Skrekk- romantikken HR/JBI 6. april 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
«Åpne din munn for dem som er tause, tal saken for dem som holder på å gå til grunne» Salomos ordspråk 31:8.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
ROMANTIKKEN.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Romantikken ABI – 9. april 2013 – HR.
Skrekkromantikken LoB1 – – HR.
Romantikken ABI – – HR.
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Undring Tro Viten.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
… Gud ikke er stor For opptak:
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Gammelegyptisk religion Saphinaz-Amal Naguib. Predynastisk tid ca fvt Arkaisk tid (1.-2- dynasti) ca fvt Det Gamle Riket (3.-6.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Kampen om virkeligheten og frykten for nå-øyeblikket.
Find Fraud B4 it Finds You!
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eit springbrett ut i det uhyggjelege
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Ha evig liv Joh
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
(U)Trygg arbeidsplass ved vold & trusler
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Skrekk- romantikken HR/JBI 6. april 2011

Den engelske dikteren Percy Bysshe Shelley “is a Romantic who strives to experience everything in life in its greatest possible intensity, and as such he is constantly probing the outermost limits of ordinary awareness.” (Welburn 1986 s. 10)

Alexander Gottlieb Baumgarten: Aesthetica (1750; §1): Estetikk er vitenskapen om sanselig erkjennelse Samuel Taylor Coleridge: ”a great Poet […] must have the ear of a wild Arab listening in the silent Desert, the eye of a North American Indian tracing the footsteps of an Enemy upon the Leaves that strew the Forest – ; the Touch of a Blind Man feeling the face of a darling Child”. William Blake: ”Perception is creation”

Menneskets indre ressurser – det kreative og det underbevisste Revolusjoner -> nytt håp og nye trusler Optimisme og protest

Analytisk skille mellom den svarte romantikken (skrekklitteratur) den grønne romantikken (naturlyrikk m.m.) den røde romantikken (om kjærlighet)

Ca. 1765-1840: Skrekklitteraturen er blant de mest leste/populære bøkene i Storbritannia og flere andre europeiske land Den gotiske roman: en suksessrik sjanger

OPPGAVE: Drøft hvorfor skrekkromanen som sjanger oppstår mot slutten av 1700-tallet og hvorfor mennesker frivillig lar seg skremme av slik litteratur.

Begrunnelser …

Hva er en skrekkroman? Eksempler som kan brukes Hvilke samfunnsendringer pågikk som er relevante? Literatur som symptom eller ”alarmsystem”

Almenne, evigmenneskelige problemer – men fra 1700-tallet brukes romanen?

Spekulativ fiksjon As if …

Hybridsjangrer

Horace Walpole: The Castle of Otranto (1764) Clara Reeve: The Champion of Virtue (1777; senere ble tittelen endret til The Old English Baron) William Beckford: Vathek (1782) Sophia Lee: The Recess, or a Tale of Other Times (1783-85) Charlotte Smith: Emmeline: The Orphan of the Castle (1788), The Old Manor House (1793) Ann Radcliffe: The Castles of Athlin and Dunbayne (1789), The Mysteries of Udolpho (1794) Eliza Parsons: The Castle of Wolfenbach (1793)

Større økonomisk og sosial trygghet for borgerskapet Gir en tryggere hverdag sterkere behov for ”farlige” (= ufarlige) emosjonelle rystelser? Lystangst Eskapisme

Andelen kvinnelige lesere øker radikalt En god del kvinnelige forfattere – skrev til kvinner Kvinnelige grunner til redsel? Frykten for (seksuell) vold

Johann Heinrich Füssli: “Marerittet” (1781)

Det “ytre” og “indre” monster

“Warner reveals […] connections to current ideas about sexuality and power”

I essayet ”Det uhyggelige” (”Das Unheimliche”) fra 1919 har Sigmund Freud en teori om hva som vekker menneskers grunnleggende frykt: Det vekker vår frykt når noe som vi tror er kjent og dagligdags, plutselig viser seg å være noe helt annet enn det vi trodde, nemlig når det viser seg å være annerledes, ukjent, fremmed

Skrekklitteraturen transformerer frykt til nytelse Katharsis (”renselse”)?

Skrekkroman = gotisk roman Ofte handling fra middelalderen Fra forordet i The Castle of Otranto: ”THE following work was found in the library of an ancient catholic family in the north of England. It was printed at Naples […] in the year 1529.”

”the gothic villain”

Katolske munker viser seg å være djevler i munkekutte Sekularisering En del av de engelske skrekkromanene har en sterk anti-katolsk holdning Katolske munker viser seg å være djevler i munkekutte M. G. Lewis: The Monk (1796) – “offers an extreme picture of how power, perhaps especially the power held by spiritual figures, can corrupt absolutely” (Boxall 2006 s. 76)

Døden som problem i et sekularisert samfunn Skrekklitteratur kan oppfattes som kunstneriske forkledninger av menneskets paralyserende angst overfor døden, og denne angsten er antakelig større for det sekulære menneske enn for det religiøse Skrekklitteraturens oppkomst kan dermed knyttes til sekulaseringen i den vestlige verden

Den franske romantikeren François-René Chateaubriand hevdet at det var sekularisering som hadde ført til at skrekkromantisk litteratur oppstod: Folk trodde ikke lenger på helvete som et sted for fysisk pine og straff, men følelsene knyttet til helvete som et sted med skrekk og lidelse fantes likevel hos folk, uten å ha noe bestemt holdepunkt Derfor ble disse følelsene nedfelt i skjønnlitteraturen som en slags erstatning Skrekken er dermed i mennesket, ikke utenfor det

”Profaneringen og sekulariseringen førte til tap av basisverdier eller sisteinstanser, og berøvet mange for de trygge orienteringspunktene i tilværelsen. Ingen verdier eller sannheter var lenger hevet over tvil eller gitt på forhånd – og ingen fritatt for relativiteten.” (Andersen 2008 s. 34)

Colin Campbell (1987): The romantic ethic and the spirit of modern consumerism. Oxford: Basil Blackwell. Campbell kobler sansen for det skrekkelige i lyrikk (kirkegårslyrikk) og romankunst på 1700-tallet til religionens minkende rolle. De sterke religiøse følelsene knyttet til frelse og fortapelse mistet noe av sitt fundament. Derfor vendte folk seg andre steder for å få en tilsvarende emosjonell intensitet. I England og andre land var puritanismen på tilbaketog, og det det var spesielt puritanismen som hadde “developed a ’taste’ for the strong meat of powerful religious emotion, and when their convictions waned, seeking alternative fare with which to satisfy their appetite.” (s. 134)

Naturvitenskapenes betydning øker I Mary Shelleys Frankenstein er det etter hvert hele menneskehetens skjebne som står på spill. Vitenskapsmannen Frankenstein blir fristet til å gi monsteret en kvinnelig partner, mot at Frankenstein selv og hans familie skal være trygge mot overfall fra monsteret. En kvinnelig partner betyr at det kan komme monster-barn ... En vitenskapsmann ute av kontroll Frankenstein og andre romanhelter i skrekklitteratur straffes for sitt vitebegjær, for å ville kjenne de dypeste hemmeligheter i tilværelsen

Ann Radcliffe brukte som litterær praksis å forklare og oppklare det tilsynelatende overnaturlige i sine bøker slik at leseren skjønner at alt har en naturlig årsak

Revolusjonstider Den franske revolusjon i 1789 viste en latent trussel i ethvert samfunn, selv det mest toppstyrte og diktatoriske, nemlig sammenbrudd i de sosiale strukturene (Duperray 2000 s. 6) Når den sosiale orden bryter sammen, gjør de bakenforliggende verdiene det også ”Morality and monstrosity were two hallmarks of 18th century aesthetic judgement” (Fred Botting) Tekstene viser f.eks. tyranniets fordervelse av både tyrannen og ofrene

Skrekklitteraturen viser mennesker som er skrekkelig frie – til å handle edelt, eller til å begå de verste ugjerninger Leserne konfronteres i skrekklitteraturen med frihetens utrygghet Et verdisystem smuldrer opp og personene befinner seg i et moralsk ingenmannsland

Hva er et menneske? Dette store spørsmålet belyses i noen skrekkromaner gjennom at vi opplever ytterpunktene i hva mennesker er i stand til av oppofrelse og grusomhet Frankensteins monster grubler over hva mennesket har i seg av godhet og ondskap: ”Was man, indeed, at once so powerful, so virtuous, and magnificent, yet so vicious and base?” (Shelley, kap. 13)

David Punter: The Literature of Terror (1980) Borgerskapets psykiske bearbeidelse av egen utrygghet: ”The Gothic novel embodied their [borgerskapets] suppressed fears of a world, already there and already operating, but operating by laws they did not comprehend or know how to control.”

Den industrielle revolusjon Arbeiderklassen vokser, blir fattigere og mer truende

Franco Moretti: Signs taken for wonders: On the sociology of literary forms (1983) “The monster expresses the anxiety that the future will be monstrous. […] The monster, then, serves to displace the antagonisms and horrors evidenced within society outside society itself.” (s. 84) “Like the proletariat, the monster is denied a name and an individuality. He is the Frankenstein monster; he belongs wholly to his creator (just as one can speak of a ‘Ford worker’).“ (s. 85) Monsteret er skapt – det er et produkt som det blir umulig å kvitte seg med og som truer

Frankensteins monster = den truende arbeiderklassen “the factories would undoubtedly multiply the feared ‘race of devils’ [i Frankenstein] to an infinite number” (s. 90) “Mary Shelley wants to convince us that capitalism has no future: it may have been around for a few years, but now it is all over.” (s. 89) Den borgerlige og individuelle frihet er truet

Det underbevisste S. Gill: William Wordsworth: The Prelude (1991): “European Romanticism is many things, but uniting all literatures and genres is a fascination with the mysteries of the human mind.” (s. 1) Det fortrengtes tilbakekomst?

Francis Ford Coppola: Dracula (1992)

Estetiske forklaringer Fra forordet til Mary Shelleys Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818): “I busied myself to think of a story [...] which would speak to the mysterious fears of our nature and awaken thrilling horror – one to make the reader dread to look round, to curdle the blood, and quicken the beatings of the heart.” (Shelley s. 262)

Skrekkforfatteren Charles Robert Maturin, kjent for romanen Melmoth the Wanderer (1820) understreket hvor viktig skrekken var for å skape en intens følelse for leseren: ”I question whether there is a source of emotion in the whole mental frame so powerful or universal, as the fear arising from objects of invisible terror.” ”The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown” (H. P. Lovecraft)

Døden som estetisk potensial - > det sublime Den irske filosofen Edmund Burkes estetiske verk A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful (1757) beskriver mange av de stedene og opplevelsene som skaper en nytelsesfull skrekk (det sublime), og kan leses som en teoribok om skrekklitteraturens fascinasjon. Døden som estetisk potensial - > det sublime Dødens og ekstasens estetikk

The Grand Tour Et nytt blikk, en ”ny” opplevelsesdimensjon Opplevelse av det ufattelige – men løskoblet fra teologi, ren estetikk

DET SKJØNNE Klart, tydelig Harmonisk Fredelig Glede Klare former Det kjente Det jevne Innen faste grenser Naturtro etterligning Lett å høre og se Det tamme Bondegårder, sivilisasjon Vise fram livets gleder DET SUBLIME Sterkt, intenst Rystende, overveldende Kaotisk Gys, sjokk Umåtelig, formløst Det ukjente Det ekstreme Grensesprengende Uttrykksfullt På grensen av det sansbare Det ville og ukontrollerte Fjellmassiver, lyn, storm, løver Ekstatisk, men nær døden

Michael Mann: The Last of the Mohicans (1992)

Benektelsesretorikk som litterær praksis: ”Words cannot paint the horror of the princess’s situation.”; ”The passions that ensued must be conceived; they cannot be painted.” (The Castle of Otranto)

Howard Phillips Lovecraft: “The one test of the really weird (story) is simply this – whether or not there be excited in the reader a profound sense of dread, and of contact with unknown spheres and powers; a subtle attitude of awed listening, as if for the beating of black wings or the scratching of outside shapes and entities on the known universe's utmost rim.”