Adressering av meldinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Pilot for ELIN-k fase 2 Elektronisk meldingsutveksling mellom kommunal Pleie- og omsorg og sjukehus Mellom Tromsø kommune og UNN.
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Terminologi og kodeverk
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
Elektronisk samhandling
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
”Nyttige erfaringer bør benyttes!”
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Konfigurering og forvaltning
E-meldinger Hva innebærer det ? Ulf K. Rønneberg 2011.
ELIN-h-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling mellom helsestasjonstjenesten, fastleger og spesialisthelsetjenesten. Helsesøsterkongressen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Nettverksmøte på Sortland
Drift og meldingsovervåking
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Status for Adresseregisteret
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Adressekit Mars 2013 v/ Trondheim kommune. Hva er et Adressekit????  Kommunen ”eier” Adressekit  Inneholder opplysninger om kommunen som:  Organsisasjonsnummer.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
~samhandling for helse og velferd Standardiseringsbehov - Kjernejournal Bjarte Aksnes.
Standardisering – hvorfor det?
Elektronisk pasientjournal
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling
Hovedsamarbeidskommune
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Elektronisk meldingsutveksling
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
NHN Adresseregister Tjenestebaserte adresser og EDI-adresser.
Meldingsløftet i Helse Nord Strategiske grep for å tilrettelegge meldingsutveksling med pleie- og omsorgssektoren.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Interne ventelister og overflyttinger i psykisk helsevern Klinikk PHA.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
eSG – Send innrapportering elektronisk
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
23. februar 2017 Mona Pedersen Lenvik kommune/KomUT Nord
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Standardisering – hvorfor det?
Hva er elektronisk samhandling?
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Adressering av meldinger ELIN-k Erfaringskonferanse 14. og 15. februar 2011 Annebeth Askevold

Hovedprinsipper for adressering Kommuner, helseforetak, tannklinikker Tjenestebasert adressering Primærleger, private spesialister, tannleger Adressering til person

HER-id HER-id identifiserer den tjenesten eller personen (kommunikasjonsparten) som du skal samhandle elektronisk med i helsevesenet. Gjennom oppslag i Adresseregisteret får du tilgang til nødvendig adresseinformasjon for å kunne sende e-meldinger, samt kontaktopplysninger (postadresse, telefonnummer, hjemmeside mv.) HER-id er den eneste entydige og autoritative identifikasjonen av roller i helsevesenet. Annebeth Askevold

Kommunikasjonspart En kommunikasjonspart er en enhet ved en virksomhet, for eksempel: En lege ved legekontor En tjenestetype ved et helseforetak En tjenestetype i en kommune Det registreres et sett med kontaktopplysninger til en kommunikasjonspart Opplysninger kan oppgis på virksomhetsnivå og arves til enhetsnivå eller oppgis spesifikt på enhetsnivå Kontaktopplysninger som er registrert på enhetsnivå overstyrer informasjon som er oppgitt på virksomhetsnivå

Minimumskrav for kommuner Alle kommuner skal ha minimun 3 tjenesteadresser Sykepleietjeneste, pleie- og omsorg Legetjeneste, pleie- og omsorg Saksbehandler pleie, omsorg, rehab Disse tjenesteadressene vil vanligvis ha samme EDI-adresse da de går til samme EPJ-system Det er viktig at alle kommuner oppretter disse tre tjenesteadressene, men de kan opprette flere adresser PLO-systemene har tilrettelagt for å kunne styre tilgang basert på tjenesteadressene EPJ sykehus har tilrettelagt for forhåndsvalgt tjenestetype for PLO-meldingene som kan overstyres.

B C A Pasienten tilhører sykehjem A Utskrivningsrapport Annebeth Askevold

Minimumskrav til avsender og mottakerinformasjon i en melding Organisasjonsnummer fra enhetsregisteret Visningsnavn (navnet som virksomheten ønsker at skal vises i adresselister – visningsnavn kan være forskjellig fra offisielt navn tilhørende organisasjonsnummeret) Navn på tjenestetypen (gjelder for kommuner) HER-id til kommunikasjonsparten Merk: opplysninger om kontaktpersoner og ansvarlig avdeling/enhet ligger ikke på avsender/mottakernivå, men sammen med øvrig informasjon i meldingen.

Tjenestebasert adressering Presis adressering er viktig for å sikre at informasjonen kommer frem til riktig mottaker. Tjenestebasert adressering er en måte å definere kommunikasjonsparter basert på tjenesten som ytes. Robust måte å definere kommunikasjonsparter på Tjenestetilbudet mer stabilt enn intern organisering i kommune/helseforetak. Tjenestebasert adressering sikrer også en standardisert måte å navngi kommunikasjonsparter på. Lik registreringsmetodikk for like typer virksomheter vil bidra til at lik adressering i hele landet For eksempel vil sykehus som samhandler med mange kommuner ikke ha behov for å kjenne intern organisering til den enkelte kommune

Muligheter med tjenestebasert adressering Oppfølging Tjenesteadressen sikrer at en meldingen kommer til rett saksbehandler- eller tjenestevirksomhet selv om pasienten har flyttet eller skiftet tjenesteyter, for eksempel flyttet fra sykehjem A til sykehjem B Melding legger seg automatisk på riktig pasient/bruker, og da vil alle som har oppfølgingsansvar for denne pasient/bruker se at det er kommet inn en ny melding Navn på avdeling/behandlingssted meldingen sendes fra (et spesifikt sykehjem, en sykehusavdeling etc), telefonnummer, navn på kontaktpersoner ligger sammen med det faglige innholdet i meldingen og behøver ikke å ligge på avsender/mottakernivået. Enklere vedlikehold i Adresseregisteret siden personer og intern organisering ikke registreres som kommunikasjonsparter

Muligheter med tjenestebasert adressering Tilgangskontroll Tjenestebasert adressering åpner for at EPJ-systemene kan tilrettelegge for tilgangskontroll basert på mottakeradressen. De fleste PLO-systeme har tilrettelagt for å kunne styre tilgangsrettigheter basert på tjenestetype. Eksempel 1: Melding adressert til tjenesten Psykisk kommunehelsetjeneste kan synliggjøres kun for de som jobber innefor psykisk helse og har ansvar for denne pasienten. Eksempel 2: Meldinger adressert til Saksbehandler pleie, omsorg, rehab varsles direkte hos saksbehandler og denne avgjør når og hvordan sykepleietjenesten skal involveres. Egne rutiner kan utarbeides for å sikre oppfølging av viktig informasjon også helger/kveldstid/natt Interne rutiner for oppfølging og varsling av innkomne meldinger må utarbeides/settes opp av den enkelte kommune, men tjenestebaserte adresser gir gode muligheter for å sette opp gode varslingsrutiner basert på tjenesteadressen

Muligheter med tjenestebasert adressering Plassering i riktig fagsystem En kommune har ofte ulike fagsystem Tjenester som har separate EPJ-system kan adresseres til separate EDI-adresser som igjen vil sikre at meldingen kommer inn i riktig fagsystem basert på tjenesteadressen Eksempel på intern inndeling med fiktive edi-adresser EPJ-system Tjenesteadresse EDI-adresse (fiktive) PLO-system Sykepleietjeneste, pleie- og omsorg Plo.osl@edi.nhn.no Legetjeneste, pleie- og omsorg Saksbehandler pleie, omsorg, rehab Fysioterapitjeneste Helsestasjonssystem Helsestasjons- og skolehelsetjeneste Hs.osl@edi.nhn.no Legesystem Legevaktstjeneste Lv.osl@edi.nhn.no Fengselshelsetjeneste Fh.osl@edi.nhn.no Sosialsystem Sosialkontorthjeneste Sosi.osl@edi.nhn.no

Forutsetninger for bredding Alle må kunne bruke HER-id på kommunikasjonsparter. Spesielt primærlegeleverandørene opplever utfordringer med at ikke alle kan håndtere mottak av meldinger fra leger som benytter HER-id Spesialisthelsetjenesten må kunne sende og motta meldinger med tjenestebaserte adressater Innføring av tjenestebaserte adresser i Spesialitshelsetjenesten er ikke en forutsetning for bredding, men det forutsettes at de har kommunikasjonsparter som benytter HER-id

Utvidet bruk av PLO-meldinger Den neste foilen viser hvordan PLO-meldinger som i fag benyttes mellom kommune og fastlege kan dekke et behov for kommunikasjon med spesialisthelsetjenetsen. Bruken forutsetter at EPJ sykehus implementerer meldingen Medisinske opplysninger. 90% av meldingen er allerede implementert gjennom utskrivningsrapporten da det er mye gjenbruk av de samme XML-strukturene.

Forslag til utvidet bruk av PLO-meldinger Samhandling lege - sykehus Ettersende oppdatert sykehistorie/helsestatus/ medisinliste for pasienter som han er fastlege for, men som er blitt lagt inn av en annen lege på legevakt. purring på tidligere innsendt henvisning forverring i helsetilstanden, fastlege uenig i ventetid på vurdering/ behandling etterlyser tilbakemelding på henvisning avbestilling av time/ innleggelse for pasient på venteliste pasienten frisk igjen /ønsker ikke behandling av andre grunner innleggelsesskriv fra innleggende ved øyeblikkelig-hjelp-innleggelse (eg. en spesialvariant av henvisning?) Medisinske opplysninger Forespørsel Forespørsel Dialogmelding Medisinske opplysninger

Takk for oppmerksomheten! Takk for oppmerksomheten! KITH AS Sukkerhuset 7489 Trondheim firmapost@kith.no www.kith.no Tel 73 59 86 00 Fax 73 59 86 11 KITH AS Sukkerhuset 7489 Trondheim firmapost@kith.no www.kith.no Tel 73 59 86 00 Fax 73 59 86 11 KITH AS Postboks 6285 Sluppen 7489 Trondheim firmapost@kith.no www.kith.no Tel 73 59 86 00 Fax 73 59 86 11 www.kith.no www.kith.no Annebeth Askevold Kina prosjektmøte 2010-06-22 / Jim J. Yang