Ungdoms valg og bortvalg av realfag (V&v)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Helse, trivsel og arbeidsmiljø etter 22/7 En undersøkelse av ansatte i Regjeringskvartalet og departementene Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Senteret skal:  Styrke realfagenes stilling i samfunnet  Bidra til god rekruttering og økt kvinneandel i.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Februar 2010 v/ Siv Frost Rapportering til Lånekassen.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
På mulighetenes marked
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
FUN-prosjektet (Fysikkutdanning i Norge) Carl Angell og Ellen K. Henriksen Skolelaboratoriet, Fysisk institutt, UiO Anders Isnes Institutt for lærerutdanning.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Vårsamling mai 2010, First Hotel Ambassadeur, Drammen ASSS-nettverk Barnevernstjenester Tina Skarheim, KS
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Orienteringsmøte for TOOL bachelor 13/ Velkommen ved programrådsleder Jens Kaasbøll Presentasjon av emner i første semester Praktiske opplysninger.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Orientering om søkertall
Undersøke bruk Kapittel 7
Gjennomføring av tilsynet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Ungdoms valg og bortvalg av realfag (V&v) Nasjonalt Realfagsseminar Solstrand, 21. – 22. april 2008 Ungdoms valg og bortvalg av realfag (V&v) Camilla Schreiner, Naturfagsenteret Ellen Karoline Henriksen, Fysisk institutt, UiO

mål: økt rekruttering ved å forstå ungdoms utdannings- og yrkesvalg ungdoms valg og bortvalg av realfag jenters lave deltakelse effekt av ulike rekrutteringstiltak gjennomføring og "frafall"/bortvalg

nasjonal dugnad, bred støtte prosjektet er finansiert av Nasjonalt fakultetsmøte for realfag Universitetet i Oslo Naturfagsenteret Kunnskapsdepartementet Samarbeidsutvalget til NHO og NITO Norsk Industri, Tekna, NITO, Energibedriftenes landsforening, Oljeindustriens Landsforening, Norsk Teknologi Nasjonalt råd for teknologisk utdanning

hensikt med dagens presentasjon presentere V&v – nasjonalt forskningsprosjekt ved alle høgskoler og universiteter se deres egen institusjon inn i dette avklare spørsmål, diskutere usikkerheter

program presentasjon av V&v HiT presenterer sine tanker om gjennomføring av V&v UiB presenterer sine tanker om gjennomføring av V&v LUNSJ gruppediskusjoner om gjennomføring av V&v (notater) plenum: 5 minutters innspill fra hver gruppe v/ sekretæren diskusjon og oppsummering

Hva mener vennene mine om dette? Kommer jeg til å få jobb? Hva er det egentlig utøverne av yrket gjør og er opptatt av på jobb? Kommer yrket til å kle meg? Er jeg interessert i faget? Hvordan er lønningene? Er jeg god nok? Passer det for jenter eller gutter? Kommer jeg til å synes det er meningsfullt? Hvor stor er risikoen, og hva må jeg ofre? Hva med mor og fars jobber?

www.ils.uio.no/english/rose

FUN-prosjektet (Fysikkutdanning i Norge) Carl Angell og Ellen K. Henriksen Skolelaboratoriet, Fysisk institutt, UiO Anders Isnes Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO

Faktorer som påvirker utdanningsvalg (II): Mor Far Søsken Kamerater Massemedier Egne evner Egne interesser Lærer Rådgiver God lønn Sikker jobb Interessant jobb Studiets prestisje Info fra univ/høysk Besøk på univ/høysk Besøk fra univ/høysk 5 4 3 2 1 Allmennstudenter Oslo/Bergen/Tr. heim Siv.ing.-studenter Trondheim Studenter vektlegger interessant og sikker jobb og god lønn ved siden av egne evner og interesser

hva dere får igjen for å delta økt kunnskap om faktiske og potensielle studenter økt innsikt i studenters grunner til frafall/bortvalg fra MNT-utdanning innspill og råd angående undervisning og formidling innhold, form og målgrupper for rekrutteringstiltak tiltak for å hindre frafall nasjonalt nettverk knyttet til problemstillingene seminarer, faglige utvekslinger master- og dr.oppgaver datafiler for egen institusjon kodete spørreskjemadata transkriberte intervjuer hvis ønskelig: overfladisk sammenliknende analyse? ... foruten økt rekruttering;-)

målgruppe for V&vs fokus og for dere studentkull med nye (førsteårs) studenter på et grads- (bachelor/master) eller profesjonsstudium (det vil kanskje alltids finnes unntak) ved realfagsstudier: studier med opptakskrav om generell studiekompetanse og "realfagskrav" alle ingeniørstudier studier som ikke har realfagskrav, men som likevel har en realfaglig/teknologisk profil ("Natur og miljø", "Informasjonsbehandling" osv.) 11

øvrig målgruppe til V&v for sammenlikning: medisin, veterinær, psykologi, journalistikk, arkitekt, media, filosofi, ... ev. lærerstudenter elever vg2 utvalg av to klasser fra ca 75 skoler (de som velger realfag mot bakteppe av de som ikke gjør det) IRIS: internasjonalt 2009 12

metode spørreskjema aug/sept 2008 telefonintervjuer gjennom 2008-2010 med frivillig navn og kontaktinfo telefonintervjuer gjennom 2008-2010 om gjennomføring/frafall med de som har gitt kontaktinfo supplerende kvalitative og kvantitative undersøkelser (master- og dr.-studenter), fx betydningen av rollemodeller jenters "livshistorier" mht realfag osv?

hoder og hender Schreiner & Henriksen professor Svein Sjøberg, ILS Maria Vetleseter Bøe, stipendiat ILS ny stipendiat MN-fak, UiO (mai 2008?) ny stipendiat finansiert av 6 landsforeninger* (aug 2008?) samarbeidspartnere; Tone Nergård (jenter), Inger Kristine Jensen (lærerutdanningen, HiO)... flere? to søknader: NFR og EU * Norsk Industri, Tekna, NITO, Energibedriftenes landsforening, Oljeindustriens Landsforening, Norsk Teknologi

søknad NFR, program for kjønnsforskning frist 13. februar søkt om 5 mill 2 stipendiater, nettverksmidler

søknad EU FP7, SiS frist 18. mars søkt om 1 mill Euro 1 stipendiat nettverksmidler

internasjonal prosjektgruppe "globalt" prosjekt med mer enn 30 "letters of intention" fra land utenfor prosjektgruppa

gjennomføring datainnsamling h08 uke 1 ved semesterstart spørreskjema i papirformat (ikke elektronisk) ved obligatoriske samlinger: dele ut skjemaene ca 20 min til utfylling samle dem inn

oppgaver ved studiestedene oppnevne én V&v-kontaktperson ev. ordne kontakt med en ved hvert lærested? identifisere målgruppe etter V&vs retningslinjer frivillig: gi tilbakemelding på høringsutkast til spørreskjema utvikle "lokal modul" i spørreskjemaet med ev. rekrutteringstiltak i distrikt og til lærestedet gi tilbakemelding på høringsutkast til intervjuguide for frafall ta imot ferdig trykte spørreskjema fra oss ev. legge til en siste side med rekrutteringstiltak samle inn ferdig utfylte spørreskjema ila uke 1 returnere utfylte skjemaer til oss i ferdig frankerte konvolutter

oppgaver ved studiestedene oppnevne én V&v-kontaktperson ev. ordne kontakt med en ved hvert lærested? identifisere målgruppe etter V&vs retningslinjer frivillig: gi tilbakemelding på høringsutkast til spørreskjema utvikle "lokal modul" i spørreskjemaet med ev. rekrutteringstiltak i distrikt og til lærestedet gi tilbakemelding på høringsutkast til intervjuguide for frafall ta imot ferdig trykte spørreskjema fra oss ev. legge til en siste side med rekrutteringstiltak samle inn ferdig utfylte spørreskjema ila dag 1-3 returnere utfylte skjemaer til oss i ferdig frankerte konvolutter

rettigheter til dataene studiestedene får tilbake egne data full frihet ift analyser V&v har den nasjonale datafilen finner løsninger for master- og dr.studenter

hovedtema i spørreskjema personlige opplysninger kjønn studieprogram bakgrunn for utdanningsvalg informasjonskilder for studievalg påvirkningsfaktorer verdier og idealer oppfatning av egne evner utdanningsplaner og forventninger til framtidig yrke videre planer for utdanningen prioriteringer ift yrkesvalg ønsket yrke hjemmebakgrunn foresattes utdanning og yrke morsmål ev. lokal modul (med lokale rekrutteringstiltak)

tidsplan 20. mai vi sender ut spørreskjema til høring forespørsel om valg av studieprogram mal for utvikling av lokal modul juni svarfrist for lærestedene reaksjoner på spørreskjema definisjon av målgrupper plan for datainnsamling utkast til lokal modul 20. juni kommentarer til lokal modul siste oppdatering før sommeren 12. august? endelig versjon av spørreskjema retningslinjer for datainnsamling 10. september lærestedene returnerer spørreskjema oktober vi sender dere foreløpig statusrapport høst 2008 intervjuguide til høring okt 08 – vår 10 intervju ift gjennomføring og frafall/bortvalg

generelt personvernhensyn tar vi oss av tillatelse Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste vi antar at alle skal delta 29

tema for gruppene: ditt studiested i forhold til gruppe 1: personer involvert kontaktpersoner med V&v: en? flere? selve datainnsamlingen: hvor mange må involveres? gruppe 2: innsamlingen av dataene hvordan få til best mulig svarprosent? obligatoriske orienteringsmøter? forelesninger? gruppe 3: hvordan integrere lokale rekrutteringstiltak i spørreskjemaet? gruppe 4: tiltak for å hindre frafall – hvordan følge opp i intervjuene? alle: annet å drøfte?

kontaktinfo Camilla Schreiner Ellen Karoline Henriksen Naturfagsenteret e-post: camilla.schreiner@naturfagsenteret.no tlf: 22 85 78 14 Ellen Karoline Henriksen Fysisk institutt, Universitetet i Oslo e-post: e.k.henriksen@fys.uio.no tlf: 22 85 78 86