Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

FORHANDLINGS- TEKNIKK
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Dette programmet beregner automatisk hvor mange feriedager som gjenstår. Klikk her Melding fra personalavdelingen!
Fra ord til liv Mars 2011.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
KLASSELEDELSE.
NESO Formannsskole Ledelse
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
En måte å lese Bibelen på
Erfaringer fra Tromsø kommune
Hvordan tenke lurt når du skriver tekst?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Opprettholdende faktorområder
Idrettsrådets ansvar og rolle
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Modellkommunene Hva er unikt?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Ønske om endring av stillingskategori.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Verdensdagen for Psykisk Helse
Lederforventninger (fokus i perioden )
Helsesøsterkongressen 2017
Norges Musikkhøgskole
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002

Medarbeider Føler seg holdt utenfor Ønsker mest mulig info så tidlig som mulig Mest opptatt av egen situasjon Usikkerhet om framtid gir dårlig motivasjon Jo dårligere info, desto tillit til ledelsen og desto mindre lojalitet – eller omvendt!

Tillitsvalgt Stiller krav på vegne av medarbeidere Sterk i sin argumentasjon Stiller seg ”utenfor” prosessen og kritiserer både mål og fremgangsmåte Sterk utfordrer til prosessen, men også nyttig korrektiv

Adm. sjef/toppleder Overordnet perspektiv, lite detaljorientert Opptatt av økonomi og budsjetter Ga ”støtte” til infosjefen i prinsippet, men ble av og til litt fjern Opptatt av at oppdragsgivers mål blir nådd (politikerne) Tett program, ikke tid til å være med på møtet

Personalsjefen Ser saken fra flere sider – også fra medarbeidernes side Kunnskap om medarbeidernes formelle rettigheter ved omstilling Ansvar for lederutvikling – grenser opp mot informasjonssjefens ansvar Opptatt av at omstillingen skjer korrekt fra arbeidsgivers side og ser samtidig de menneskelige og følelsesmessige sider ved endring

Leder/mellomleder Lojalitetsklemme mellom toppledelse og medarbeidere Mest opptatt av operative oppgaver og mål Fokus på kundenes/brukernes behov Blir pålagt info-oppgaver uten nødvendig eierskap til endringene Stort arbeidspress, umulig å ha dialog med hver enkelt

Infosjef Vær tydelig på hvem som eier møtet (i dette tilfellet innkalt av infosjef) Vær bevisst på å holde dagsorden, tydelig på ønsket resultat for møtet Finn alliansepartnerer, støttespillere rundt bordet Vis vilje til å lytte og ta hensyn Gi deg selv tid til å tenke og analysere Vær tydelig på hva som er din rolle og hva som IKKE er det Den lydige sier JA, den lojale sier TJA

Observatør Legg merke til maktforhold og hersketeknikker Legg merke til kroppsspråk og mimikk Legg merke til ordvalg og språkbruk Se etter allianser og distansering, hvem støtter hvem Endrer roller og relasjoner seg i løpet av møtet? Du kan lese mye ut av et møte som aldri står i referatet!