Brøk - fra hele til mange deler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Litt mer om PRIMTALL.
Hva er PRIMTALL?.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Noen matematiske nøtter
Grunnleggende matematikk
Egenproduserte læremidler
Statistikk og sannsynlighetsregning
Formler og funksjoner.
Eksempel på oppgaveløsning
Utvidelser av tallområdet:
KOMPLEKSE TALL Laila.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
PORTEFOLIO Ekrom skole.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
Lekseplan for 5.trinn uke 12 Mandag 16. mars – fredag 20. mars.
Lekseplan for 5.trinn uke 13 Mandag 23. mars – fredag 27. mars.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Skole/hjem samarbeid.
Lekseplan for 6.trinn uke januar TIMEPLAN: Økt / dag:MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag ABABABABAB 1.økt: Pals Norsk K & H Mus.Eng.Samfunnsfag.
Hva er klokka?
Lekseplan for 6.trinn uke januar TIMEPLAN: Økt / dag:MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag ABABABABAB 1.økt: Pals Norsk K & H Mus.Eng.Samfunnsfag.
Lekseplan for 7.trinn uke 18
Lekseplan for 6.trinn uke mai TIMEPLAN: Økt / dag:MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag ABABABABAB 1.økt: Pals Norsk K & H Mus.Eng.Samfunnsfag.
Brøk, desimaltall og prosent
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
M4 onsdag 22. okt.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Kort om algoritmer.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Lekseplan for 7.trinn uke august 2015.
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
Uke 8.feb- 12.feb Verdiord: Gavmild Vi bruker de samiske fargene og vever med rundvev.
Regneark Ressurs Regneark del 1:
Plan for 1.klasse Uke 1 4. – 8. januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk Samling 2 Norsk Gym 3 MatteEngelsk Samfunnsfag Norsk 4 MatteK&HMusikkMatte.
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Desimaltall.
Brøk Regneartene.
De fire regneartene.
Brøk Brøkbegrepet.
Algebra er bra – hva er algebra?
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Tall og algebra Matematikk 1T
Prosent.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Regnearter og negative tall
Om brøk, det delte og det hele.
Diagnostisk undervisning B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Brøk/prosent/desimaltall
Regning.
Brøk Brøkbegrepet.
Utskrift av presentasjonen:

Brøk - fra hele til mange deler

- Først skal vi se på hva en brøk er. Vi starter med en hel…

1 2

Teller 1 2 Nevner

1 2

1 2 ? ?

1 2 2 4

1 2 2 4

1 2 Oppgave: Bygg en halv med andre brøkdeler. Tegn og skriv i arbeidsboka.

Brøk - addisjon og subtraksjon av brøker med like nevnere.

Addisjon og subtraksjon med like nevnere 1 2 1 2

Addisjon og subtraksjon med like nevnere + = 1 2 1 2 + =

Addisjon og subtraksjon med like nevnere + = 1 2 1 2 2 + = 2

Addisjon og subtraksjon med like nevnere 2 1 = 2

Addisjon og subtraksjon med like nevnere 1 2 1 2 2 + = 2 Hva må vi huske på når vi skal addere eller subtrahere brøker?

Brøk - addisjon og subtraksjon av brøker med ulike nevnere.

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere + = 1 2 2 4 + =

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere + = 2 4 2 4 + =

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere + = 2 4 2 4 4 + =

Addisjon og subtraksjon med like nevnere 4 1 = 4

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere 3 5 2 7 + = Hva må vi gjøre når vi skal addere eller subtrahere brøker med ulike nevnere?

Brøk - hvordan finne felles nevner.

+ = 3 2 5 7 Vi skal finne felles nevner før vi kan addere brøken Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere 3 5 2 7 + = Vi skal finne felles nevner før vi kan addere brøken

+ = 3 2 5 7 Vi spør: Hvor i 5-gangen og 7-gangen får vi samme svaret? Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere 3 5 2 7 + = Vi spør: Hvor i 5-gangen og 7-gangen får vi samme svaret?

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 12 14 16 18 20 15 21 24 27 30 28 32 36 40 25 35 45 50 42 48 54 60 49 56 63 70 64 72 80 81 90 100 Fellesnevneren blir 35

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere 3 5 2 7 + = 35 35 Vi spør: Hva må jeg multiplisere nevneren med for å få 35?

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere 3 5 7 2 7 5 + = 7 5 Det vi gjør under brøkstreken, må vi også gjøre over brøkstreken!

Addisjon og subtraksjon med ulike nevnere 21 35 10 35 31 35 + = Når vi har felles nevner, kan vi bare addere tellerne.

Brøk - fra blandet tall til uekte brøk.

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 =

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 =

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 = 1 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 =

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 =

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 = 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 = 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 5 = 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 5 5 5 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 5 5 5 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 5 5 5 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 3 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 3 + 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 3 5 3 + 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 3 3 + 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 3 3 + 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 3 + 5 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 + 15 3

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 18

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 = 5 18

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Fra blandet tall til uekte brøk 3 3 18 = 5 5

Brøk - fra uekte brøk til blandet tall.

Fra uekte brøk til blandet tall 18 = 5

= 18 5 Vi spør: Hvor mange 5-ere har jeg i 18? Fra uekte brøk til blandet tall 18 = 5 Vi spør: Hvor mange 5-ere har jeg i 18?

= 18 5 Vi spør: Hvor mange 5-ere har jeg i 18? Fra uekte brøk til blandet tall 18 = 5 Vi spør: Hvor mange 5-ere har jeg i 18?

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 = 5

3 = 18 5 Vi spør: Hvor mye har jeg igjen i 18? Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 = 5 Vi spør: Hvor mye har jeg igjen i 18?

3 = 18 5 Vi spør: Hvor mye har jeg igjen i 18? Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 = 5 Vi spør: Hvor mye har jeg igjen i 18?

3 = 18 5 Vi spør: Hvor mye har jeg igjen i 18? Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 = 5 Vi spør: Hvor mye har jeg igjen i 18?

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Fra uekte brøk til blandet tall 18 3 3 = 5 5

Brøk - det er morsomt det!