Ungdom med innvandringsbakgrunn i Oslo – integrering og tilhørighet Kristinn Hegna, Forsker/prosjektleder NOVA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Det flerkulturelle Norge
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Arbeid mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse i Drammen kommune.
Kapittel 28 Norgeskartet
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
Konflikter som preget verden
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Befolkningsprognoser Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Buskerudregionens incestsenter
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Post 4, sykehuset Levanger
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
”Elena var ung og forelsket og gledet seg til å møte kjærestens familie…
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Integrering og arbeid mot tvangsekteskap 12.Juni 2009 Av Shilan Shorsh.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Kjell Erik Øie Statssekretær
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Undervisningsopplegget
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Radio Reklame Komplett.no Fossbad Spotify.
Kamp mot etnisk diskriminering Hvilken nytte kan sosialarbeidere ha av politiske virkemidler? Kjell Erik Øie Statssekretær Diakonhjemmet høgskole
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Smittevern og innvandrere Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking Smittevernkonferanse Bodø mars 2015.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Utvalgte resultater for SVGS
Utvalgte resultater for SVGS
Samhandling med ungdom
Innvandreres helse, ifølge SSBs levekårsundersøkelse 2016.
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Denne presentasjonen er ment for ungdom
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Ungdom med innvandringsbakgrunn i Oslo – integrering og tilhørighet Kristinn Hegna, Forsker/prosjektleder NOVA

Ungdom med innvandringsbakgrunn i Oslo – integrering og tilhørighet Basert på panelstudie som følger ungdom i Oslo fra ungdomsskolen til videregående Ca 2500 ungdommer som nå er 20 år Spørreskjema på 9 trinn, 10 trinn og 2 klasse på videregående Resultater fra en egen rapport utført for IMDI 2012

Ungdom med innvandringsbakgrunn i studien LUNO Følger SSBs definisjon og omtaler unge med to utenlandskfødte foreldre som «unge med innvandringsbakgrunn» 30% totalt; fra Tyrkia/Nord-Afrika/Midtøsten (6%), Sentral/øst Asia (6%), Pakistan (5%), Europa/USA (3%), Andre deler av Afrika (3%) og annet (2) Av disse ungdommene er om lag 28% selv innvandret mens 73% er født i Norge. Og det siste punktet er viktig å ha i bakhodet i det som kommer videre. For eksempel innebærer det store forskjeller når det gjelder norskkunnskaper ved skolestart. Blant dem som er født i Norge er det 80% som sier at de snakket godt eller svært godt norsk ved skolestart. Bare 6% sier at de snakket dårlig eller svært sårlig norsk. Bland dem som kom hit før de begynte på skolen er den tilsvarende andelen tre ganger så stor (18%) og blant de som er kommet etter skolestart, ikke overraskende 53%. Det betyr også at ungdom som inngår i denne overordnede kategorien hovedsakelig mestrer det norske språket, og at de som ikke gjør det samtidig er ungdom som ikke har bodde her hele livet. Med det det innebærer.

Oslo – en segregert by

Figur 2.2: Subjektiv vurdering av ferdigheter i norsk ved oppstart i norsk skole etter landbakgrunn. 9. klasse. Prosent. N=606.

  To norsk- fødte foreldre Én norskf. / én vestlig eller europeisk forelder Én norskf. / én ikke-vestlig forelder Vestlige land og Europa Tyrkia, Nord- Afrika og Midt-østen Pakistan Sentrale og østlige Asia Øvrig Afrika Ja 97 95 88 86 84 77 92 91 Nei 3 5 13 14 16 23 8 9 N 1312 240 112 50 120 118 139 57 Tabell 2.1: Andel av ungdommene som har gått i norsk barnehage etter landbakgrunn. 9. klasse. Prosent. Note: Ungdom som kom til Norge etter fylte syv år er ekskludert fra analysene. Kan vel sløyfes. Eventuelt bare opplyse om at 77 prosent har gått i barnehage, selv i den landgruppen som har lavest deltagelse

Figur 2.3: Andel av ungdom med innvandrerbakgrunn som mente de snakket svært godt norsk ved skolestart etter om de har gått i norsk barnehage og kjønn. 9. klasse. Prosent. N=511. Det er faktisk viktig – kan både signalisere noe om sosial kontakt med norske barn og barnehageansatte, men også si noe om hva slags foreldre som velger å sende barna til barnehage. Kan være foreldre som er mest opptatt av integrering, som ser det som en strategi, som er i arbeid og trenger barnepass, hvor foreldene har vært her lenge osv. Note: Ungdom som kom til Norge etter fylte syv år er ekskludert fra analysene.

Figur 2.4: Språk som snakkes med far, mor, søsken og venner etter landbakgrunn. 9. klasse. Prosent. N=575-591.

Språk som snakkes med mor, etter landbakgrunn. 9. trinn. Prosent Språk som snakkes med mor, etter landbakgrunn. 9. trinn. Prosent. N=575-591. Språk blant innv med venner etter bydel?

Språk som snakkes med søsken, etter landbakgrunn. 9. trinn. Prosent Språk som snakkes med søsken, etter landbakgrunn. 9. trinn. Prosent. N=575-591.

Språk som snakkes med venner, etter landbakgrunn. 9. trinn. Prosent Språk som snakkes med venner, etter landbakgrunn. 9. trinn. Prosent. N=575-591. Med en slik jevn fordeling, er det kanskje ikke så overraskende at Vi finner at dette gjelder i alle bydelsgruppene. Ungdom med innvandringsbakgrunn snakker alltid eller vanligvis alltid norsk med vennene sine, uavhengig av om de bor i invanndrertette eller innvandrer”tomme” bydeler (91-97%).

Mer enn halvparten av foreldrene er født i utlandet   Gutter*** Jenter*** Uten innv. bakgr. Med innv.bakgr. Uten innv.bakgr. Alle eller nesten alle foreldrene er født i Norge 53 15 56 12 Flesteparten av foreldrene er født i Norge 30 29 10 Like mange er født i Norge og i utlandet 11 28 Flesteparten av foreldrene er født i utlandet 4 25 3 33 Alle eller nesten alle foreldrene er født i utlandet 1 17 16 N 775 256 892 324 Tabell 2.2: Opprinnelsesland til venners foreldre blant ungdom med og uten innvandrer­bakgrunn etter kjønn. 9. klasse. Prosent. Mer enn halvparten av foreldrene er født i utlandet

Hvor kommer foreldrene til vennene dine fra Hvor kommer foreldrene til vennene dine fra? Gutter og jenter med og uten innvandringsbakgrunn. 9. trinn. Prosent. Lag kopi av tabellen for de ulike bydelene

Hvor kommer foreldrene til vennene dine fra Hvor kommer foreldrene til vennene dine fra? Gutter og jenter uten innvandringsbakgrunn i ulike bydeler. 9. trinn. Prosent. Lag kopi av tabellen for de ulike bydelene 14

Hvor kommer foreldrene til vennene dine fra Hvor kommer foreldrene til vennene dine fra? Gutter og jenter med innvandringsbakgrunn i ulike bydeler. 9. trinn. Prosent. Lag kopi av tabellen for de ulike bydelene 15

Andel som alltid snakker norsk med vennene sine Andel som alltid snakker norsk med vennene sine. Gutter og jenter med innvandringsbakgrunn. 9. trinn. Prosent. 16

Figur 2.5: Opprinnelsesland til venners foreldre blant ungdom med og uten innvandrer­bakgrunn etter andel av befolkningen med innvandrerbakgrunn i byområdene. 9. klasse. Prosent. N=2222.

Figur 2.6: Opprinnelsesland til venners foreldre etter landbakgrunn. 9. klasse. Prosent. N=2233.

Føler seg norsk, føler seg utenlandsk. Ungdom med innvandringsbakgrunn Føler seg norsk, føler seg utenlandsk? Ungdom med innvandringsbakgrunn. 9. trinn. Prosent. Lag kopi av tabellen for de ulike bydelene 19

Føler seg norsk, føler seg utenlandsk Føler seg norsk, føler seg utenlandsk? Ungdom med innvandringsbakgrunn født i Norge. 9. trinn. Prosent. Lag kopi av tabellen for de ulike bydelene 20

Føler seg norsk, føler seg utenlandsk Føler seg norsk, føler seg utenlandsk? Ungdom med innvandringsbakgrunn kom til Norge etter skolestart. 9. trinn. Prosent. Lag kopi av tabellen for de ulike bydelene 21

Figur 2.7: Norsk og utenlandsk identitet blant ungdom med innvandrerbakgrunn etter inn­vandringstidspunkt. 9. klasse. Prosent. N=575-581.

Tyrkia, Nord-Afrika og Midtøsten Figur 2.8: Gjennomsnittlig norsk og utenlandsk identitet (1-5) etter landbakgrunn. 9. klasse. N=2106-2152. Stemmer alltid Tyrkia, Nord-Afrika og Midtøsten Øvrig Afrika Sentrale og østlige Asia Pakistan Vestlige land og Europa Én norskfødt/én ikke-vestlig forelder Én norskfødt/én vestlig eller europeisk forelder To norskfødte foreldre Stemmer aldri Stemmer alltid

Tabell 2.3: Andel som har opplevd at folk i Norge oppfatter dem som utenlandsk etter landbakgrunn. 10. klasse. Prosent.   To norsk- fødte foreldre Én norskf. / én vestlig eller europeisk forelder Én norskf. / én ikke- vestlig forelder Vestlige land og Europa Tyrkia, Nord- Afrika og Midt-østen Pakistan Sentrale og østlige Asia Øvrig Afrika Nei 83 75 31 35 20 36 25 Ja 17 69 65 80 64 N 1181 212 86 51 115 100 118 61

Andel som har opplevd å bli oppfattet som utenlandsk avogtil/ofte/hele tiden, etter opprinnelsesland. 9. trinn. Prosent. 25

Andel som har blitt utsatt for rasisme (selvdefinert) 2 ganger eller mer, etter landbakgrunn. 10. trinn. Prosent. Og dette gjelder dem av minoritetsungdommene som flere ganger har opplevd at noen oppfatter dem som utenlandsk. En av tre av disse har opplevd rasisme flere ganger, sammenlignet med bare 1 av 14 blant andre med minoritetsbakgrunn. Kjempe for å få lov til å være synlig del av minoritetsbefolknningen, innebærer samtidig en risiko. Skal man kamuflere seg? Være nødt til å gli inn i mengden? Når vi samtidig vet at så mange av ungdommene i Oslo som har innvandringsbakgrunn har behov for å opprettholde en identitet som BÅDE utenlandsk og varierende grader av norsk, så eksemplifiserer dette noen av de utfordringene disse ungdommene kan møte. 26

Tabell 2.4: Andel som har opplevd ulike former for diskriminering blant ungdom som har blitt oppfattet som utenlandske etter kjønn. 10. klasse. Prosent. Note: Ungdom som ikke har blitt oppfattet som utenlandske er ekskludert fra analysene.   Gutter Jenter Aldri/ sjelden Av og til Ofte/ Svært ofte Ofte/ Svært ofte Jeg har blitt dårlig/urettferdig behandlet av venner 80 15 6 85 10 Jeg har blitt dårlig/urettferdig behandlet av medelever 82 12 5 Jeg har blitt dårlig/urettferdig behandlet av voksne på skolen*** 68 19 13 8 Jeg har blitt dårlig/urettferdig behandlet av voksne i fritidsaktivitet 84 93 2 Jeg har blitt dårlig/urettferdig behandlet av fremmede ungdommer 14 7 86 Jeg har blitt dårlig/urettferdig behandlet av fremmede voksne** 11 9 Noen har fått meg til å føle meg utenfor Noen har oversett meg med vilje 76 83 Noen har trodd at jeg hadde bestemte meninger eller egenskaper 63 21 16 61 20 Noen har vært hyggelige mot meg, men snakket stygt om meg bak min rygg 71 18 Noen har truet med å gå til fysisk angrep på meg*** 72 87 4 Noen har gått til fysisk angrep på meg*** 77 94 1 N 322-329 325-332

Tabell 2.5: Andel som har opplevd nedsettende behandling i media basert på gruppe­tilhørighet etter landbakgrunn. 10. klasse. Prosent.   To norsk-fødte foreldre Én norskf./ én vest-lig eller euro-peisk forelder Én norskf./ én ikke-vestlig forelder Vestlige land og Europa Tyrkia, Nord- Afrika og Midt- østen Paki-stan Sentrale og østlige Asia Øvrig Afrika Nedsettende behandling i aviser og blader 18 21 25 34 48 65 22 49 Dårlig omtale i TV, radio eller film 19 31 40 59 20 54 N 1171/1166 210 83/84 50 105/106 97/95 117/118

Tabell 2. 6: Andel som har blitt utsatt for rasisme etter landbakgrunn Tabell 2.6: Andel som har blitt utsatt for rasisme etter landbakgrunn. 10. klasse. Prosent.   Én norskf. / én vestlig eller europeisk forelder Én norskf. / én ikke-vestlig forelder Vestlige land og Europa Tyrkia, Nord- Afrika og Midtøsten Pakistan Sentrale og østlige Asia Øvrig Afrika Aldri 76 58 67 46 54 59 44 En gang 9 13 15 26 20 23 2–3 ganger 8 22 Mer enn tre ganger 7 4 N 208 83 48 112 100 116 88

Forskjeller i sosialt nettverk: Selv om det finnes mange unntak, viser analysene at en del ungdommer uten innvandrerbakgrunn har begrenset kontakt med ungdom med innvandrerbakgrunn på fritiden. Dette gjelder også i bydelene i Oslo med høy innvandrerandel i befolkningen. Blant ungdom med innvandrerbakgrunn oppgir nærmere halvparten at foreld­rene til vennene deres oftere har utenlandsk enn norsk bakgrunn. Den andre halvparten oppgir enten at foreldrene til vennene deres stort sett har norsk bakgrunn, eller at de omgås ungdommer med og uten inn­vandrerbakgrunn i like stor grad. Blant ungdom med innvandrer­bakgrunn spiller andelen av befolkningen med innvandrerbakgrunn i bydelene langt mindre rolle for deres sosiale nettverk. Få opplever mye diskriminering og rasisme: Mange av ungdommene med innvandrerbakgrunn svarer at de har opplevd å bli oppfattet som uten­landske. Når disse ungdommene blir spurt om de har blitt utsatt for diskriminerende handlinger blant venner, på fritiden eller på skolen, er det relativt få som oppgir slike erfaringer. Dette viser at det nødvendigvis ikke er noen sammenheng mellom det å bli oppfattet som utenlandsk og det å bli dårlig behandlet på grunn av dette. Samtidig er det svært mange som har opplevd at en selvvalgt gruppe de identifiserer seg med har blitt nedsettende behandlet i media, og dette er særlig vanlig i landgruppene som består av mange muslimer. Nærmere halvparten av ungdommene med innvandrerbakgrunn oppgir at de har vært utsatt for noe som de selv opplevde som rasisme, selv om få oppgir mange erfaringer. Mange føler seg utenlandske: Mange av ungdommene med innvandrer­bakgrunn føler seg mer utenlandske enn norske. Dette gjelder uavhengig av landbakgrunn. Samtidig viser analysene at botid henger sammen med identitetsfølelse. Ungdommer som har innvandret til Norge etter fylte syv år føler seg mindre norske enn norskfødte ungdommer med innvandrer­foreldre, mens ungdom som har innvandret før fylte syv år ligner mer på norskfødte ungdommer med innvandrerforeldre. Det er også mange ungdommer med innvandrerbakgrunn som forteller at de føler seg både norske og utenlandske, selv om det vanligste er å føle seg utenlandsk. Relativt gode norskferdigheter: De fleste av ungdommene med innvandrer­bakgrunn oppgir at de snakker norsk med vennene sine. Samtidig varierer ungdommenes vurderinger av egne norskferdigheter da de startet i skolen, og noen oppgir så dårlige ferdigheter at det høyst sannsynlig vil kunne medføre problemer i skolen. Dette gjelder også blant norskfødte ungdommer med innvandrerforeldre, selv om de aller fleste vurderer ferdighetene som gode. Noe som henger sammen med gode norskferdig­heter, er det å ha gått i barnehage. Videre er det få av ungdommene med innvandrerbakgrunn som primært snakker norsk hjemme. Dette kan mest sannsynlig forklares av foreldrenes ønsker og kompetanse.