Morfologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Tekstutvikling.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Leselos Ordforråd/metakognisjon
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
IS-102 Klassedefinisjoner
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Lingvistikk på biblioteksfag
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Språklig norm og variasjon
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Forskjeller på tale og skrift
Barns semantiske utvikling
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Bokpresentasjon Bergen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Avledning med suffiks ADJEKTIV
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
ROT Ei rot er et usammensatt ord uten bøynings- og avledningsaffiks.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Kombinatorikk og sannsynlighet
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Morfologi ALU1.
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Matematikk/literacy LUB
Morfologi LUB
Skriving i begynneropplæringa
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
PREPOSISJONER.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Utskrift av presentasjonen:

Morfologi

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 1. Hvilket kort skal ut? GULEST GULERE RØDERE GUL Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 2. Hvilket kort skal ut? ERE SØPPEL GRAMMATIKK KENGURU Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 3. Hvilket kort skal ut? ING ELSE HET AN Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 4. Hvilket kort skal ut? DRONNING PRINSESSE DRONNINGEN JENTE Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 5. Hvilket kort skal ut? PUSLESPILL KJØLESKAP POTETGULL USPISELIG Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer???? Barn har i utgangspunktet ingen ’ordbevissthet’ I talespråket glir ordene i hverandre uten noen klar begynnelse eller slutt Hvilket ord er lengst av ’meitemark’ eller ’tog’? Ordbevisstheten må trenes i forbindelse med den grunnleggende lese- og skriveopplæringen

ORD??? (forts.) ”Evnen til å iaktta og beskrive måten ord er strukturert på, er en del av den allmenne språklige bevisstheten som er viktig både for den grunnleggende lese- og skriveinnlæringen og for videre framgang i lesing og skriving”. (Språkets mønstre s.59)

ORD??? (forts.) ”Norsklærere har en sentral oppgave i å stimulere og støtte elevene i utviklingen av språkbevissthet, og i dette arbeidet trenger lærerne altså blant annet gode kunnskaper om (…) hvordan orda i språket vårt er bygd opp.” (Språkets mønstre s.59)

ORD??? (forts.) I arbeidet med norsk som andrespråk er det svært nyttig for lærerne å ha kontrastive kunnskaper om språk.

Hva er et ord? Et ord må ha mulighet for å bli uttalt med et selvstendig trykk (hovedtrykk). Ordet er en fast enhet på den måten at deler som ordet består av, ikke kan skilles fra hverandre – for eksempel ved at et annet ord blir skutt inn.

Begrepet ’ordform’ I skriftspråket er ordformene skilt ut ved mellomrom. I talespråket glir de gjerne over i hverandre, men det er mulig å ha pause foran og etter hver ordform.

Hva menes med begrepet ’leksem’? Kulbrandstad gir ingen definisjon, men viser til eksemplene brun, brunt og brune. De har felles betydningselement (brunfarget), og er ulike former av samme ordenhet. Vi sier de hører til samme leksem.

Bøyelige og ubøyelige leksem Leksem med bare en ordform kalles ubøyelig, og motsatt kalles leksem med flere ordformer bøyelig. Eksempel på ubøyelig leksem: kanskje Eksempel på bøyelig leksem: være

Paradigmer være er var vært (værende) pen pent pene penere penest peneste liten lita lite lille små mindre minst minste ulv ulven ulver ulvene varg vargen varger

Begrepet ’homonymi’ Det at en ordform går igjen i paradigmet til flere leksemer, kaller vi homonymi: Blomstene stod i en vase Fiskesnøret lå i en vase Nå må du slutte å vase

Morfemer Bitene vi kommer fram til når vi deler opp en ytring i de minste delene med eget innhold, kaller vi morfemer.   Eksempel: bruneste  | brun | -est | -e |    Frie morfem kan opptre som ordform alene Bundne morfem kan ikke fungere som ordform alene.

Grammatiske morfemer Morfemer som mer markerer en grammatisk funksjon enn utrykker et vanlig betydningsinnhold, kaller vi grammatiske morfemer. Grammatiske morfemer kan være bundne eller de kan være frie: den utrolig fine bilen fritt bundne

Leksikalske morfemer Morfemer som uttrykker et vanlig betydningsinnhold (gjenstander, handlinger, egenskaper o.l) kaller vi leksikalske morfemer.- Leksikalske morfemer er vanligvis frie Det finnes noen få bundne morfemer som ikke er grammatiske. Disse kalles restmorfemer.

Betegnelsene prefiks, suffiks og affiks Prefiks : Foranstilte grammatiske morfemer   Suffiks : Etterstilte grammatiske morfemer   Affiks : Fellesbetegnelse på pre- og suffiks utrolig beklagelig prefiks suffiks (affiks) (affiks)

Bøyingsmorfemer Morfemer som brukes for å markere grammatiske kategorier som f. eks tempus, modus, numerus, kasus, bestemthet og komparasjon kalles bøyingsmorfemer. Noen eksempler: løp+er (tempus) Arne+s (modus) gutt+er (numerus) hus+et (bestemthet) fin+ere (komparasjon)

Avledningsmorfemer Grammatiske morfemer som brukes når vi skal avlede eller lage nye ord (leksemer), kaller vi avledningsmorfemer. Eksempel: u+for+stand+ig avledningsmorfemer

Begrepet stamme Det som er felles for alle ordformene i et paradigme, kaller vi stammen. Vi finner altså stammen i en ordform ved å fjerne bøyingsmorfemene: gutt| spill|e gutt|en spill|er gutt|er spil|te gutt|ene spil|t

Begrepet rot Når vi studerer oppbygningen av ordformer, kaller vi et fritt morfem for en rot. norsk+opp+gave+r rot rot rot

Trediagram ordform avledning avledning avl.m avl.m rot bb avl.m     avledning   avledning  avl.m avl.m rot bb avl.m u for stå e lig