Presentasjon på fellesmøte for undervisere ved NTNU UB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene  Formidler av tilskudd.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
ICF i undervisning og forskning.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER HØSTEN Studieadministrasjon Studiekonsulenter på Fysisk institutt: –Christine Sundtveten, rom V137 –Katrine Langvad,
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kartlegging av forskerstøtte, undervisning og veiledning på
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Etikettebasert medisin
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Interaksjonsskisser BI.no. SEKSJONSSIDER (inkl. Bibliotek) “widescreen”-løsning.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
1 BRUK AV REFERANSEHÅNDTERINGS- VERKTØYET ENDNOTE I FORBINDELSE MED ORGANISERING AV LITTERATUR OG MANUSKRIPTSKRIVING Bibliotek for medisin og helse Mai.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Mottak av masterstudenter Masteruke IFI STUA-seminar Mari Helén Varøy.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Synspunkter fra en PhD student
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Nasjonalt Kompetansesenter for Svangerskap og Revmatisk sykdom
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Forskningsstøtte ved UBA
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Video i undervisningen
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Besøk ved det medisinske fakultet
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Digitalt læringsmiljø
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Konsept for nytt nettsted for Høgskolen i Østfold
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon på fellesmøte for undervisere ved NTNU UB 22.11.12. Kurs og undervisning ved Medisinsk bibliotek Presentasjon på fellesmøte for undervisere ved NTNU UB 22.11.12.

Brukere DMF 726 medisinstudenter 394 masterstudenter 200 andre studenter 390 PhD studenter 1163 ansatte St. Olav 9600 ansatte (leger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, radiografer, jordmødre m.fl.) Medisinsk bibliotek tilbyr kurs, undervisning og brukerstøtte til studenter og ansatte ved Det medisinske fakultet og St. Olav hospital.

Organisering DMF St Olav EndNote UV-Team All undervisning ved Medisinsk bibliotek håndteres av et undervisningsteam bestående av seks ansatte (to universitetsbibliotekarer og fire spesialbibliotekarer). UV-teamet ledes av en leder/koordinator som har ansvar for at oppdrag følges opp og ansvar for påmeldings-systemet. UV-teamet er delt opp i tre underteam hvor medlemmene har et hovedansvar for en bestemt brukergruppe (men alle medlemmer bistår over team-grensene når det er behov). Medisinsk bibliotek er svært fornøyd med teammodelen. DMF St Olav EndNote UV-Team

Organisering Kursoppdrag sendes ut til alle medlemmer i UV-teamet slik at interesserte kan melde seg på som forelesere. Egen nettside for åpne og lukkede kurs med lenke til eget påmeldingssystem (ikke Wufoo) som genererer kvitteringsbilde avhengig av status og egen liste over påmeldte som kan åpnes i Excel. Systemet styrer en teller på kurssidene slik at brukerne kan se antall ledige plasser til enhver tid (og om kurs er fulle). Sender alltid ut påminningsepost til påmeldte cirka en uke før kurs (eventuelt med tilleggsinformasjon om kurset). Overbooker på de fleste kurs for å utnytte kapasitet da det alltid er 1-2 som ikke dukker opp. Kan holde kurs både på norsk og engelsk.

Organisering Eget kursrom med bærbare kurs pc’er som vi administrerer selv (men oppfordrer brukere til å ta med egen pc). Har gjestenett tilgjengelig på kursrom for deltagere fra St. Olav som ikke har NTNU pålogging. Alltid to kursholdere på de fleste kurs (unntatt mindre opplegg) sikrer back up ved sykdom, bedre kvalitet ved teknisk krevende kurs, reduserer belastning og gjør det lettere å motivere nye kursholdere (erfaren + ny). Kursdeltagere får utdelt kursmateriale (handouts) ved kursstart på opplegg der dette er naturlig. Har jevnlige møter i UV-team der undervisning diskuteres og planlegges, samt at medlemmene kan ta opp saker som de trenger tilbakemelding på. Har stort fokus på å tilpasse undervisningen etter brukernes behov og endringer innenfor informasjonskompetanseområdet.

Medisinsk biblioteks bidrag til DMF’s studier Kurs og undervisning fra Medisinsk bibliotek som er integrert i undervisningen ved DMF. Studium «Søkekurs» EndNote Annet Kommentar Medisin: Stadium I: Stadium II: Stadium III: Forskerlinje:   X (X)3 X1 X2 1 IA 45 + 45 min 2 IIC/IID: 45 min. 3 Forskerlinja har tidligere hatt egne kurs, men deltar nå på våre åpne kurs etter behov. Våre åpne kurs er tilgjengelige for alle medisin- og masterstudenter, og enkeltstudenter deltar jevnlig på åpne kurs eller ber om personlig veiledning fra biblioteket. Master: Neuroscience: Exercise Physiology: Molecular sciences: Klinisk helsevitenskap: BUPH: Helseinformatikk: 1) X2) X3 1 Neuroscience har et eget integrert opplegg i informasjonskompetanse, men har eget EndNotekurs fra biblioteket. 2 Det blir vanligvis satt opp felles EndNotekurs for de internasjonale masterene i vårsemesteret i regi av studieseksjonen ved DMF. 3 Alle som tar MOL3000 (obligatorisk emne for master i molecular science) tilbys EndNotekurs i høstsemesteret. PhD: SMED8004 I tillegg til en 45 minutters presentasjon i SMED8004 (obligatorisk for alle PhD), tilbyr biblioteket et eget fem timers søkekurs for PhD-studenter. Denne gruppen er i tillegg flittige deltagere på våre åpne kurs, samt benytter vårt tilbud om brukerstøtte og personlig veiledning.

Undervisning ved St. Olav Kurs og undervisning fra Medisinsk bibliotek som holdes for ansatte ved universitetsklinikken St. Olavs hospital. Våre åpne kurs er tilgjengelige for alle ansatte ved St. Olav, og enkeltpersoner deltar jevnlig på åpne kurs eller ber om personlig veiledning fra biblioteket. Kurset Biblioteksbruk og litteratursøking for sykepleiere er en del av vårt åpne kurstilbud. PubMed og EndNotekurs er også godt besøkt For sykepleiere som tar fagstigen (etterutdanning), har vi eget integrert opplegg. Økende aktivitet med besøk på ulike avdelinger på St.Olav i forbindelse med fagdager o.l Vårt nye opplegg med bestillingskurs/kortkurs har vært populært. Spesielt introduksjon til helsebiblioteket. Vi bidrar i «Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer» - metode for litteratursøk. St.Olav er med i dette nettverket.

Medisinsk biblioteks åpne kurs høsten 2012 Våre åpne kurs er tilgjengelig for studenter og ansatte ved DMF og St. Olav. http://www.ntnu.no/ub/fagside/medisin/medbiblkurs

Medisinsk biblioteks åpne kurs høsten 2012 Hvert kurs har egen infoside med detaljert informasjon om kurset og mulighet til påmelding.

Medisinsk biblioteks bestillingskurs høsten 2012 Kurs fra biblioteket om det du er interessert i når og hvor det passer deg best. http://www.ntnu.no/web/ub/fagside/medisin/medbiblkurs/skreddersydd

Statistikk Antall kurs: Antall kursdeltagere: EndNote brukerstøtte:

Framover Forbedret kommunikasjon og samarbeid med faglærere og fakultetet - Jobbe videre med omfang og innhold i våre integrerte undervisninger. - Bidra med læringsmål for informasjonskompetanse i forbindelse med revisjon av studieplanen for medisinstudiet. Bestillingskurs («det du vil ha når og hvor det passer deg best»): - Ha nettside med kursmeny (moduler) der brukerne kan velge en eller flere moduler ut i fra behov og tilgjengelig tid. Utvikle og tilby nye kurs innenfor tema vi ikke tidligere har hatt tilbud for (ha fokus på å forsøke nye opplegg og vurdere om det er et marked): - «Nyttige apper for deg som jobber med medisin og helse» (vi har nå en satsning på bruk av våre tjenester på mobile plattformer). - «Hold en bedre presentasjon». - Sosiale medier – retningslinjer og taushetsplikt (Problemstillingen «er det greit å være venn med pasienten på FB?» er under diskusjon (bl.a. i media), og vi vil forsøke å lage et kursopplegg knyttet til dette temaet. Markedsføring: - Forbedre markedsføringen av våre tilbud slik at flere blir klar over våre kurs- og undervisningstilbud.

Framover Kunnskapssenteret 2013/2014 ?