Anette Kure Bibliotekar 03.09.09..  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Rett på sak.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
CV Curriculum Vitae.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
Å skrive en sakpreget tekst
Litteraturlister og oppgaveskriving
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
- et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Prosjekt og forskningsrapport
Blogging med Google Blogger
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Hvordan føre kilder?.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
UNIVERSET.
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
1 Registrere deg med brukerkonto (engangsjobb) Skal du få tilgang til kurs, må du først etablere en brukerkonto. Klikk på ”Registrer deg”
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Informasjon til fordypningsoppgaven
Digital startpakke kurs 4
Kildebruk i oppgaveskriving
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Forskningsprosjekt, tittel
Kilder og kildebruk.
Kildekritikk i APA-stil
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Tittel på forskningsprosjekt
Sitering, referering og plagiering
Utskrift av presentasjonen:

Anette Kure Bibliotekar

 Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk arbeid skal være etterprøvbart!  Hvordan skal man så kunne etterprøve slikt arbeid?

 Man kan gjøre evt. eksperimenter om igjen,  og man kan ved hjelp av litteraturlisten som følger arbeidet (altså artikkelen, boken, avhandlingen eller oppgaven), lese bakgrunnslitteraturen og vurdere konklusjoner og resultater ut fra dette.

 Todelt ◦ Kildehenvisning i den løpende teksten ◦ Litteraturliste til slutt i oppgaven/avhandlingen/boken

 Plagiering er at du utgir andres arbeid som ditt eget. Det er fusk og strengt forbudt.  Det er ikke tillatt å skrive av eller bruke klipp/lim uten at du oppgir hvor du har hentet informasjonen fra, dvs refererer til kilden.

 Kilden (bøker, artikler, rapporter, intervjuer, web- sider) må oppgis for å yte opphavsmannen/kvinnen rettferdighet. All bruk av andres materiale skal dokumenteres.  Kilden må oppgis slik at det siterte materialet lett kan gjenfinnes av sensorer, lærere og forskere. Konklusjoner og funn skal være etterprøvbare.

 Det skal være samsvar mellom henvisningene og litteraturlisten. Henvisningene skal gjenfinnes alfabetisk i litteraturlisten.  Henvisningene skal være på samme språk som manuskriptet forøvrig.  Gjentatt henvisning til samme verk kan erstattes med (ibid.).

Hovedregel: (Forfatters etternavn publikasjonens utgivelsesår) Eks.: (Christensen 2001)

 Det skal lages en litteraturliste for de henvisningene som er brukt i manuskriptet. ◦ (I tillegg kan det lages en egen liste med litteratur som er lest, men ikke direkte henvist til.)  Det finnes mange ulike standarder for hvordan en litteraturliste skal se ut. Det finnes også ulike måter å referere til kilder i teksten.

 Referansene ser ulike ut etter hva slags kilde man refererer til.  Det skal være (relativt) enkelt å se om det er en hel bok, kapittel i bok, tidsskriftartikkel eller et nettsted man refererer til.  Hele poenget er at dette skal kunne etterprøves og kontrolleres av andre - forskere, sensorer eller lærere.

 Skriv opp opplysningene du trenger (eller ta kopi av tittelblad med bakside) for å oppgi referansene korrekt etter hvert som du leser. Da slipper du å gjøre litteratursøkinget om igjen senere!

 Bibliotekets referanseteknikksider har en oversikt over de ulike typene referanser.referanseteknikksider

 Hovedregel: Etternavn, fornavn & Fornavn Etternavn (år).Tittel. Utgiversted: Forlag