing og vold  Alt vi ser skal vi gjøre noe med Rapporter til leder som tar saken videre. Spillerne de gjelder blir sendt rett på tribunen med beskjed hjem til foreldre.   Personlig utvikling SOGNDAL FOTBALL

6 Fra oppdragelse  ferdighetsutvikling
Sogndal Akademiet Personlig utvikling Fra oppdragelse  ferdighetsutvikling Finn et fokusområdet før øvelsen starter, forventningsavklaring. Aktiv bruk av sandwich-modellen: positiv Feedback – konstruktiv feedback – positiv feedback. Tydelig skille mellom når man er på og når man er av. Justerer krav og coaching etter spillerens behov og ambisjon. Forventningsavklaring før en øvelse, visualisering og fokus. Oppfordrer spillerne til å utfordre seg selv (selvregulerende læring). Roser gode initiativ og forsøk, og ikke kun et godt resultat. Stimulere spillerne til å rose hverandre. Øver på tilstedeværelse i økta. Lager rutiner for gjennomføring av treninga. Vi er svært tydelig på regler og oppførsel under trening, og årsak til slike regler. Påpeker viktigheten av egentrening. Mål: Skape spillere som tar ansvar for egen utvikling, og som får personlige verktøy med seg i bagasjen. SOGNDAL FOTBALL

7 Hvor god har du lyst å bli, og hvor mye vil du gjøre for å kommer dit?

8 Sogndal Akademiet SOGNDAL FOTBALL Skolerings-plan Akademi 15-16
1. Storbanespill med spill prinsipp 2. Pasningsøvelser med motstand og retning 3. Fokus på tid og romforhold Akademi 13-14 Akademi 11-12 1. Smålagsspill (3v3/6v6) 2.Tekniske basisferdigheter kombinert med motspill (decionmaking) 3. Fotballkoordinasjon med ball Akademi 9-10 1. Smålagsspill (3v3) 2. Tekniske basisferdigheter Miniakademiet (6-8) 1. Spill 3v3 2. Lek med ball 3. Skape og utvikle en interesse for fotball SOGNDAL FOTBALL

9 Sogndal Akademiet Treningsmoment Organisering Trenerrollen
Smålagspill 3v3 - Her lærer barna alle elementene ved spillet Grunnleggende tekniske ferdigheter - Sjef over ballen. Innlæring av fotballkoordinasjon gjennom lek med ball og teknikktrening. Skåringstrening Husk stram fot (lås av fotbladet) ved skudd og pasning. Vristspark læres før innsidespark. Organisering 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Skap treninger som gir størst mulig aktivitet, mest mulig touch og involveringer. Lek og konkurranse Alt med ball Bruk få øvelser, skal være gjenkjenning for spillerne. Øvelser skal være enkle å gjennomføre og enkle å forstå for spilleren. Differensiering ved store nivåforskjeller Trenerrollen Lag gode rutiner for hvordan man vil ha treningan, også på oppførsel. Se alle og skap gode fotballøyeblikk. La ungene spille, ikke overcoach. Korte presise tilbakemeldinger Oppmuntre og motivere spillerne til aktivitet. Juster øvelser etter ferdighetsnivå – Vi skal gi en blanding av mestring og utfordring. SOGNDAL FOTBALL

10 Treningsmoment Organisering Trenerrollen Sogndal Akademiet
Smålagspill 3v3/6v6 – Læring i spill Grunnleggende tekniske ferdigheter med ball, svært gunstig periode for innlæring av tekniske ferdigheter og god fotballkoordinasjon. Inn i spill -> 1v1 Pasningsøvelser med motstand (decionmaking), .eks. rondos. Organisering Skap treninger som gir størst mulig aktivitet, flest mulig touch og involveringers - Aldri kø! 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Lek og konkurranse Bruk få øvelser, skal være gjenkjenning for spillerne. Øvelsene skal også være enkle å gjennomføre Differensiering er en nødvendighet - I spillsekvenser og vanskegrad på øvelse. Trenerrollen Vær tydelig for hvordan man vil ha treningen, også på oppførsel. La ungene spille, ikke overcoach. Korte presise tilbakemeldinger Juster øvelser etter ferdighetsnivå – Vi skal gi en blanding av mestring og utfordring. Se alle og skap gode fotballøyeblikk. SOGNDAL FOTBALL

11 Sogndal Akademiet SOGNDAL FOTBALL Treningsmoment Organisering
Storbanespill (6v6, 7v7, 8v8) med fokus på spill prinsipp. Pasningsøvelser med motstand og retning. 1v1 med omstilling Opprettholdelse av tekniske ferdigheter – Fotballkoordinasjon Koordinerer treningsmoment og belastning med lagstrener. Organisering Treningsmomentet skal være gjennomgående i spill og øvelser. 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Stor grad av konkurranse. Øker vanskgr. på øvelsene, men vi holder oss til få øvelser. Kontroll på pauselengde, ønske om å opprettholde intensitet og kvalitet. Differensiering ved stor ulikhet i gruppa. Kontinuitet på trenersiden. Trenerrollen Vær tydelig for hvordan man vil ha treningen, også på oppførsel. Sett et avgrenset fokus på treningen, og coach på dette. Arbeid aktivt med spill prinsipp. Frys og tydeliggjør ovenfor spiller. Fokus på tid og romforhold. Presise og tydelige tilbakemeldinger Mulighet for å bruke landslagsskolen Pass på growth-spurt Se alle og skap gode fotballøyeblikk. Spillersamtaler 3 stk. i uken. SOGNDAL FOTBALL

12 Sogndal Akademiet Treningsmoment Organisering Trenerrollen
Storbanespill (6v6, 7v7, 8v8) med fokus på spill prinsipp. Pasningsøvelser med motstand og bestemt retning. Opprettholdelse av tekniske ferdigheter –Motorikktrening med ball. Koordinerer treningsmoment og belastning med lagstrener. Organisering Treningsmomentet skal være gjennomgående i spill og øvelser. 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Stor grad av konkurranse. Øker vanskgr. på øvelsene, men vi holder oss til få øvelser. Kontroll på pauselengde, ønske om å opprettholde intensitet og kvalitet. Differensiering ved stor ulikhet i gruppa. Kontinuitet på trenersiden. Trenerrollen Vær tydelig for hvordan man vil ha treningen, også på oppførsel. Sett et avgrenset fokus på treningen, og coach på dette. Arbeid aktivt med spill prinsipp. Frys og tydeliggjør ovenfor spiller. Fokus på tid og romforhold. Presise og tydelige tilbakemeldinger Mulighet for å bruke landslagsskolen Pass på growth-spurt SOGNDAL FOTBALL

13 Fra isolort trening til åpen øvelse med valg og motstand
Sogndal Akademiet Smålags-spill Fra isolort trening til åpen øvelse med valg og motstand SOGNDAL FOTBALL

14 Fra isolert trening til åpen øvelse med valg og motstand
Sogndal Akademiet Smålags-spill Fra isolert trening til åpen øvelse med valg og motstand SOGNDAL FOTBALL

15 Sogndal Akademiet 1v1 SOGNDAL FOTBALL

16 Fotball-koordinasjon/Teknikk-trening
Sogndal Akademiet Fotball-koordinasjon/Teknikk-trening Fotballkoordinasjon og teknikk trening SOGNDAL FOTBALL

17 Pasnings-øvelser med motstand
Sogndal Akademiet Pasnings-øvelser med motstand SOGNDAL FOTBALL

18 Awareness and decion-making
Sogndal Akademiet Awareness and decion-making SOGNDAL FOTBALL

19 Sogndal Akademiet Skårings-trening SOGNDAL FOTBALL

20 Hva er differensiering Hvordan skal vi differensiere:
Sogndal Akademiet Differen-siering Hva er differensiering Differensiering er et viktig organisatorisk, pedagogisk og fotballfaglig verktøy i barnefotballen. Det handler om å tilrettelegge treninga i forhold til modning og forutsettinger, for å gi alle mest mulig læring. Behandler vi alle likt med nøyaktig samme aktivitet, krever det at man lærer på samme måte og i samme hastighet. Slik fungerer det ikke, og man vil aldri kunne skape mestring og utvikling hvis man behandler alle likt. Hvordan skal vi differensiere: Differensierer etter ferdighetsnivå og interesse. Vi skal utfordre spillerne ulikt, men spillerne skal samtidig være sammen. I spillsekvenser er det særskilt viktig å differensiere, mens ved isolerte tekniske øvelser er dette ikke like nødvendig. Det skal være rotasjon og justering av sammensetning, og det må være praktisk gjennomførbart. SOGNDAL FOTBALL

21 Hvordan skal vi utvikle trenere:
Sogndal Akademiet Hvordan skal vi utvikle trenere: Gi god erfaring gjennom praksis på feltet, stor frihet og ansvar. Progresjon i trenerarbeid og ansvar. Være en del av et toppfotball miljø. Trenerkurs – Alle har mulighet for å ta C-lisens, samt mulighet for å ta høyere utdanning. «Coach the coaches» Egen dag for treneroppfølging i uka. Trenermøte hver tirsdag 12.15 SOGNDAL FOTBALL

22 Individuell egentrening
Sogndal Akademiet Individuell egentrening SOGNDAL FOTBALL

23 Fotball-koordinasjon/Teknikk-trening
SOGNDAL FOTBALL

24 Sogndal Akademiet Faglig inspirasjon SOGNDAL FOTBALL


Laste ned ppt "SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google