Studenter som slutter Hvorfor gjør de det? og Hva betyr det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
forskning på frafall i USA?
Selvfølelse vs selvtillit
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
På mulighetenes marked
Barnehagelærerutdanning i Sandvika!
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Bokpresentasjon Bergen
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Programområde: Realfag Programfag for Vg 2 og Vg 3
Skole- hjem samarbeid.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Miljø for Masteroppgaven?
To bee or not to be Realfagskonferansen
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Studenter som slutter Hvorfor gjør de det? og Hva betyr det? Nasjonalt realfagsseminar 2007 Soria Moria 29.- 31. mai 2007 Studenter som slutter Hvorfor gjør de det? og Hva betyr det? Ved Rådgiver Harald Åge Sæthre

Hva mener dere om setningen: Realisten er en spesielt intelligent, lite sosial mann som allerede vet alt.

Så lenge vi realister blir kalt intelligent kan vi tåle mye! Realisten er en spesielt intelligent, lite sosial mann som allerede vet alt. Så lenge vi realister blir kalt intelligent kan vi tåle mye! Jeg tror vi dyrker dette bildet og derved bidrar til lavere rekruttering

Prosjektleder fra 1999 ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen. Prosjektet ser på hele studieløpet fra rekruttering, mottak og innholdet i studiet til ferdige kandidater. – Helhetlig læringsmiljø Utgangspunkt: Bedre rekruttering Ledet før 1999 det daglige arbeidet med studieadministrasjon og studieinformasjon ved samme fakultetet.

Utvikling Realfag UiB Økte søkertall etter 2000 (nedgang nasjonalt) Ikke mye mer kapasitet å gå på! Men varierer noe mellom fagene Bedre gjennomføring på alle nivå Våren 2005: 489 årsenheter Våren 2001: 376 årsenheter - Bidrar positivt i vekttallsregnskapet for UiB

Tilbake til bildet: Realisten er en spesielt intelligent, lite sosial mann som allerede vet alt.

Identitet Ursula Kessel Bekrefter at dette bildet eksisterer gjennom sin forskning

Identitet Ursula Kessel sier også at Flertallet av de unge ønsker ikke å bli oppfattet slik, eller være sammen med slike. Mange føler seg mer sosialt akseptert ved å ta avstand fra matematikk, naturfag og teknologi, selv om de kan finne realfagene interessante og overkommelige.

Identitet Camilla Schreiner påviser tilsvarende oppfatninger blant norsk ungdom: Hun sier at spørsmålet ”hva skal du bli når du blir stor?” ikke gjelder så mye som ”hvem vil du være når du blir stor?”. Det er et spørsmål om identitet og hvem man identifiserer seg med sier hun

Min påstand er at våre utdanninger dyrker eller selekterer ut denne gruppen av realister.

Mens vi skyver fra oss denne gruppen

Identitet Realfag har et maskulint image Jenter er redd for ikke å bli oppfattet som feminine dersom de velger realfag og teknologi

Identitet Meteorologi Fra å være ett av de mest mannsdominerte til å bli det mest kvinnedominerte studiet blant nye studenter

Identitet Disse nye dyktige jentene i meteorologi drømmer ikke om å bli en ny Siri Kalvig, men Siri har skapt et nytt bilde på hva som karakteriserer en meteorolog, og det er derfor blitt sosialt ”akseptabelt” å si at man studerer eller planlegger å studere meteorologi. Nå Før

Identitet Og til orientering; 20 Identitet Og til orientering; meteorologi er ett av de studiene som krever mest matematikk og fysikk av alle realfagsstudiene

Hva har dette med rekruttering?

Hva/hvem satte studenten på sporet av MN-fak UiB?

Rekruttering Ÿ Fornøyde studenter rekrutterer nye generasjoner av studenter, mens misfornøyde studenter gir oss et dårlig rykte Retensjon Rekruttering

Rollemodeller Retensjon Ferdige kandidater Vitenskapelig ansatte Universitetsstudent Elever i videregående skole Elever i ungdomstrinnet Elever i barnetrinnet Barn i barnehage Rekruttering

Hvorfor slutter studentene?

Forskning Det mest omfattende er gjort i USA: Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press Pascarella, E., Terenzini, P. (1991). How College Affects Students: Findings and Insights from Twenty Years of Research, San Francisco, Jossey-Bass Inc. Astin, A.W. (1993). What Matters in College: Four Critical Years Revisited. San Francisco: Jossey-Bass.

Tinto, V 1993 Leaving College – Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition side 114

Studentens egne drivkrefter Mål Samfunn Lojalitet Videre studier Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Forkunnskaper – Erfaring Familie Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press

Akademisk integrasjon Sosial integrasjon Mål Lojalitet Samfunn Akademisk integrasjon Lojalitet INVOLVERE ELDRE STUDENTER Sosial integrasjon Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår INFORMASJONSTILTAK Venner Motivasjon Overgang Sette krav Familie Forkunnskaper – Erfaring Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Hva betyr det at studentene slutter?

Kostbart Kjøreregel ved universiteter i USA: ”Det koster 3-4 ganger så mye å rekruttere en ny student som å beholde en eksisterende.”

Disse ble!

Disse sluttet

Resultater Kvinner - Frafall

Hva er egentlig problemet?

Ensidig faglig fokus Liten ingen forståelse for å bruke ressurser på rammebetingelsene

Ensidig faglig fokus Mål Lojalitet Ekstern påvirkning Samfunn Lojalitet Ensidig faglig fokus Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Venner Motivasjon Forkunnskaper – Erfaring Familie Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Ikke misforstå Faglig kvalitet er avgjørende for god utdanning!

Lærerne ŸStor variasjon ŸKommer og går Sin undervisning - helhet? Adm/Ped liten interesse / kunnskap? Forskning rett - undervisning plikt

Hvem kan gjøre jobben?

STUDIEADMINISTRASJONEN Helhetlig Historikk Oversikt over infrastruktur Tilrettelegge Koordinere mellom ulik undervisning Informere Ta i bruk nye IT- løsninger Følge opp studentassistenter Evaluere / Analyser osv

Konklusjon

La oss først og fremst bruke ressursene på interne tiltak (Gode fag og gode læringsmiljø) Det vil gi et større mangfold av realfagstudenter som trives og får til sine studier Slike realfagstudenter vil være våre beste markedsførere og det vil bli enklere å ”selge” studiene våre.

Rollemodeller Retensjon Ferdige kandidater Vitenskapelig ansatte Universitetsstudent Elever i videregående skole Elever i ungdomstrinnet Elever i barnetrinnet Barn i barnehage Rekruttering