Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
I.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Til holdningskonferansen
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Star Tour Ferievaner September 2009
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
“Frafall ved den integrerte lærerutdanningen ved UiB” Kristian Mjåland, Uni Rokkansenteret.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Og.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Brukerundersøkelse, vår 2017
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen

Agenda Frafallsundersøkelsen ved UiB Utvalget og spørreundersøkelsen Tendenser og funn fra analysen Videre arbeid med frafall Vi har jevnt økt studiepoengproduksjonen per student - det vil si at de studentene vi har produserer/eller avlegger eksamener. I tråd med målsetningen har vi Med andre ord de er aktive studenter, og ikke bare passivt registrert i form av ha blitt tatt opp på et program og så bli værende i systemet. Terminering av studieretten; De som ikke har semesterregistrert seg og betalt sem avgift i blir terminert – fratatt studieretten. Kort tilbakeblikk; I 2004 startet oppryddingsarbeidet med å fase ut alle studenter som ’bare var i systemet’. Etter kvalitetsreformen var studierettperioden mer avgrenset og definert. Alle på lavere grad fikk 2 år forlenget studirett fra de siste hadde semesterregistrert seg. Hovedfagsstudentene måtte leverere plan, og på bakgrunn av den ble ny studierettperiode satt. Fra 2006 ble de som ikke hadde semesterregistrert seg i 2 semestre terminert Og; Termineringen 2008 vår - både for 2007 høst og 2008 vår- Terminerte 2000 ordinære studenter – disse ville uansett ikke blitt talt som registrerte studenter.

Definisjon på frafall Studenter som er tatt opp til et studie på UiB, og som ikke er registret som student siste semester, og som ikke har oppnådd en grad enten på studieprogrammet de ble tatt opp til eller har oppnådd en grad på tilsvarende studienivå, og som heller ikke er i permisjon.

Organisering av prosjektet Prosjektet initiert av universitetsdirektøren Faglig fundert etter et pilotprosjekt våren 2008 Prosjektgruppe og prosjektledelse ved UA Referansegruppe, alle fakultetene representert Analysegruppen ved UiB, styringsgruppe for prosjektet Rapport fra prosjektet behandlet i Utdanningsutvalget 4.november og offentliggjøres i løpet av høsten

Undersøkelsen ved UiB 5000 av nærmere 18000 studenter som har vært registrert på et studieprogram ved UiB i perioden 2003-2007 ble trukket tilfeldig ut for å delta i undersøkelsen. Både nåværende og tidligere studenter ble valgt til å være med på undersøkelsen (FS-data). Spørreundersøkelsen inneholdt spørsmål om studentenes opplevelse av trivsel og kvalitet i studiene med sikte på å avdekke forhold som har betydning for frafall.

Spørreundersøkelsen Svarene fra spørreundersøkelsen ble koplet med registerdata fra Felles Studentsystem (FS). Respondentene ble opplyst om dette i forbindelse med spørreskjema. Utvalget ble delt i to før utsending av undersøkelsen: Studenter som var registret som student våren 2009 (aktive studenter), ca 2200 Tidligere registrerte studenter som enten har tatt en grad ved UiB eller har falt fra, ca 2800 personer

Metodesvakheter ved undersøkelsen Svarprosent på 39 Det er en skjevhet i utvalget ved at svarprosenten er lavere i gruppen for de som har falt fra enn de som fortsatt er aktive eller har tatt en grad Frafallet er på 34prosent i undersøkelsen, dette er sannsynligvis en underrapportering pga denne skjevheten Funnene i undersøkelsen må tas med et visst forbehold men gir en retning på hvor ”skoen trykker” og hvor videre undersøkelser kan starte

Frafall ved UiB

Modell – årsaker som kan forklare frafall Faglige faktorer FRAFALL Studie-velferd og sosiale faktorer Omstendigheter rundt studiene

Hovedfunn Undersøkelsen viser at det er ulike faglige, sosiale og andre omstendigheter som virker sterkest inn på frafallet ved UiB. De variablene som er av størst betydning er; Å ha en følelse av faglig tilhørighet på studieprogrammet Å være fornøyd med sin egen arbeidsinnsats Å finne seg sosialt til rette med sine medstudenter

Funn fra undersøkelsen Rundt halvparten av alle studentene som har svart i undersøkelsen oppgir at de har eller har hatt deltidsjobb ved siden av studiene. Det er flere uten deltidsjobb som faller fra. Mer enn hver femte av de som har falt fra oppgir at de var svært lite fornøyd med den faglige veiledningen. Forbehold om at det er flest fra bachelornivå som har svart i undersøkelsen.

Funn fra undersøkelsen Det er flest på bachelornivå som faller fra, deretter følger 2-årig master, integrert master og profesjonsstudiene. Det er størst frafall på allmennfakultetene. Nærmere halvparten av dem som faller fra, gjør dette etter to semester. Det er flest fra bachelornivå som har deltatt i undersøkelsen og det er her det er flest frafalte. Svært mange er fornøyde med det faglige innholdet i studieprogrammet, også blant de som har falt fra

Faglig tilhørighet Sitat fra en tidligere student; ”Manglet følelsen av tilhørighet. Sluttet med en gang jeg kom inn på Sjøkrigsskolen” Opplevelsen av faglig tilhørighet er den variabelen som har størst innvirkning på frafall i denne undersøkelsen. Med faglig tilhørighet gjennom studieprogrammet menes her kontakt med foreleser, seminarleder og lignende. 57 prosent av de frafalte sier at de ikke opplevde faglig tilhørighet, men for dem som ikke har falt fra er tallet 34 prosent.

Sosialt til rette med sine medstudenter Sitat, ”Det er en liten følelse av sosialt felleskap på studiet man får dårlig kontakt med andre studenter. (…)Ble ikke kjent med folk som gikk på programmet. Har hørt om at det er bedre forhold på andre studieprogram ved UIB” Av de studentene i undersøkelsen som har falt fra, har 59 prosent svart at de fant seg sosialt til rette med sine medstudenter. Tallet for dem som ikke har falt fra er 79 prosent. Det er 27 prosent av de frafalte som uttrykker at de ikke føler seg sosialt tilpasset med sine medstudenter, mens for dem som ikke har falt fra er tallet kun 8 prosent.

Egen arbeidsinnsats Sitat; ”Er generelt ikke så flink til å studere.” Blant de frafalte er det 49 prosent som sier at de er fornøyde med egen arbeidsinnsats, mot 76 prosent blant de som ikke har falt fra. Det kan tyde på at dersom man føler at arbeidsinnsatsen er dårlig, øker sjansene for at man dropper ut fra studiet.

Viktigste forklaringsvariable De som har falt fra De som ikke har falt fra Fornøyd Lite fornøyd Opplever faglig tilhørighet på studiet 41 % - ja 57 % - nei 64 % - ja 34 % - nei Egen arbeidsinnsats 49 % 19 % 76 % 7 % Har funnet seg sosialt til rette med sine medstudenter 59 % -ja 27 % -nei 79 % - ja 8 % - nei Hadde deltidsjobb ved siden av studiene 48 % - ja 66 % - ja

Begrepsavklaring i det videre arbeidet med frafall Faglig tilpasning vs sosial tilpasning Faglig veiledning vs studieveiledning

Videre arbeid med frafall Viktig å forstå den studentatferden som vi ikke kan gjøre noe med. Tendensene i undersøkelsen stemmer med funn fra andre undersøkelser (NIFU-step, UiO m.fl.) På institusjonsnivå må vi få et bra system for analyser av frafall. Dette kan/bør følges videre på fakultetsnivå, med lokale koordinerte undersøkelser. LMU- undersøkelsen et mulig sted for å følge opp