Kvalitativ metode i markedsforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
OBSERVASJON.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Forstå bruk og datainnsamling
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Analyse og tolkning av datamaterialet
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Utforskeren.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Holdninger.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitativ metode i markedsforskning Fenomenologisk paradigme (grunnsyn)

Positivistisk paradigme kvantitative metoder Verden er objektiv Analytikeren er uavhengig Fokuserer på fakta Ser etter årsak-virkning Reduserer fenomener til de enkleste elementer Formulerer og tester hypoteser (deduksjon) Benytter store utvalg Benytter målemetoder

Fenomenologisk paradigme kvalitative metoder Verden er sosialt konstruert Analytikeren er en del av det observerte Fokuserer på betydning og meningen bak Forsøker å forstå verden og hendelser Ser på totaliteten Utvikler ideer ut fra data (induksjon) Små utvalg analyseres i dybden Benytter flere metoder for å få fram ulike syn

Typisk for kvantitative og kvalitative metoder Kvantitative metoder: spørreskjema og telefonintervjuer som utledes til statistikk. Kvalitative metoder: dybdeintervjuer, fokusgrupper, tester, dagbokføring, deltakende eller ikke-deltakende observasjon. Kvalitative metoder kombineres oftest, også ofte med kvantitative metoder som spørreskjema.

Typisk for kvalitative undersøkelser Små utvalg, ikke nødvendigvis representative for noen større populasjon. Ulike datainnsamlingsmetoder. Analyse og tolkning av resultatene av datainnsamlingen. Teori utledes fra innsamlede data.

En sammenligning Kvantitative metoder gjør oss i stand til å teste hypoteser og si noe representativt om en stor populasjon. Kvalitative metoder gjør oss i stand til å forstå hvordan mennesker tenker og hva som motiverer dem; de øker vår innsikt om større eller mindre grupper og hvordan de fungerer.

Kort sagt Kvantitative metoder gjør oss i stand til å vite litt om mange. Kvalitative metoder gjør oss i stand til å vite mye om noen få.

Sagt på en annen måte Kvantitative metoder har stor grad av objektivitet og reliabilitet og gjør det mulig å generalisere. Kvalitative metoder gir dypere forståelse for problemkomplekset og for helheter.

Antatte svakheter ved kvalitative metoder Begrenset utsagnskraft (objektivitet). Mindre grad av reliabilitet (pålitelighet) grunnet et begrenset utvalg. Derfor meget viktig: Å gjøre klart hvorfor nettopp det strategiske utvalget er foretatt. Å beskrive metodene og hele prosessen nøye. Å oppsummere alt som sies i et intervju (vanligvis: utskrift av samtalen/intervjuet). Å være nøye med å få fram fakta uhildet og tolke dem uten slagside. Å være klar over at analytikeren lett blir påvirket.

Husk! Undersøkelsen skal gi svar på de spørsmålene som stilles innledningsvis – altså det den er ment å gi svar på (validitet). Det er undersøkelsen og hva vi vil ha svar på som bestemmer metodene vi velger – ikke omvendt!

Individuelle og gruppeintervjuer Det personlige dybdeintervjuet Spørsmålene må forberedes nøye slik at det er mulig å sammenligne intervjusvarene. Fokusgrupper Egnet til å studere gruppedynamikk og hvordan meninger påvirkes. Diskusjonen kan være fri/ustrukturert eller mer eller mindre strukturert med spørsmål fra moderatoren. Oftest 6-10 deltakere. Disse brukes mye for å forklare årsakssammenhenger og belyse eller nyansere kvantitativt tallmateriale fra spørreundersøkelser, salgsstatistikker osv.

NB! Utvalget må være kvalifisert – dvs ha forutsetninger for å svare på det vi ønsker å studere. Informantene må rekrutteres slik at de representerer den gruppen vi ønsker å få svar fra. Det må tas nøyaktige notater fra intervjuene – dvs: bruk lyd-/videoopptak.