07.05.2006Christian F Heide1 Skal alle få forsøke seg? Oppsummering av Kai A. Olsens rapport.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Studieforberedende utdanningsprogram
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Overgangsprosjektet.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Skolelederundersøkelsen 2008
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Java sertifisering - testern tester test
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Ulikheter og variasjoner
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Forkurs, TRES og Y-veien
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Studiespesialisering
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utskrift av presentasjonen:

Christian F Heide1 Skal alle få forsøke seg? Oppsummering av Kai A. Olsens rapport

Christian F Heide2 Kai Olsen Professor i informatikk ved Høgskolen i Molde Professor II ved Universitetet i Bergen Adjunct professor, Department of Information Science, University of Pittsburgh

Christian F Heide3 Indikasjon på dårlig kvalitet studentene arbeider ikke frafallet er stort mange blir tatt for fusk ingeniørene kan ikke matematikk lærerne kan ikke elementær regning  vi har et problem!

Christian F Heide4 Akademia i Norge i Norge anses det å være fint å være ubesudlet av boklig viten om du vil bli en helt (jfr Kjell Inge Røkke) vi er skeptiske til fagfolk kun 47% mener at utdanning er viktig alle har samme evner og samme motivasjon til å studere  alle bør få plass i høyere utdanning (kontrast til idrett som har vekt på utvelgelse og elitetenkning) Fokus er på antall studieplasser  ingen prestisje- institusjoner i Norge, geografi er viktig kriterium for valg av studiplass og arbeidsplass (kontrast til mange andre land)

Christian F Heide5 Akademia i Norge (2) De store nasjoner er redde for ”innavl” på institusjonene, de små land gir blaffen i dette (det burde vært omvendt) Offentlig betalte studier og gode finansieringsordninger gjør at en stor andel av ungdommene kan ta høyere utdanning; tidligere en styrke – nå en svakhet: utdanning blir oppfattet som en allmannarett, ikke bare uavhengig av økonomi, men også uavhengig av faglig bakgrunn arbeidsinnsats og motivasjon det hevdes at i det kommende kunnskapssamfunnet må alle ha høyere utdanning

Christian F Heide6 Akademia i Norge (3) Kan vi bygge et framtidsrettet samfunn ved å la alle ta høyere utdanning? Nei, fordi: mange yrker krever ikke høyere utdanning; å se på teoretisk utdanning som det eneste saliggjørende er mangel på respekt for disse yrkene ikke alle har evner til å ta høyere utdanning høyere utdanning krever at studentene har motivasjon – noe som mangler hos mange kvaliteten i utdannelsen vil svekkes (fordi ingen har råd til å stryke store andeler av studentmassen)

Christian F Heide7 Akademia i Norge (4) å studere tunge bøker passer ikke i ungdommens zappe-kultur utholdenhet er snart et ukjent begrep – underholdning og action er det ungdommen søker UiB hadde i 2005 en 50% nedgang i søkningen til matte, mens søkningen til film og tv-produksjon økte med 75% selv om det ikke finnes jobber til disse studieplasser opprettes og nedlegges ut fra søkningen – ikke basert på hva landet trenger studentene vil pga finansieringsordningen også styre en vesentlig del av forskningsbevilgningene!

Christian F Heide8 Fra gymnas til videregående 1964: folkeskole  realskole, framhaldsskole eller jobb 2 år realskole  gymnas, siste år realskole eller jobb gymnas  høyere utdanning, etatsutdanning eller jobb sterk utvelgelse til høyere utdanning 2005: antall som fullfører allmennfaglig retning er fordoblet siden 1970 (70% av kullet fullfører vgs) vgs har gått fra eksklusivt til ”obligatorisk” denne allmengjøringen påvirker kvaliteten fordi mange gis redningsplanken ”2” selv med bare 2ere får en generell studiekompetanse

Christian F Heide9 Studiekompetanse Generell studiekompetanse høres fint ut, men er ikke det! Karakteren 2 indikerer ikke kompetanse – snarere manglende kompetanse det står mange dører åpne for ungdommen, men noen fører til rom uten gulv… redusert søkning og overkapasitet gjør at alle kommer inn, selv med bare 2ere; dette er nødt til å skape problemer finansieringsordningen stimulerer til økt opptak noe som reduserer kravene til å komme inn i en presset situasjon blir det viktigere å bevare økonomien enn kvaliteten

Christian F Heide10 Innsats forventet innsats er omkring 40 t/uke Gjennomsnittlig innsats er 27 t/uke, med store variasjoner individuelt, mellom studier og mellom læresteder studentene sliter med dårlige arbeidsvaner, deltidsjobber, spill mange studenter kjøper ikke engang læreboka

Christian F Heide11 Karakterer faglærer lager eksamensoppgaver ikke lenger nødvendig med ekstern sensor finansieringssystemet straffer dem som gir mye stryk  E-business E: ”kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet” (!) ”bordet fanger”: når vi først slipper inn svake studenter er det urimelig å stryke disse et halvt år senere høy strykprosent gir negativ oppmerksomhet følge: senkede krav men: når studenter ikke vet hvilket av tallene 0,7 og 0,12 som er størst, er det vanskelig å legge listen lavt nok…

Christian F Heide12 Karakterer (2) tilpasning av studier, fag og eksamen til et lavere nivå, skjer gradvis (vanskelig fag fjernes eller gjøres valgfrie, tunge lærebøker skiftes ut med enklere, flere plankeoppgaver) hadde vi gitt eksamensoppgavene vi ga for 20 år siden til dagens studenter, ville strykprosentene blitt dramatisk høye til tross for dette, er eksamensresultatene dårlige!

Christian F Heide13 Frafall På mange studier er frafallet 50% etter ett år Ved grunnstudiene på HSM 04/05: 1/3 tok mindre enn 30 stp 1/3 tok 30 – 60 stp 1/3 hadde normal progresjon (min. 60 stp) Ca 1/3 fullfører bachelorstudiet Bachelorgrad tildeles selv om kandidatene ”viser liten vurderingsevne og selvstendighet”

Christian F Heide14 Fusk Hjemmeeksamen forutsetter motiverte studenter og god kontakt mellom studenter og faglærer Mappevurdering og internett har gjort fusk mer vanlig De vi oppdager er bare toppen av isfjellet USA: 1/3 har vært involvert i fusk Tilnærmet umulig å ”ta” en student for fusk  blir håndtert ”i stillhet”

Christian F Heide15 Undervisning på engelsk En stor andel av studentene har problemer med fagengelsk Forelesninger på engelsk må i større grad følge manus og mulighetene for å følge opp spørsmål som kommer blir mindre Vanskeligere for studentene å stille spørsmål

Christian F Heide16 Jobbmarkedet Kvalitetsreduksjon i utdanningen ser vi nå følger av i jobbmarkedet Mange stipendiat- og post doc-stillinger innehas av utlendinger Økning i andelen fast ansatte utlendinger ved universiteter og høyskoler Utlendinger får jobb, mange nordmenn forblir ledige Manglende nyetableringer, økt utflagging Outsourcing, for eksempel av avanserte beregninger, fordi vi mangler folk med tilstrekkelige kvalifikasjoner

Christian F Heide17 Kunnskapsnivå Grunnskolen: Betydelig reduserte matematikk-kunnskaper blant 8. klassinger fra 1995 til 2003, til tross for at utgangspunktet i 1995 var svakt Norske elever i 2003 har gått ett år mer på skole enn i 1995 men ligger et halvt år etter i sin faglige utvikling Norske elevers kunnskapsnivå tilsvarer det vi finner i U-land ”oppsiktsvekkende svake kunnskaper i realfag” Norsk matematikkråds undersøkelse på høgskoler og universiteter: Gjennomsnittlig skår har falt fra 73% i 1984 til 49% i 2003

Christian F Heide18 Kvalitet Mangler gode undersøkelser. Indisier: 27 timer/uke i arbeidsinnsats er svært dårlig Store strykprosenter i mange studier Høyt frafall, lav gjennomføringsprosent Svake realfagskunnskaper i grunnskolen Manglende ferdigheter i elementær regning Økende andel utenlandske stipendiater Høyteknologibedrifter velger utenlandsk arbeidskraft Mangel på kvalitet har vært tema i mange kronikker og leserinnlegg fra skoleansatte på ulike nivåer Kan vi sette vår lit til at filmskapere og samfunns- vitere kan sørge for våre framtidige eksportinntekter?

Christian F Heide19 Kvalitet (2) Tegn på at situasjonen vil bli enda verre i høyere utdanning: Overkapasitet Enkelt å øke kapasiteten i populære fag Pengene følger studentene  tar opp alle som søker Inntektene gis ut fra ”produksjonen”  la flest mulig bestå Inntektene er uavhengig av kvaliteten på de utdannede kandidatene Ingen krav til hva studentene skal lære Intet system for å avvikle institusjoner

Christian F Heide20 Hva kan gjøres? Det er ikke slik at Høyere utdanning er bra for alle Alle er i stand til å ta høyere utdanning Vi må velge mellom kvantitet og kvalitet Er målet å få de fleste igjennom, må kravene senkes

Christian F Heide21 Hva kan gjøres? (2) Sette karakterkrav til generell studiekompetanse, fortrinnsvis 4 Institusjonene må få innføre karakterkrav i utvalgte fag Sette karakterkrav til bachelor- og mastergrader Innføre tester for å undersøke om institusjoner og studenter holder mål Kompetanseheving i skoleverket Departementet må ta styringen med høyere utdanning