Profesjonalisering og klassifisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Demens - Test.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
En innføring i spillet: Lag En Setning
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”En pille for alt som er ille”
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
19.Mars 2013 Anne Gjengedal Sunde
Veiledning av studenter
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Mandag 8. November Powerpoint..
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Den tidsriktige epikrise
Kommunal oppgaveglidning – hva betyr det i praksis?
Aker sykehus: JetRek 101 Bakgrunn
Akerselvaprosjektet Maktesløse maktutøvere - Private vekteres erfaringer med å arbeide i det offentlige rom.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Drop-In metoden i skolen
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Livsstilsending - uke 5 -
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonalisering og klassifisering Bruk av standardiserte sykepleieplaner i en psykiatrisk avdeling Gunnar Ellingsen, UiT og NSEP NSEP seminar 19. oktober

Klassifisering – et grunnlag for samarbeid i helsevesenet Forenkle Sammenligne Koordinere aktivitet på tvers av tid og sted I sykehus: … ICD, ICF, NCSP, SNOMED og … Og mer spesifikt i sykepleieplanen: NIC og NANDA NSEP seminar 19. oktober

NSEP seminar 19. oktober

Spesialpsykiatrisk avdeling / Alderpsykiatrisk post Brukt pleieplan Dips siden februar (NIC og NANDA) Ca. 50 brukere – gjennomtrekk av personale / ufaglærte/ tverrfaglige Få, men ressurskrevende pasienter (14-15 stk) Demens, senilitet, angst, roping, hyling ”Ikke gi pasienten en penn” Virkelighet og fantasi flyter over Ritualer ”Dere har tatt feil person” … lagt inn frivillig, men har glemt det Komplekse og ressurskrevende, ofte med 1 til 1 kontakt Paragrafbruk –> konsekvens for ressursbruk Medikamentell behandling har liten effekt – Miljø/ observasjon betyr mer En-til-en kontakt / skjerming NSEP seminar 19. oktober

Mobiliseringen – hvordan var det mulig? Sykepleierforbundet Profesjonalisering Effektivisering/ressursstyring Kvalitet i tjenestetilbudet Dips EPJ Elektronisk registrering Pleieplanen NSEP seminar 19. oktober

Lokale uttrykk Sykepleiefaglig - kvalitet Praktisk Og så må vi bli flinkere til å skrive det som vi faktisk skal skrive og ikke om folk har spist fire brødskiver med syltetøy eller at mannen hadde 5 roser med til pasienten da han var på søndagsbesøk. Praktisk "I papirversjonen måtte vi skrive seponert og dato for å ta ut tiltak eller forordninger som ikke lenger er aktiv og så kom det ikke i rekkefølge, og så fyltes det opp og var ikke mer plass på siden og så ble alt bare rot”. Forventning om å fjerne den daglige rapporten ”Det er faktisk slik at hvis man driver med planlagt pleie så skal man nesten ikke måtte skrive daglig rapport fordi da står alt du gjør i pleieplanen. Vi skal bare beskrive avvik fra pleieplanen” NSEP seminar 19. oktober

Vaktrommet: hvor klassifiseringsjobben gjøres NSEP seminar 19. oktober

Hva så vi? Rask oversikt Planen organiserer og regulerer praksisen Finmasket versus grov klassifisering Kreativ input til klassifiseringsprosessen Tap av prosessfokus … hvordan håndtere det? Forsøk på å få inn et nytt fokus -> ressurshåndtering Innadvent eller utadvent -> tverrfaglig samarbeid NSEP seminar 19. oktober

Rask oversikt over komplekse pasienter Erfarne nattevaktsykepleiere Når jeg kommer på Alderspsykiatrisk nå og åpner Dips og ser på en pleieplan får jeg raskt oversikt over funksjonsområdene til pasienten og hva jeg kan forvente meg. Altså mye raskere og bedre enn ved en vanlig skriftlig pleieplan på 3-4 sider Vikarer/ nye folk Sykehjem Hun ble tilbakeført til sykehjemmet hun kom i fra og vi valgte å sende med hele pleieplanen. vi regnet jo med at de hadde en bedre pleieplan på det somatiske enn vi hadde Forberedt til møter NSEP seminar 19. oktober

Regulering av praksisen Mer synlighet i hverandres arbeid Pleieplanen legitimerte en større inngripen i forhold til kollegaer ”Du må kjenne pleieplanen før du gjør noe som helst med en pasient du ikke har direkte ansvar for” NSEP seminar 19. oktober

Finmasket versus grovt  fordeling av arbeid Grove kategorier = lett å registrere, men vanskelig å være presis i datauthentingen Detaljerte kategorier = vanskeligere å registrere (ekstra arbeid), men presis i datauthentingen Eks: grov: sykepleierapporten, detaljert: pleieplanen Hvem tjener på dette? NSEP seminar 19. oktober

Kreativ input til standardiseringsprosessen Mange detaljer vanskelig å få oversikt Velger bort somatiske ting for å få bedre oversikt Prioriterer: flytter rundt på ting Forordninger Diagnoser Overlappende kategorier Noen kategorier brukes mer (02, sekkekategori) Forklarer forordningen Tilpasser standardiserte uttrykk til dagligdagse uttrykk Utelater ting når pleieren kjenner pasienten godt NSEP seminar 19. oktober

Prosessfokus - bakgrunn for beslutninger – hvordan og hvorfor Pleieplanen i DIPS er ... hva skal man si... egentlig en konklusjonspleieplan (…) det blir veldig mye diagnose tiltak og forordning (...) det blir liksom den siste del av sykepleieprosessen som er inne der... ikke sant. Det som det ikke lenger blir plass til er jo den tankevirksomheten vi gjør før det. hvor du samler inn data, hvor du tenker og vurderer. NSEP seminar 19. oktober

Kompenserer for tap av prosessfokus Slettede i seksjoner i rapporten betyr at ikke noe er endret i planen. Tilsvarende endrede ting i rapporten betyr kanskje endring i planen Eksplisitt referanse til planen i sykepleierapporten ”Vær oppmerksom på begrensning når det gjelder frukt, kaker etc. Pasienten klarer ikke å regulere mengden av disse tingene. Se behandlingsplan Skriver begge plasser ”Er rød på begge setemuskler. Smøres med barrierekrem eller vitapan ved alle stell” … når jeg ser det slik ser jeg at dette burde stått i behandlingsplanen (sykepleier) NSEP seminar 19. oktober

Forsøk på å få inn et nytt fokus -> ressurshåndtering Utgangnivå og oppfølging ”Dette bare må du ha med… her må pasienten ha 1 til 1 oppfølging. Skal vi lykkes med pleieplanen må vi ha med ressursbehovet Endring over tid Parametrene ”utgangsnivå” og ”oppfølging” Progresjon og forventning Vanskelig å få til Kompenserer med tavle og hovedkort hvor progresjon kan følges NSEP seminar 19. oktober

Profesjonalisert og innadvendt eller tverrfaglig og utadvendt (pleieplan vs. rapport) Tidligere har vi vært veldig opptatt av å formidle hva legen hadde forordnet, hva resultater av prøver var, diagnoser, osv, men ingenting om tilnærming til en urolig pasient , ... altså elementære ting som burde vært med. Lager vi en god pleieplan så ser vi problemet til pasienten fra pleiepersonalets side (Prosjektleder, sykepleier) Flere av sykepleierne oppsummerer med egne ord etter at vi har hatt behandlingsmøte. Så når jeg også skriver møtereferat så hender det ofte at vi har fått med oss ulike ting (…) de skriver gode og lange notat, særlig om det har skjedd noe ekstra (…) Når jeg da skriver et eget notat etter samtale med pasienten så refererer jeg ofte til det notatet som er laget av sykepleieren (psykolog) NSEP seminar 19. oktober

Konklusjon Resultat av implementering er ikke gitt a priori Fordeler og ulemper - avveining av om nytten av planen forsvarer ekstraarbeidet Nytte må ha være opplevd nytte i daglig praksis Ikke tenk erstatning – tenk utvidelse Bruken av klassifisering skjer gradvis gjennom prøving og feiling Mikrostudier/etnografi er god til å forklare hvorfor ting er som de er – men endring skjer kontinuerlig NSEP seminar 19. oktober