Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
ADR/RID Nytt 2011: Begrenset mengde
Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Virksomhetsstyring og prosessikkerhet Torill Tandberg, avdelingsdirektør Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Bruk nettstedet vårt! Arne Lærdal DSB Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Karsten Steinvik, Fylkesmannen, beredskapsstaben
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
Svikt i strømforsyningen
Brann som grunnlag for design
Sikkerhet og beredskap
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Miljøfarlige stoffer i ADR 2011
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Juridisk forskning for klimatilpasning Steinar Taubøll.
Velkommen til fylkesberedskapsrådet
Risikovurdering av endret ekstremvær
ISPS sikring og Beredskap
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Brannsjefkonferansen 2005
20. januar 2012 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Visjoner om kommunesamarbeid
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Kommunal beredskapssamling Johannes Nilssen Narvik, 27. november 2013.
Litteraturhuset Innvandring og funksjonshemming - minoritetsfamilier i møte med tjenesteapparatet Kommentarer til forskningen ved Kjersti Eknes,
Langvarig strømbortfall - eksempel fra Lofoten
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Drikkevannsforsyningen i Troms - basert på Vannverksregisteret Tilbakeblikk - status - utfordringer Jens Erik Pettersen Finnsnes, Oktober 2005.
Fylkeskonferansen 2. og 3. oktober 2012 Marianne Munch –– Laila Helland – Elisabeth Moen Synnøve Skarpenes.
Sjåføren – før og under uhell Erik Bleken, DSB
Norges vassdrags- og energidirektorat
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Sanitetsforeningens omsorgsberedskap på oppdrag!
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Studentlivs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar1 Lederstil - situasjonen avgjør.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Kongsberg 14. april 2016 Ann Karin Midtgaard, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap Risikoanalyse av skoleskyting i Nasjonalt risikobilde.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fagforbundets Årskonferanse brann veien mot ny utdanning Avdelingsleder Arnstein Pedersen, Kompetanseenheten/Brann,
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Kr-ikt.no Agdersamling 13 september 2016 Forretningsmodell i et IKT-perspektiv Margrethe Noraas Virksomhetsarkitekt.
Kan seniorer redde samfunnsøkonomien fra eldrebølgen? Seminar, 14.april 2016 Sjeføkonom Terje Strøm, NyAnalyse.
Kommunal beredskapsplikt
Havariøvelse 26. august 2016 Hasvik kommune
Grenseregionalt Forum 2017
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Husholdningens egenberedskap grafisk rapport
Hensynssoner rundt Borregaard
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Status – Tekniske alarmer
Risiko og sårbarhetsanalyse for Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013 Nasjonalt risikobilde – samfunnets sårbarhet for svikt i kraftforsyningen Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Rammeverk for samfunnssikkerhetsarbeidet Hva er det viktig å sikre? Hva må vi sikre oss mot? Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Scenarioer i Nasjonalt risikobilde 2013 Naturhendelser Storm i Indre Oslofjord Langvarig strømrasjonering Flom på Østlandet Varslet fjellskred i Åkneset Kvikkleireskred i by Pandemi i Norge 100-års solstorm Vulkanutbrudd Island Tre samtidige skogbranner Store ulykker Gassutslipp på industrianlegg Brann på oljeterminal i by Skipskollisjon på Vestlandskysten Atomulykke på gjenvinningsanlegg Offshore-ulykke Valget av risikoområder bygger på en enkel grov analyse av på hvilke områder som kan antas å skje hendelser med så store konsekvenser at håndteringen krever ekstraordinære ressurser. I tillegg en viss grad av pragmatisme: solstorm er et emne som har vært mye omtalt i media og hvor det har vært uklarhet knyttet til hvor alvorlig dette kan bli. Tilsiktede handlinger Terrorangrep i by Strategisk overfall Cyberangrep på finansiell infrastruktur Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Samlet risikobilde Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

By og land Infrastruktursystemene i byene har generelt større grad av redundans enn på landsbygda. Delvis også mer teknisk robuste Sannsynligheten for langvarig bortfall er derfor lavere i tettbygde strøk Samtidig er bysamfunnene mye mer sårbare: Svakere sosiale nettverk Mindre evne og færre muligheter til ”selvberging” Mer komplekse og sårbare tekniske systemer Et bortfall av kritisk infrastruktur i en storby er et verstefallsscenario. Lav sannsynlighet, men potensielt svært alvorlige konsekvenser Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

oppvarming Belysning Sykehjem, omsorgsboliger, Andre institusjoner Jernbane, trafikkstyring, tunneler, Alarmer, trygghetsalarmer Butikker, matvarer oppvarming Heiser Drivstofforsyning Skoler, barnehager, sfo Sykehjem, omsorgsboliger, Andre institusjoner Betalingsterminaler, minibanker Kommunikasjon, mobilnett, datanett, nødnett Belysning Drikkevann Forfrysninger Branner Dødsfall Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Andel av kommunene som mangler beredskapsplan som dekker bortfall av elektrisk kraft etter kommunestørrelse Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kommunenes beredskap kan bli bedre DSB har gjennomført en undersøkelse av kommunenes sårbarhet med hensyn til svikt i kraftforsyningen Utredningen viser at mange norske kommuner vil få store problemer ved langvarig bortfall av kraft i en kuldeperiode Kommunehus, sykehjem og (særlig) omsorgsboliger uten tilstrekkelige alternative energikilder ¼ av kommunene mangler plan for evakuering av pleietrengende Få har en gjennomtenkt plan for å opprettholde kommunikasjon med egne innbyggere og omverdenen Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar Takk for oppmerksomheten erik.thomassen@dsb.no Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar