Vitensenteret i Trondheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

I.
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
NORSKE JULETRADISJONER 7 SLAG TIL JUL
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Industribachelor – Y-vei
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Tverrfaglige utfordringer til naturfag, matematikk og kunst og håndverk, når teknologi og design innarbeides i relevante lærerplaner. Pål J. Kirkeby.
Teknologi og forskningslære
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Digital kompetanse i Mat og helse
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Den autentiske læringsdialogen
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Prosjektoppgave 2HKI 2001 Et utstyrsregister realisert gjennom et Web-grensesnitt.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Målene for regning og bruk av regnestrategier
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Nasjonale prøver.
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Studiespesialisering med formgivingsfag
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
LP og evidens i undervisningen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Ny læreplan, nye utfordringer
100 lure ord å lære.
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Sammensatte tekster ?.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Maria Tindberg.
Teknoteket – Toppåsen skole
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Valgfaget design og redesign
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design En introduksjon til “faget”/emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Inger-Marie Larsen Utstillingspedagog Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim Teknologi i skolen - prosjekt 1996 (NITO) Trondheim tidlig ute med Tenknologi & Design: Rosenborg prosjektskole 2002-2003 Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim Evaluering 2003: 428 elever. Svarprosent 78% Eks. Svar: Hvordan har du i det store og hele likt å arbeide med prosjektet T&D? 82,9 % svarer Godt og Svært godt. På spørsmål om hva som har vært bra og mindre bra svarer nesten 50% «variasjon / praktisk arbeid» mens «selve produktet» skårer veldig lavt. Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim 78% av elevne hadde positive forventninger i form av ønske om at det skulle bli «spennende, morsomt». 75% svarer at forventningene ble oppfylt. 81 % tilsammen synes at de har lært «noe» eller «mye» i T&D. Nesten 90% synes klassemiljøet har fungert OK, Godt og Svært godt i T&D. 41% synes at de lærer mer av T&D enn «vanlig» undervisning. 23% synes ikke det. Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim 54% er «enig» eller «ganske enig» i at man også blir kreativ i andre fag. (28% nøytral.) Ca 80% svarer at «arbeidet med teknologiprosjektet først og fremst har gitt en fin avkobling fra mer teoretiske fag.» Ved å undersøke smn.heng med andre fag, var det ingen korrelasjon mellom det å like T&D og matematikk eller naturfag. Altså ble det betraktet mer som et formingsfag. Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim Hva sier lærerne? Behov for mer utprøving og skolering før start. MASSIVT ØNSKE OM MER SKOLERING Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim Hvorfor teknologi i skolen? Allmenndanning Delta i demokratiske prosesser Rekruttering til realfag Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim Design forståes her som et redskap og en metode i arbeidet med å forstå og tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter i teknologi. Produktdesign handler om å «å gi teknikken vår en form slik at den best mulig oppfyller en funksjon.» (Se modell.) Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim Hva sier kunnskapsløftet? T&D er et tverrfaglig emne innen fagene kunst & håndverk, matematikk og naturfag. Kunst- og håndverk om T & D: «I tverrfaglig samarbeid om design og teknologi bidrar faget spesielt med det praktisk-estetiske aspektet ved design.» Matematikk om T&D: «I arbeidet med teknologi og design og i praktisk bruk viser matematikk sin nytte som redskapsfag.» Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim Hva sier kunnskapsløftet? Naturfag om T&D: «T&D dreier seg om å planlegge, utvikle og framstille produkter til nytte i hverdagen. Samspillet mellom naturvitenskap og teknologi står sentralt i dette hovedområdet. Naturfaglige prinsipper vil være et grunnlag for å forstå teknologisk virksomhet.» Av 6 hovedområder i faget er teknologi & design ett. Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim For å få større / bedre tverrfaglighet: Kunne T&D ha stått som ett av hovedområdene i Kunst & håndverksplanen og matematikkplanen også? Teknologi og Design

Vitensenteret i Trondheim T&D: En introduksjon til «faget» / emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Teknologi og Design