Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Overtid Merarbeid Forskjøven arbeidstid Hva sier lov- og avtaleverk ?
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser
Arbeidstid i kommunale barnehager
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
individuell oppfølgingsplan
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Endringer i arbeidsmiljøloven
Velkommen til felles opplæring, 2008
- muligheter og utfordringer
Sentrale arbeidstidbestemmelser – Aml kap 10
Lokal arbeidstidsavtale
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Kurs for tillitsvalgte og ledere i barnehage
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid i barnehagen
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Arbeid med bistand Rapportering.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
1: SGS : SFS 2201, SFS 2206, SFS 2208 Forbundsvise avtaler.
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Lokal arbeidstidsavtale
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidstid SFS 2201.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Hva er det og hva omfatter de?
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage SFS 2201 Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage

Nemndslederens forslag: Avtalen prolongeres til 31.desember 2015. De partsoppnevnte nemndsmedlemmene slutter seg primært til sin parts påstand, men vil subsidiært ut fra de gitte forutsetninger, slutte seg til leders forslag, og i det vesentlige til hans premisser. Kjennelsen er dermed enstemmig.

Ikke godt nok! Uttalelse fra Utdanningsforbundets leder, Ragnhild Lied: «Dette er ikke godt nok, og det er ikke det beste for barna».

Avtalen prolongeres Hvorfor valgte Utdanningsforbundet å slutte seg til avtalen, når vi ikke tenker at dette er godt nok? Slik prosessen hadde vært, med null bevegelse fra KS, hvor de stod steilt på kravet om å fjerne alle sentrale bestemmelser inkludert å fjerne kravet om drøfting, gjorde at det samlet sett var for mye å miste ved å ta det i Hovedoppgjøret. Dette gjaldt både for barnehagelærerne og lederne.

Utdanningsforbundets krav (utdrag) Minst 6 timer til individuell og kollektiv planlegging, forberedelser, vurdering, faglig utviklingsarbeid, faglig ajourføring og lignende, for å sikre kvaliteten på det pedagogiske arbeidet. Minst 4 av de 6 timene skal være avsatt til individuelt arbeid. Dersom arbeidsplanens fastsatte timer til faglig planlegging ikke blir brukt som forutsatt, har styrer plikt til å sørge for at det frigjøres tilsvarende tid til planlegging på et annet tidspunkt eller at tiden tas igjen som overtidsarbeid. Dersom hele eller deler av de minst 6 timene legges til barnehagen, forutsettes det at barnehagen har egnede kontorarbeidsplasser. Opprettholde bestemmelsene om lederressurs til styrer og daglig leder i SFO.

KS sine krav Gjennomsnittsberegning av den ukentlige arbeidstiden «Nødvendig tid» til faglig samarbeid, planlegging forberedelser, tilrettelegging av aktiviteter og liknende. All arbeidstid i barnehagen Ingen drøftingsplikt knyttet til bruken av planleggingstiden Fjerne bestemmelsen om lederressurs til styrer Fjerne bestemmelsen om lederressurs til daglig leder i SFO

Kjennelsens premisser Gjentar i hovedsak premissene fra kjennelsen i 2011 Beskriver funnene i Rambølls undersøkelse og nemndsleders vurdering av disse funnene Noen av premissene fra 2011 er tydeliggjort i denne kjennelsen Noen nye premisser er lagt inn i kjennelsen

Nærmere om kjennelsens premisser «Ingen av partene gav uttrykk for at snittiden på 4 timer pr. uke til faglig samarbeid m.m. for det pedagogiske personalet skulle reduseres, eller at tiden skulle begrenses til 4 timer. Avtalen innebærer da også at det er minst 4 timer som er avsatt.» «Figur 3.6 viser at det er et stort flertall blant både styrere og pedagogiske ledere som mener at det brukes/er nødvendig å bruke mer enn 4 timer i uken til faglig samarbeid m.m. Det framgår av tabell 3.17 at økt timetall til planlegging, for- og etterarbeid og samarbeid er den avtaleendringen som i størst grad anses nødvendig både blant styrere (61 av 166 spurte) og pedagogiske ledere (98 av 259 spurte).

Nærmere om kjennelsens premisser «Tiden som er definert til "minst 4 timer" skal nyttes til, som det heter i dagens avtale, "faglig samarbeid, planlegging, forberedelser, tilrettelegging av aktiviteter og liknende". Tabell 3.7 viser at innenfor de minst 4 timene bruker de pedagogiske lederne mindre tid på praktisk tilrettelegging av aktiviteter for barna, rapportering og dokumentasjon, faglig ajourføring og andre administrative oppgaver etter avtaleendringen.» Det er en leders ansvar, her barnehagestyrer, å sørge for at slike aktiviteter tilrettelegges og gjennomføres.» «Det er forutsatt at planene for tidsbruken skal fastsettes etter drøftinger med de ansatte. Dette betyr at de minst 4 timene ikke skal brukes til administrative oppgaver eller vikartimer. Tabell 3.7 viser at fellestiden har gått på bekostning av individuell tid.

Nærmere om kjennelsens premisser I kjennelsen vises det til at avtalen sier at planleggingstiden SKAL brukes ”både i og utenfor institusjonen”. «Det er en leders ansvar å legge til rette for at timene kan bli brukt som forutsatt og at de fysiske arbeidsforholdene er tilfredsstillende når tiden nyttes.» Det vil si at hvis du ikke har forholdene lagt til rette for å utføre arbeidet hjemme, så er det arbeidsgivers plikt å sørge for at du får tilfredsstillende arbeidsforhold.

Dette betyr: Ingen endringer fra det som var forsøksordningen. Altså: Gjeldende bestemmelser for styrer/daglig leder Som hovedregel hel stilling All tid til lederoppgaver i barnehager med plass til 42 barn Minimum 35% av styrers stilling til lederoppgaver i små barnehager I større barnehager bør det opprettes stilling som assisterende styrer

Nemndsleder presiserer; viktigheten av å gi styrer redskaper for å kunne lede, noe som blant annet arbeidstidsbestemmelsene er ment å gi. Leder kan imidlertid ikke se at det nå er grunnlag for å ta en bredere gjennomgang av fordeler og ulemper ved de nåværende bestemmelsene i pkt 3.1.1 og 3.1.2 i avtalen (slik KS ønsker). Ingen framlagt dokumentasjon viser at det er bindinger i dag som ikke gir tilstrekkelig fleksibilitet, eller som gir organisatoriske utfordringer.

Bestemmelser for pedagogene: Den ordinære arbeidstiden er 37,5 timer pr. uke, eller 7,5 timer pr. dag. Av denne avsettes minst 4 timer i gjennomsnitt pr uke til faglig samarbeid, planlegging, forberedelser, tilrettelegging av aktiviteter og liknende. Bruken av tiden skjer etter drøftinger med de ansatte. Plan for bruk av tiden skal nedfelles i for eksempel kvartalsvise eller halvårige planer, og skal innbefatte tid både i og utenfor institusjonen.

Videre fra premissene Nemndslederen fremhever også at avtalebestemmelsene om arbeidstiden er ment å bidra til bedre kvalitet og en mer veldrevet barnehage (Endringene i arbeidstidsbestemmelsene fører ikke til økonomisk innsparing for barnehageeier, men er ment å bidra til bedre kvalitet og en mer veldrevet barnehage til barnas og de ansattes beste, nemndskjennelse 2011).

Ukentlig arbeidstid Den ordinære arbeidstiden er 37,5 timer pr. uke. Den ukentlige arbeidstiden da man skal utføre arbeid for arbeidsgiver er 37,timer. Innenfor den ordinære arbeidstiden på 37,5 timer/u, skal alle oppgaver den enkelte pedagog/barnehagelærer har, løses.

Overtid Blir det pålagt/avtalt arbeid av noen art (barn ikke hentet, foreldrekontakt, faglig planlegging, faglig samarbeid, m.m.), utover 37,5 timer i uken, er det å regne som overtid. Dersom pedagogen blir bedt om å fungere som vikar inne på avdelingen i de timer som er avsatt til planlegging, vil dette kunne utløse overtid. Arbeidet som skulle utføres i den tiden som var avsatt til planlegging, faglig samarbeid etc., og som var arbeidsplanfestet, må likevel gjøres. Dersom man ikke får igjen tiden som ble brukt til å vikariere, på et annet tidspunkt, utløser det overtid.

Overtid Personalmøter eller andre avtalte/pålagte møter som blir lagt på kveldstid og som medfører at arbeidstiden blir mer enn 37,5 timer i uken gir rett til overtid. Overtid foreligger altså når man blir pålagt eller har avtalt oppgaver med arbeidsgiver, slik at arbeidstiden i eller utenfor institusjonen samlet i løpet av uken blir mer enn 37,5 timer. Overtidsarbeid skal godtgjøres etter § 6 i Hovedtariffavtalen.

Planlegging og samarbeid Det avsettes 37,5 timer pr. år til planlegging og samarbeid for personalet ved den enkelte barnehage/skolefritidsordning/skole. Summeoppgave: Styrer ønsker å legge planleggingstiden på 37,5 time pr år inn i ukentlig arbeidstid for å unngå å stenge barnehagen for planleggingsdager. Hva gjør tillitsvalgte? Tips: Det er ikke bestemmelser som hindrer dette, men dersom arbeidsgiver vil stå på et slikt standpunkt, vil tid til samvær med barna i institusjonen måtte reduseres tilsvarende på de aktuelle tidspunkter. Intensjonen med å ha planleggingsdager for hele personalet fjernes.

Viktig å huske: Denne avtalen gjelder kun for kommunale barnehager. All planleggingstid skal inn i arbeidsplanen – også tid hjemme. Det er mulig å avtale at all planlegging skal skje utenfor barnehagen, men den tiden skal likevel planfestes. Det er mulig å avtale at all planleggingstid gjøres i barnehagen, men da må det være enighet om det. Arbeidsgiver kan ikke bruke styringsrett i et ønske om å få all planleggingstid lagt til barnehagen. Fellesskolering er helt nødvendig for å unngå misforståelser. Kan arbeidsgiver pålegge arb.taker til å gjøre alt planleggingsarbeidet hjemme? Må det da inngås lokalt forsøksavtale? Det er viktig at HTV jobber for å sikre tilfredstillende arbeidsplasser. Her er arbeid med en utredning satt i gang.

Hvordan kan vi bidra til en best mulig prosess Be om drøftinger på kommunalt nivå så raskt som mulig. Prøv å få til en mest mulig felles forståelse av avtalen Drøft muligheten for å noen lokale bestemmelser på kommunalt nivå, f,eks: Barnehager på en viss str. skal ikke ha mindre enn 6 timer Pedagogene brukes ikke som vikarer dersom det ikke er ytterst nødvendig. Blir pedagogene brukt som vikar skal dette utløse overtid. Hva er tilfredsstillende arbeidsplasser. Argumentere for viktigheten av fellesskolering av avtalen, og få satt en dato for dette så raskt som mulig. Husk: Ubunden tid er ikke lengre en del av avtalen. Planleggingstid i og utenfor barnehagen er bedre begreper.

Videre arbeid: De Hovedtillitsvalgte krever drøftinger på kommunalt nivå innen utgangen av uke 6. Tilbakemelding om drøftingsdatoer, til fylkeslaget, senest innen utgangen av uke 7. Arbeidstid barnehage følges opp på neste lokallagsledersamling i mars, hvor lokallagslederne redegjør for hvordan arbeidet med implementeringen av den nye arbeidstiden går.

Gruppearbeid Er barnehagene i deres kommune kommet i gang med planleggingstid i barnehagen, eller har de beholdt «gammel» ordning? Hvordan har prosessen med implementering av forsøksordningen vært? Ble det gjennomført drøftinger på kommunalt nivå i deres kommune da førsøksavtalen kom? Hva var utfordrende? Hva fungerte godt? Diskuter hvilke avklaringer som kan være greit å gjøre på kommunalt nivå? Hva bør eventuelt avklares i den enkelte barnehage?