Menneskeskapt teknologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Operasjonsanalyse – ØABED2200
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Kirsti E. Bernsten, IDI, NTNU
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Veiledning av studenter
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Prosjektoppgave 2HKI 2001 Et utstyrsregister realisert gjennom et Web-grensesnitt.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
UBiT - veven
Læreplanen Historie Vg2.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
Godt Håp Eivind Rognsvåg
1 ENGASJER DEG! Still til valg som studenttillitsvalgt.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Forelesning i mikroøkonomi.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
E-læring som kunnskapsorganisering
Ch. 11 IBE250: Strategisk bruk av IT Lærebok: McNurlin & Sprague, Information Systems Management in Practice, 8. edition, Prentice Hall, (ISBN.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
1 IT1603.v Introduksjon Kirsti E. Berntsen, IDI, NTNU V 2004.
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
1 IT1603.v Internett Kirsti E. Berntsen, IDI, NTNU
The Impact of DHT Routing Geometry on Resilience and Proximity TDT 2, Olav Engelsåstrø
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Er teknologien styrbar? DRI 1001 Forelesninger
Utskrift av presentasjonen:

Menneskeskapt teknologi Kirsti E. Berntsen, IDI, NTNU keb@idi.ntnu.no

Praktisk Fagpåmelding/semesteravgift + ta i bruk it’s:learning Øvinger : 3 av 4 godkjente før eksamen Max. 3 studenter pr. gruppe (epost - gruppemedlemmer til ØL) Øvingsleder(ØL): Vegard Wold:vewold@broadpark.no Tiltaksuke (uke 9): 3 timers kollokvium = 1 godkjent Ø It’s:learning: Epostadresser, grupper, meldinger, diskusjonsforum Levere øvinger, få kommentar, godkjenninger Informasjon på weben http://www.idi.ntnu.no/emner/it1603/ manus, forelesningsplan, info om øvinger, pensum..

Gangen i forelesningen Det tekniske og det sosiale Teknologisk determinisme vs. sosial konstruktivisme Den lineære modellen for innovasjon vs. domestiseringsmodellen Hva betyr dette for forståelsen av forholdet mellom produsenter og brukere

Gitt grense ?! Eks. Idrett Blodpreparater Påkledning (hopp- og skøytedresser) Høydehus Utstyr (klappskøyter) …

Teknologisk determinisme (I) Selvstendig drivkraft (A) Stigbøylen og dampmaskinen IT gir arbeidsløshet Internett virker demokratiserende Teknologi er nøytral (B) Den er ikke ladet Priviligerer ingen interesser - er bare et verktøy Må bare “oppdages”

Teknologisk determinisme (II) Konsekvenser Teknoentusiasme - teknologi som helt Teknofobi - teknologi som overgriper Ikke rom for handling - apati (av type A) Teknologi er uprobletisk og kan ignoreres (av type B)

Rulle over oss ? Eks.: Internet Opplæring! Fra liten gutteklubb til … Policy: ISP, Telenor, AOL – Time Warner Betalingsløsninger, tredje parter, institusjoner $ - ikke gratis ! IPv6 .net

Sosial konstruktivisme (I) Sammenfiltra Komplekse nettverk Mange hensyn Flere valg Brukes ulikt Tolkes forskjellig/ fleksibelt Kunne vært annerledes Veves inn i hverdagen Aldri selvstendig Aldri nøytal

Sosial konstruktivisme (II) Konsekvenser Teknologi er hva menneskene gjør den til Vi må engasjere oss, kan ikke være apatiske, likegyldig eller uvitende

Sykkelen glemt opphavet - kunne vært annerledes (“black-boxing”) små hjul ramme som diamant kjede luft

Mobilisere støtte “young men of nerve” fart

Mobilisere støtte stort forhjul “young men of nerve” fart luft

Mobilisere støtte gamle, kvinner, barn sikkerhet

Mobilisere støtte luft gamle, kvinner, barn sikkerhet fjærer

Mobilisere støtte stort forhjul “young men of nerve” fart luft luft gamle, kvinner, barn sikkerhet fjærer

Den lineære modellen for innovasjon Grunnforskning Anv. forskning Tekn. utvikling Industriell tilpasn. Spredning

Domestiseringsmodellen (I) Brukere er aktive Brukere gjør noe med teknologien, teknologien gjør noe med brukerne

Domestiseringsmodellen (II) Synliggjøre kontekst og kreativitet Mangfoldige kontekster Innovative tolkninger og bruk Fornuft er ikke alt! Verden er morsom! Synliggjøre konflikt og forhandlinger Brukere imellom Mellom produsenter og brukere

Domestiseringsmodellen (III) Innsikt i teknologiens rolle i menneskelige relasjoner Oppreisning av brukerne Kritikk av forenklede fortellinger om teknologi Pekefinger til designere Reformulering av innovasjonsmodeller

Domestisering på ulike nivåer Grunnforskning Anv. forskning Tekn. utvikling Markedsføring Bruk

Brukere i produksjon Tidligere brukere Refleksive brukere Statistiske brukere Logiske brukere Teoretiske brukere Historiske brukere De andres brukere Trend analysens brukere Pilotbrukere Kundeservicebrukere Salgstallenes brukere

Oppsummering Teknologi ikke selvstendig eller nøytral Kritisk engasjement fra “innsiden” Brukere er også innovatører Teknologi som “the missing link” Samfunn som ”the missing link”

Hjemmelekse kap.1 i boka “Making technology your own” Technology in use Technology as hero or villain Consumption as production – domestication of artefacts Domestication and evereday life. Continuity and change Rediscovering gender and relativizing masculinity