Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Fra prøving og feiling til
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Dan Y. Jacobsen og Gunnar Engvik, Nettverkskonferansen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Didaktiske analysekategorier
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Mer praksis – bedre lærere?
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Gjennomføring av tilsynet
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 1

2 Disposisjon:  I plenum  LAOS-prosjektet, bakgrunn, innhold og erfaringer  Eksempler på øvinger fra læringsassistent- opplæringa ved NTNU  Enda en gruppeoppgave  Basisgruppene  I plenum  Oppsummering/debatt

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 3 –Fra undervisning til læring. –Tettere oppfølging av den enkelte student. Forpliktelser på begge sider er fastsatt gjennom individuelle studieplaner –Økt vekt på individuell veiledning –Økt vekt på formativ evaluering for å holde studenten oppdatert om egen framgang –Mappe-evaluering underveis framheves som alternativ til store avsluttende eksamener Kvalitetsreformen, noen kjernepunkt:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 4 –mangel på fagfolk med den nødvendige akademiske kompetansen, særlig på teknologi- og realfagssiden –kan skape problemer med å gjennomføre mer student- og prosess-orienterte arbeidsmåter innenfor mange studier –heller ikke økte bevilgninger kan rette på denne mangelen –Tese: Eldre studenter er en ubrukt ressurs Kvalitetsreformen skaper et udekket ressursbehov :

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 5 –studentassistenter i øvinger innenfor sivilingeniørutdanningen –som kollokvieledere innenfor samfunnsvitenskap og i de humanistiske fagene –som gruppeveiledere i det problembaserte medisinstudiet –som veiledere innenfor “eksperter i team” Noen erfaringer med studentledet undervisning ved NTNU:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 6 –Studenter er velfungerende assistenter innefor disse sammenhengene når de får adekvat opplæring Så; hva har vi lært? –Der studentassistentene ikke har fått slik opplæring minker sannsynligheten for at de skal gjøre en god jobb, for eksempel vil de ha lettere for å opptre som ”løsningsassistent”

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 7 –Sosiokulturell læringsteori –Kunnskap om samarbeidslæring som metode –Kognitiv kongruens –Teoretiske frukter fra forskning på PBL –Kunnskap om veiledning og om å støtte læringsprosesser Noen nøkler til en teoretiske plattform:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 8 Lærings-Asitent-Opplærings-System –Vi ønsket et system for å trene og også “gjenbruke” læringsassistenter i stor skala –Opplæringen skulle bygge på dominerende ideer i ”Kvalitetsreformen”, bl.a. student- sentrerte undervisningsformer –LAOS skulle være en permanent del av NTNUs organisasjon og også være et institusjonelt ansvar LAOS er en forkortelse for:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 9 –Denne bestemte termen understreker disse studentenes ansvar for å fokusere på sin rolle som katalysator- er for yngre med-studenters lære- prosesser –De er assistenter for læring og støttespillere for lære-prosesser, hovedsakelig i grupper. Begrepet “læringsassistent”: –Vi ønsker at begrepet på sikt skal danne mening utenfor NTNU. Det å ha vært læringsassistent skal telle positivt, for eksempel i forhold til arbeidsmarkedet.

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 10 –Gruppeveiledning, for eksempel i PBL eller kollokviegrupper –Støtte til skriveprosesser, for eksempel i tilknytning til mappeevaluering –Av og til litt hjelp til substansen; formativ tilbakemelding –Støttefunksjon i forbindelse med laboratorieundervisning –Delta i summativ evaluering sammen med fagansvarlige –Delta i undervisningsplanlegging og regulære møter med vitenskapelige tilsatte Mulige oppgaver:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 11 –Vi ønsket å tiltrekke oss de flinke studentene fra hvert studieløp –Vi ønsket å resirkulere de som lyktes i rollen –Rollen skulle assosieres med en viss status og derved gjøres attraktiv –Involverte studenter skulle belønnes, på kort sikt med lønn under opplæring, men på sikt ønsker vi å gi uttelling f. eks. i form av studiepoeng Rekruttering:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 12 –Å skape et sterkt verktøy for utvikling av læringskvalitet i tråd med intensjonene i kvalitetsreformen –Å etablere et felles opplæringsprogram for alle læringsassistenter ved NTNU og at alle enheter ved NTNU skulle dele den samme modellen –Modellen skulle ha et felles fokus, men også være tilpasset behovet ved hver enhet –Det skulle være sammenheng mellom de generelle og spesielle deler slik at assistentene utvikles til velfungerende hjelpere innen ulike fag Målsettinger for LAOS:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 13 –Vi ønsket å gi læringsassistentene en økt forståelse for læring og derved øke deres evne til å veilede yngre studenters læreprosess –Opplæringa skulle inneholde elementer av generell interesse, f. eks. skriving og derved gi et utbytte i forhold til egne studier –Vi ønsket å bygge en varig institusjonell kompetanse for opplæring av læringsassistenter –Denne kompetansen skulle være både erfarings- og forskningsbasert Målsettinger for LAOS:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 14 Generell del - Mål: å forstå læringsprosesser 12 timer Generell del - Mål: å forstå læringsprosesser 12 timer Fagspesifikk del- Mål: Å forstå lokale læringsoppgaver og spesielle læringsprosedyrer 8 timer - Innholdet relatert til det fagspesifikke ved hvert enkelt fakultet eller institutt - Den enkelte enhet er ansvarlig for opplegget - Innholdet relatert til det fagspesifikke ved hvert enkelt fakultet eller institutt - Den enkelte enhet er ansvarlig for opplegget - Bevissthet om veilederrollen - Prosessorientert skriving - Refleksjoner omkring læringsprosesser (“skreddersøm”) - Bevissthet om veilederrollen - Prosessorientert skriving - Refleksjoner omkring læringsprosesser (“skreddersøm”) Programmets organisering:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 15 Fellesdel I og fagspesifikk del I: Første samling (8 timer) med læringsassistenter og faglærere i august ellerjanuar. Fellesdel II (4 timer) gjennomføres noen dager senere og fagmiljøene/læringsassistentene velger mellom: Prosessorientert skriving - veiledning av skriftlige oppgaver Kollokvie og seminarledelse Øvingsundervisning Fagspesifikk del II: Fagmiljøene er ansvarlige for innhold og organisering Gjennomføring av 20 timers opplæring:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 16 Tredje fellesdel (4 timer): Skreddersøm Læringsassistentene Faglærer Prosjektlærer /Uniped

Søknaden fra fagmiljøene skal beskrive: – Hvilke arbeidsoppgaver skal LA’ene ha? – Hvordan det legges til rette for å organisere bruken av LA’ene? – Antall plasser? Læringsassistent - er en begrenset ressurs

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 18 Fag/emner med mange studenter tidlig i studiet (for eksempel. matematikk, grunnkurs datamaskiner, innføringsemner (Ex.phil. Ex fac, pedagogikk og psykologi) Skal omfatte alle fakulteter (AB, IME, IVT, NT, DMF, HF, SVT) Skal støtte utviklingsorienterte fagmiljøer Utvelgelse av fagmiljøer:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 19 Eksempler på faktiske oppgaver: Institutt for datateknikk og informasjonsbehandling: Ansatt for 100 t hvert semester. Veiledning på datasal er den mest utfordrende oppgaven Faglærerne har ukentlige møter med LA’ene hvor to LA'er forbereder og presenterer et emne. LA’ene bruker sin tid på støtteundervisning, retting av øvingsoppgaver og møter. Skreddersøm: Observasjon av veiledningen på datasal.

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 20 Institutt for historie og klassiske fag Læringsassistentene velges blant MA-studentene. Personlig egnethet er avgjørende. Rutinerte læringsassistenter er satt inn i metode- delen hvor de veileder og ’retter’ øvinger og oppgaver. Fire nye læringsassistenter er engasjert i basisopplegget og jobber i team sammen med en gruppe lærere. Skreddersøm: Har møter med lærere og LA’ene etter behov. Eksempler på faktiske oppgaver:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 21 Arkitekt og Billedkunst (AB) Læringsassistentene underviser 70 studentene på 1. årstrinn og deltar i erfaringsmøter med faglærere. Undervisningen omfatter prosjektveiledning, forelesninger om Hvordan være arkitektstudent?, samt ledelse av gruppearbeid. LA’ene planlegger og gjennomfører et seminar som inngår i en seminarrekke. Erfaringsmessig har denne arbeidsfordelingen gitt stor effekt. Skreddersøm: er knyttet til ledelse av grupper og prosesser i den konteksten. Eksempler på faktiske oppgaver:

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 22 Ekstern evaluering høsten 2003, noen enkeltkonklusjoner fra NIFUs rapport Nyttig kursopplegg, både i forhold til studentenes egen læring og for kompetansen som læringsassistenter. Fagpersonalet fornøyd med å få kvalifiserte støttespillere Prosjektet er stilt ovenfor betydelige utfordringer, bl. a fordi man utfordrer den rådende pedagogiske praksis i fagmiljøene Intensjonen om gjensidig forpliktende samarbeid mellom UNIPED, faglærerne og læringsassistentene er bare delvis vellykket LAOS-prosjektet er en viktig strategi ved NTNU for gjennomføring av kvalitetsreformen. Det er viktig å videreføre prosjektet for å holde oppe trykket på den igangsatte utviklingsprosessen.

Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 23