Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik 09.09.11 v/Kjell Ivar Iversen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Advertisements

Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Innovative offentlige anskaffelser
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Helse Sør-Øst og Høgskolen i Telemark – Status og muligheter for bedre samspill? Marianne Hedlund.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
”Få hjula i gang” 17 november 2011 Thon Hotel Ullevål Stadion
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Forksningsbasert undervisning
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Kompetanse for kvalitet
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Dekan Roger Lian Dialogseminar med kommunene i Innlandet 2011 Presentasjon av Avdeling for helse, omsorg og sykepleie.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
HelseOmsorg21: Utfordringer i samhandling mellom universitet, høgskole og sykehus og samarbeid med kommune. UH-rådet, nasjonal fagstrategisk enhet for.
Høgskolen i Lillehammer i et 20-års perspektiv 2000 –
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Kompetanse for mangfold
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Kompetanseplan oppvekst
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Felles formannskapsmøte i Sør-Østerdal Trysil, 31. mai 2016
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen

Helse- og sosialfag på HiL 3 Profesjonsutdanninger med ca. 750 studenter: –BA i Barnevern –BA i Sosialt arbeid –Vernepleie (heltid + deltid) 2 mastere: I praksis deltidsmastere: –MA Velferdsforvaltning, –MA Helse og sosialfaglig arbeid med barn og unge –+ Samarbeid med HiG, HH og HiØ om MHPCC –+ Akkreditert 2 MA som ikke er i drift: Helseledelse (oppstart 2012) i samarbeid med HIG og HH. –Fra høst 2011 felles MA-program som også omfatter MA Ped. Og Spesped

Helse- og sosialfag på HiL PhD: –Ph.D: Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling akkreditert fra høst Samarbeid med fagmiljø på Økorg om utvikling av PhD-programmet INTOP – Innovasjon i tjenesteyting – offentlig og privat sektor.

Helse- og sosialfag på HiL Videreutdanning, studiepoengfinansiert: –Helserett (30) –Økonomisk rådgivning (15) –Veiledning i samarbeid med HiG (60) –Karriereveiledning (30) –Veiledning i velferdstjenesten (30 - samarbeid NAV) –Studentveiledning i praksis (15) = vår veilederopplæring

Helse- og sosialfag på HiL Oppdrags/betalstudier: Barn og unge/psykisk helse: –Barnevern i minoritetsperspektiv (15)-BLD –Psykososialt arbeid med barn og unge (60)-Hdir Veiledning/rådgivning: bl.a: –Rådgivning (60)-Udir –Sosialpedagogisk rådgivning (30)-Fylkeskommuner –Coaching, selvledelse og organisasjonspsykologi (LUPOS) – betalstudium utviklet regionalt Funksjonshemmede: Relasjonskompetanse og atferdsanalyse (15)- betalstudium, samarbeid SI og Fylkesmennene

Helse- og sosialfag på HiL Oppdrags/betalstudier forts.: Rus/avhengighet: –Spillavhengighet (15)- Korus øst –Mestring av rusproblemer og tilbakefallsforebyggende arbeid (MARTA) (15) – Rusmiddeletaten Oslo kommune –Behandling av rusmiddelbrukere i fellesskap (15) – Tyrili –Videreutdanning i forståelse og behandling av voldsproblematikk hos rusavhengige (15) Helse: –Paramedic ( ) i samarbeid med Prehospital divisjon Ullevål og HiG, betalstudium.

Utviklingstrekk NAV-reformen: –Sosialt arbeids plass – sosionomutdanninga og behov for endringer –Veiledning særlig fokus – videreutdanning Strategiplan for b/u psykiske helse – Ph.d., Ma-tilbud, Videreutdanning i tverffaglig psykososialt arbeid med b/u Barnevern – Befring-utvalget – styrking av utdanning for arbeid i barnevernet

Utviklingstrekk forts. Samhandlingsreformen – hva betyr dette for ”våre” BA-utdanninger?? –Sosionomenes plass –Vernepleierne som ressurs i en helsetjeneste/eldreomsorg som fokuserer på egen mestring?? Stortingsmelding om Velferdsstatens yrker NOU: Innovasjon i omsorg

Hva ønsker vi dialog med dere om? Hva er viktigst, hva skal vi prioritere? Dialog om innholdet i BA- og MA-utdanninger. Forutsetning: Høyere utdanning kan aldri reprodusere dagens konkrete ferdighetsbehov, men gi studentene grunnlag for livslang læringsprosess i et samfunn/praksisfelt i stadig utvikling. Og gjøre de i stand til å utvikle ny metodikk i samsvar med utviklingen Behov for videreutdanning, på hvilke områder?, faglig profil, hva trenger dere av kompetanse?, Fra bestiller/utførermodell til modeller for dialog og felles utvikling av studietilbud? Modeller for finansiering; høgskolenes rammer, kommunenes rammer, innvolvering fra stat gjennom Fylkesmann atc

Hvilke signaler får vi? –Tverrfaglighet, breddekunnskap, brukerperspektiv Men også: –Behov for mer spesifikk kompetanse, eksempel barnevern –BA-kandidater skal kunne gå rett inn og praktisere i svært komplekse jobb funksjoner –Skal skje innenfor rammen av 3 år Hva betyr det: Prioritetere!!= også velge bort