Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
”Culinahuset” Sentrallager og kjedekontor (Enor)
Stokke AS Inn- og utgående logistikk
Hummer på Kvitsøy - status
Styrearbeid i Norwegian
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Nytt østfoldsykehus.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Jon Hindar Administrerende direktør
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Planlegging og strategi
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.

And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Utlysning EIC-tjeneste. Arbeidsmodell neste periode; Europeisk innovasjons- og markedstjeneste Marthe Haugland, Innovasjon Norge.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Kitron ASA Resultatpresentasjon 3. kvartal Hovedpunkter Q Økt effektivitet og høyere bruttomarginer bidrar til positivt resultat i 3. kvartal.
Produktavdelingen Nicholas Robertson Program Manager.
Konkurransekraft på heimebane
Konkurransekraft på heimebane
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Globalisering og norsk bildelindustri.
Kvartal Regnskap 4. kvartal 2003 Presentasjon 18. februar 2004.
Kvartal Regnskap 3. kvartal 2003 Presentasjon 23. oktober 2003.
kvartal Regnskap 1. Kvartal 2003 Presentasjon 28. april 2003.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
REC ScanWafer AS. Herøya Site. Organisation and functions.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Loe konsernet. Loe Konsernet Består av 2 produksjonsbedrifter: - Loe Rørprodukter AS - Loe Rørprodukter AS - Loe Betongelementer AS - Loe Betongelementer.
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Vår kompetanse Maskinlinjen LEAN Økonomi CE merking Sertifiseringer
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Utskrift av presentasjonen:

Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS Fagseminar 5.-6. februar 2003 Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS 5-6 februar 2003

5-6 februar 2003

Stokke Gruppen AS Etablert 1932 Familien Stokke (3. generasjon) 91%, adm.dir 9% Omsetning ca 710 mnok Ca 460 årsverk (ca 375 i Norge) Salg utenfor Norge 70% av omsetning 5-6 februar 2003

ORGANISATION OF THE STOKKE GROUP Managing Director Kjell A. Storeide Finance/Accounting Geir O. Løseth Financial Manager Support functions Steinar Loe Deputy Managing Director Business development Rune Stokke Director Div. Fora Form Gunnar Hareide Division Manager Div. Children Kristine Landmark Division Manager Div. Movement Wenche Kjerstad Division Manager Div. Wonderland Steinar Loe Division manager Div. Production/Logistic Ivar Sandnes Division Manager Håhjem Vatne Stranda Tennfjord Ørsta 5-6 februar 2003

WELCOME TO STOKKE AND OUR WORLD OF UNIQUE PRODUCTS CHILDREN MOVEMENT FORA FORM WONDERLAND 5-6 februar 2003

Net turnover 2002 NOK mill Sales outside Norway Div Children 279 96 % Div Movement 143 95 % Div Fora Form 123 41 % Div Wonderland 165 25 % Total 710 70 % 5-6 februar 2003

Division: Production and Logistics Stokke Gruppen AS Division: Production and Logistics Updated: 01.01.2003 / IS * Member of the Division Management Group Production and Logistics Division Manager Ivar Sandnes * Controller Helge Gausnes * Logistics Logistics Manager Olaf Eikrem Purchasing Purchasing Manager Nils Laugesen * Technical Technical Manager Egil Hanken Project Staff Svein Parr Jan Emblemsvåg Cathrine Andersen Inger Lise Ødegård Eivind Aas Inge Leite Production abroad: -Slovenia Romania Estonia .... Factories in Norway Dept. Tennfjord Factory Manager Dagmund Hildre * Dept. Stranda Factory Manager Jan Aurvåg * Dept. Håhjem Factory Manager Håvard Fanum * Dept. Ørsta Factory Manager Steinar Gjertsen * Olai Storheim Tor Inge Hagset Arild Haddal Sven Eik Norvald Bjørkevoll Bjørn Olav Løseth Jonny Jøsok Marianne Omenås Lars Hjelle Ann Kristin Vestre Bente Julseth Nelly Wahl Jan Pedersen Jan Flø Trude Sandvik (permisjon) Peter Langlo

Hva gir lønnsom vekst? Products Place Promotion Price People Bedre enn våre internasjonale konkurrenter... Place Tilgang til de beste butikker / distribusjonskanaler over hele verden... Promotion Ressurser til å bygge internasjonalt merke (brand)... Price Internasjonalt konkurransedyktige priser... People Være attraktive for dyktige medarbeidere i de land verden over hvor vi skal arbeide... 5-6 februar 2003

Merkebygging (branding) Ett overgripende merke (Stokke) med differensiering på divisjons og produktnivå Merke (brand) er kundens (forhandlers og sluttbrukers) opplevelse av Stokke som leverandør ...”det han forteller sine venner når vi ikke er til stede” Kundens opplevelse av Stokke skapes ikke av reklame, men hvordan vi leverer i forhold til hans forventninger. Internal delivery External promise Brand experience 5-6 februar 2003

Produksjonsstrategi Utvikle et produksjons- og logistikkonsept som møter kundens forventninger skapt gjennom vår bygging av merke (brand) Internt arbeid sammen med Sintef November 2000 Fabrikkstruktur er ett av 8 hovedpunkter i strategien Øvrige punkter er: Produksjons- og logistikkonsept Opplæring/utvikling (SPS) PU Innkjøp og forsyning Produkt- og fabrikklønnsomhet IT Kompetanse / kjernekompetanse 5-6 februar 2003

Produksjonsstrategi - Viktige prosesser Fabrikkstruktur Reduksjon av antall fabrikker (54) Antall snekkeri fra 3 til 1 (laminering) Spesialisering og fokuserte fabrikker Outsourcing Innkjøp og vareforsyning Global sourcing (kompetanse, kapasitet, strategi) Bygge nettverk av leverandører internasjonalt Utvikle effektive forsyningssystem Produktutvikling Forbedret prosess SPS Kompetanse- og utviklingsprogram for alle ansatte Lederutvikling, kompetanseutvikling, kontinuerlig forbedringsprosess, etc. 5-6 februar 2003

NY Fabrikkstruktur STRANDA Stokke PLATEMØBLER HÅHJEM MOVEMENT og CHILDREN TENNFJORD Stokke LAMINERING ØRSTA FORAFORM 5-6 februar 2003 Kundeordrestyrt produksjon 

Produksjon i Norge Tilskjæring --> søm --> trekking --> montering --> pakking --> distribusjon Kundeordrestyrt produksjonon (100%) Høy-kvalitets design produkt Fleksibel og nært knyttet til markedet og markedets behov Kvalitet og presisjon Innslag av søm fra lavkostland... Deler og komponenter fra inn- og utland Avhengig av gode logistikksystemer Laminering Kjernekompetanse, skalafordeler 5-6 februar 2003

DISTRIBUTION SYSTEM – MOVEMENT DIVISION = Plant = Warehouse Håhjem, NO Dormeletto, IT 5-6 februar 2003

Produksjon i utlandet Over 40% av omsetningen (sluttprodukt) I tillegg: Dele- og komponentproduksjonen Øst-Europa Slovenia, Romania, Estland, Ungarn, Polen, Tsjekkia, Portugal, ... Standardiserte volumprodukt med et begrenset variantspekter Søm og treverksproduksjon Høy-kvalitets design produkt Pris og nærhet til markedet 5-6 februar 2003

DISTRIBUTION SYSTEM – CHILDREN DIVISION = Plant = Warehouse Håhjem, NO Estonia Nettetal, DE Slovenia Dormeletto, IT Romania Portugal 5-6 februar 2003

Produksjon i utlandet - Strategi Leieproduksjon Relasjonsbygging Satser og bygger videre på et eksisterende produksjonsmiljø Akseptable miljø og arbeidsforhold Gode spesifikasjoner (produkt, maskiner, ...) Bidra aktivt med teknisk utvikling og innkjøpskompetanse Tett og nær oppfølging Finansiering? Partnerskap ...fra et samarbeid i starten til et forutsigbart partnerskap... 5-6 februar 2003

Produksjon i utlandet - Viktige punkt Grundig leverandørevaluering før oppstart Hjelpe bedriftene/leverandørene igang Få dem til å tenke riktig fra første dag Kontinuerlig tett oppfølging Øst-europeiske land er preget av kommunistperioden Hvem tar avgjørelser? Fleksibilitet? Likestilling? 5-6 februar 2003

Produksjon i utlandet - Eksempel Slovenia Tripp Trapp + andre produkt Fra 1972 til 1998 til 2003 7 fabrikker med leieproduksjon Treverksproduksjon og søm Romania Tripp Trapp produksjon Oppstart 2002 Treverksproduksjon Estland Søm av puter og trekk Oppstart i 2001 Resultat... Gode erfaringer Økonomisk gunstig 5-6 februar 2003

Industri i Norge Hvordan overleve... Utfordringer: Kostnadsnivå, lønnsutvikling, sykefravær, kronekurs, rentenivå, ... Utvikle de beste produktene Få markedsposisjon i et globalt marked Utvikle en effektiv verdikjede Redusert egenproduksjon (kjernekompetanse, skalafordeler) Nettverk av utenlandske leverandører (lavere priser, valutasikring, ...) Kontinuerlig forbedring av egenproduksjon i Norge 5-6 februar 2003

Sammendrag Produksjon ”ute” / produksjon ”hjemme” Global sourcing Ja, begge deler... Andelen verdiskapning i utlandet vil øke Produksjon ”ute” kan være en viktig faktor for å sikre eksisterende arbeidsplasser i Norge ved at konkurranseevnen blir styrket Global sourcing Internasjonalt nettverk av underleverandører Leieproduksjon Bygge videre på den strategien vi har lagt Modernisering og effektivisering av produksjon i Norge Må prioriteres WCM Gode logistikksystemer Inngående og utgående logistikk Produksjon i Norge og i utlandet Globalt marked 5-6 februar 2003

Siste foil... Spørsmål og kommentarer? 5-6 februar 2003