Statens sivilrettsforvaltning - hva skjer hos oss i 2012?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Når det har skjedd: Varsling
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Gardermoen 2. desember 2011 Prosjektleder Oddbjørn Vassli
Status og utfordringer i vergemålsreformen pr. oktober 2012
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
Levanger formannskap – Ola Stene, rådmann – Levanger kommune Det Digitale Trøndelag (DDT) er et prosjektsamarbeid på digitale tjenester. Deltakere:
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
1 Samarbeid og overlapping Vergemålsreformen Overformynderiene Fylkesmennene.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Vergemålsreformen – ny lov om vergemål
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Krav til pedagogisk bemanning
Hovedprosjekt, våren 2000 Pål Are Sætre & Bjørn Erik Beitnes, 3DDT Tilpasning, klargjøring og uttesting av digitalt, videobasert målesystem for bestemmelse.
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Per Bruvold Sikkerhetssjef IKT/Personvernombud
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Tall og fakta 2012– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2012 Legemidler og helsetjeneste.
Helsenett Kvam, Voss og Granvin. Føremål Klargjering til Helsenett kommunikasjon mellom Legekontor, Pleie og omsorg mv.
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
E-valgprosjektet 2011 Foto: Christian Bull, KRD. Asbjørn Ausland Trine Merete Vasby.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
INF5270 7/2-05 Metadata Sten I. Solli og Hans S. Tømmerholt.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers rolle
Verdien av god virksomhetsstyring – Folketrygdfondets perspektiv Seminar NFF 29. januar 2014 Olaug Svarva - Administrerende direktør NFF 29. januar 2014.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Dialogseminar Storlien Gruppe ”ORGANISASJON” I  Har kommunen gode nok rutiner og tilstrekkelig kvalitetssikring for å sikre at forventede.
Prosjektleder Oddbjørn Vassli Gardermoen 5. april 2011
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Den 1. Barnevernlederkongress Gardermoen 28. og 29. april.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Ullensaker kommune Hvilke forventninger har kommunene til samarbeidet med NAV Akershus Innlegg for NAV Akershus 16. mars 2009 v/rådmann Arne Bruknapp.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Informasjon om Vergemålsreformen PsykIT, 24. september 2013 Lars Gustavsen fagsjef - vergemål Fylkesmannen i Vestfold.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING ENSLIGE MINDREÅRIGE UTFORDRINGER Oktober 2015 – Fagansvarlig Nils Aadnesen.
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
W 1 Bedre ledelse Eksempel på tilpasning av lederplakat - Arbeidstilsynet Tittel på presentasjon.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Utskrift av presentasjonen:

Statens sivilrettsforvaltning - hva skjer hos oss i 2012? Ved direktør Anne Pauline Jensen Fagdag vergemål 05.12.11

SRFs engasjement i vergemålsreformen 04.02.11 – den sentrale vergemålsmyndigheten vedtas lagt til SRF 2011 – deltagelse i forprosjekt 2012 – etablering av den sentrale vergemålsmyndigheten 01.01.13 – etablert og operativ på Hamar Tidlig i 2011 ble det offisielt kjent at SRF skulle bli den sentrale vergemålsmyndigheten. I hele 2011 har vi derfor vært involvert i forprosjektet og bidratt i oppstartfasen til det forestående gjennomføringsprosjektet. Nå skal altså den sentrale vergemålsmyndigheten være etablert og operativ på Hamar i fra 01.01.13. Det er derfor klart at vi står foran et spennende, men krevende, år i 2012 i forbindelse med å få dette på plass. For å si litt om hva vi skal i gang med å etablere, vil jeg ta en kort gjennomgang av hvilke oppgaver den sentrale vergemålsmyndigheten skal ha.

Den sentrale vergemålsmyndighetens hovedoppgaver (I) Klageinstans Tilsyn lovlighetstilsyn finansielt tilsyn Finansiell forvaltning Den sentrale vergemålsmyndigheten skal for det første være klageinstans for fylkesmannens vedtak etter vergemålsloven. Den sentrale vergemålsmyndigheten skal videre føre tilsyn med fylkesmannen i saker etter vergemålsloven. I tilsyn ligger det både lovelighetstilsyn (altså sikre god og enhetlig praksis hos fylkesmennene og ) finansielt tilsyn (sikre at det skjer en forsvarlig og korrekt forvaltning av de økonomiske midlene til personer under vergemål). Videre har den sentrale vergemålsmyndigheten oppgaver i forhold til finansiell forvaltning. I dette ligger det blant annet utarbeidelse av instruks for internkontroll og regnskapsføring på det finansielle området, inngåelse og forvaltning av avtaler med banker, og desisjon av vergemålsregnskapene.

Den sentrale vergemålsmyndighetens hovedoppgaver (II) Etatsstyring Delta i styringsdialogen Informasjons- og opplæringsvirksomhet Systemeier for vergemålsapplikasjonen Den sentrale vergemålsmyndigheten har også oppgaver i forhold til etatsstyring av vergemålsforvaltningen i samarbeid med Justisdepartementet. Vi skal delta i styringsdialogen, og ta ansvar for den løpende vurdering av vergemålsarbeidet. I samarbeid med fylkesmennene skal vi sørge for opplæring av den nye vergemålsforvaltningen. Vi skal også sørge for å ivareta informasjonsbehovet både innad i vergemålsforvaltningen og utad mot brukerne. Vi skal videre være systemeier for den vergemålsapplikasjonen som skal utvikles i løpet av gjennomføringsprosjektet. Den sentrale vergemålsmyndigheten har altså en rekke viktige oppgaver, og utfordringen vår blir å bygge opp en organisasjon som skal kunne ivareta alle disse oppgavene.

SRFs oppgaver i 2012 Etablere den sentrale vergemålsmyndigheten Bemanne egen organisasjon Bygge opp interne rutiner og systemer Delta i relevante nasjonale prosjekter SRFs hovedoppgave i 2012 blir å etablere den sentrale vergemålsmyndigheten. Vi skal altså bygge opp en helt ny avdeling, med helt nye mennesker på et nytt sted. Dette vil bli en krevende oppgave. Ikke bare skal vi bygge opp en ny avdeling helt fra bunnen av, men denne avdelingen skal fra dag én skal være et kompetansesenter på sitt fagområde. Avdelingen skal også implementeres i vår eksisterende organisasjonen på en god måte. Her blir det en særskilt utfordring at den nye avdelingen ikke skal samlokaliseres med den øvrige virksomheten. Første skritt på veien for å etablere den sentrale vergemålsmyndigheten blir å rekruttere inn de nøkkelpersonene som skal bygge opp og drive den sentrale vergemålsmyndigheten; altså sørge for bemanning av egen organisasjon. Så snart det ble kjent at det skulle bevilges penger til gjennomføring av reformen, satte vi i gang en rekrutteringsprosess for å få på plass de mest vitale funksjonene så raskt som mulig. Hvis alt går etter planen, vil utlysningen til de første stillingene lyses ut førstkommende søndag. Stillingene som skal utlyses i første omgang vil bli avdelingsdirektør til vergemålsavdelingen, en juridisk seniorrådgiver/fagdirektør og en finansiell seniorrådgiver/fagdirektør. Samtidig skal vi rekruttere ny IT-sjef for hele virksomheten som også skal ha det overordnede systemeieransvaret for vergemålsapplikasjonen. På nyåret vil vi fortløpende igangsette rekruttering av ytterligere medarbeidere. I den neste fasen ønsker vi blant annet å rekruttere en informasjonsmedarbeider og en person som kan ta ansvar for opplæringsopplegg for vergemålsforvaltningen. Så snart vi har rekruttert de mest sentrale personene og disse har kommet opp å stå, kan vi starte arbeide med å bygge opp interne rutiner og systemer. Dette ligger naturlig nok noe frem i tid, i og med at ingen av nøkkelpersonene er på plass ennå. Når det gjelder de nasjonale prosjektene, arbeides det i disse dager med å etablere de ulike delprosjektene for gjennomføringsfasen. SRF skal delta i fire av fem nasjonale delprosjekt, nærmere bestemt delprosjektene for data, bank, opplæring og informasjon. Prosjektene skal i henhold til fremdriftsplanen være etablert og bemannet fra 15.12.11, og innen 15.05.11 skal det være utarbeidet strategi for de ulike delprosjektene. SRF vil sannsynligvis tidligst kunne stille med relevante prosjektdeltakere mot slutten av 1. kvartal. Det er en betydelig utfordring for oss at vi ikke har på plass rett personell i de tidlige fasene av gjennomføringsprosjektet, da en rekke førende premisser vil bli lagt.

Særskilte utfordringer i etableringsfasen: Riktig personell på plass til rett tid Etablere avdeling lokalisert utenfor den øvrige virksomheten Tilstrekkelig god kommunikasjon mellom JD, SRF og fylkesmennene Det å få riktig personell på plass til rett tid er en utfordring. Det er store oppgaver som ligger foran oss, og mye skulle ha vært påbegynt allerede «i går». For oss er det en særlig utfordring at vi per i dag ikke sitter med hverken personell eller rett kompetanse til å bygge opp den sentrale vergemålsmyndigheten og bidra i delprosjektene. Vi har som sagt igangsatt en rekrutteringsprosess for å få besatt de mest vitale stillingene så snart som mulig, men det vil ta tid før disse er på plass. I mellomtiden vil det bli utfordrende for SRF å bidra like sterkt i prosjektet som det vi skulle ønske. Det at vår nye avdeling skal etableres på Hamar, og ikke sammen med den øvrige virksomheten, er selvsagt også en tilleggsutfordring oppe i det hele. Det er klart at dette kompliserer etableringsfasen noe, særlig med hensyn til det praktiske og administrative rundt den fysiske etableringen. I tillegg ser vi ikke bort i fra at lokaliseringen kan få konsekvenser i forhold til rekruttering. En utfordring blir jo at de som skal rekrutteres må påregne å jobbe i Oslo i hele 2012, før de skal sitte permanent på Hamar i fra 01.01.13. Når avdelingen blir liggende utenfor den øvrige virksomheten, vil det også måtte stilles høyere krav til vedkommende som skal være avdelingsdirektøren enn om avdelingen skulle ha vært fysisk integrert med den øvrige virksomheten og det administrative støtteapparatet vi har på huset. Selv om den nye avdelingen ikke fysisk skal integreres med den øvrige virksomheten, håper vi at avdelingen på alle andre måter integreres i virksomheten på lik linje med våre øvrige avdelinger. Vi har ett svært godt arbeidsmiljø i SRF i dag, og ønsker at det samme gode arbeidsmiljøet også skal skapes i avdelingen på Hamar. I gjennomføringsprosjektet er det mange involverte og mange prosesser som skal gå parallelt. Det vil være veldig viktig at man klarer å opprettholde en tilstrekkelig god kommunikasjon mellom alle involverte parter, for å sikre gode prosesser og for å skape nødvendig eierskap hos alle parter. Med det tidsperspektivet som er for gjennomføringsprosjektet, er det klart at det vil bli en utfordring å sikre gode prosesser og tilstrekkelig involvering uten at det går på bekostning av gjennomføringsevnen. Det vil bli en vanskelig balansegang der man på den ene siden er avhengig av at beslutninger må tas raskt og oppgaver må løses innen korte frister, samtidig som at dette ikke må gå på bekostning av kvaliteten på det vi nå skal bygge opp. Gode prosesser og god kommunikasjon mellom alle involverte parter vil etter vårt syn være essensielt i det arbeidet vi nå står overfor.

SRF ser frem i mot: å etablere en effektiv vergemålsforvaltning med høy fagkompetanse og økt profesjonalitet et fortsatt godt samarbeid med fylkesmennene Avslutningsvis; Det er en stor og viktig oppgave som nå er lagt til SRF, og vi gleder oss til å være med å bidra til å etablere en effektiv vergemålsforvaltning med høy fagkompetanse og økt profesjonalitet. Vi har forventning til at dette vil medføre bedre rettssikkerhet og større grad av likebehandling for de vergetrengende. Slik vi kjenner fylkesmannsembetene har vi stor tro på at rollen som lokal vergemålsforvaltning er lagt i de beste hender, og vi ser frem i mot et fortsatt godt samarbeid med fylkesmennene, slik vi også har det på rettshjelpsområdet.